Wiersz - analiza strukturalna WR/W/WAS
W ramach przedmiotu, podczas cyklu semestralnego, prowadzone są wykłady, rozmowy, ćwiczenia i spotkania z twórcami (dramaturdzy, reżyserzy, aktorzy), których celem jest:
– doskonalenie umiejętności z zakresu mowy wiązanej,
– poszerzanie umiejętności rozczytywania wybranych fragmentów utworów poetyckich ze szczególnym uwzględnieniem budowy wiersza klasycznego (średniówki, klauzule, przerzutnie, funkcja intonacji, funkcja rymu, funkcja rytmu),
– uświadamianie znaczenia języka (prozodii) w budowaniu świata scenicznego,
– uświadomienie możliwości/konieczności wykorzystania zapisów literackich przez aktora powołującego wiersz do scenicznego bytu,
– nauka reżyserskiego prowadzenia aktora w literaturze poetyckiej, wierszowanej,
– uplastycznianie słuchu na brzmienie mowy.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
Osoba studiująca rozpoznaje budowę wiersza. Zna pojęcie średniówki, klauzuli, przerzutni, rymu i rytmu. Rozumie znaczenie języka mówionego w budowie świata scenicznego. Wykorzystuje wiedzę teoretyczną w interpretacji utworów pisanych wierszem i w celu budowy świata scenicznego. Zna i rozumie pojęcie analizy tekstu.
Umiejętności:
Osoba studiująca potrafi wykorzystać materiał literacki do własnych koncepcji artystycznych w pracy z aktorem. Potrafi przestrzegać i egzekwować podstawowe zasady wersyfikacji w prowadzonych przez siebie działaniach scenicznych. Potrafi zrealizować narzucone założenia korzystając z nabytych umiejętności z zakresu mowy wiązanej.
Kompetencje społeczne:
Osoba studiująca potrafi: wypowiadać się konstruktywnie i z empatią, pracować w zespole zachowując własną indywidualność, konstruktywnie i z empatią formułować uwagi i oczekiwania wobec partnerów, uwagi krytyczne traktować w duchu samooceny – jako inspirację, być gotową do ciągłego rozwoju i chęci poszerzania swojej wiedzy
Odpowiednie symbole efektów uczenia się dla programu na kierunku:
K_W03, K_W07, K_W11, K_U01, K_U09, K_U15, K_K01, K_K03, K_K07, K_K08.
Kryteria oceniania
Kryteria oceny:
Egzamin w formie pokazu, który weryfikuje umiejętności w zakresie posługiwania się formą wiersza, umiejętnościami interpretacyjnymi w obrębie wiersza, aspektami technicznymi i zrozumieniem tematów poruszanych cyklu semestralnego. Brana jest również pod uwagę frekwencja, przygotowanie do zajęć, aktywność na zajęciach, kreatywność w pracy, szacunek dla partnerów i umiejętność jego okazywania, umiejętność przyjmowania konstruktywnych uwag i wykorzystywanie ich we własnym rozwoju twórczym.