Szajba. Fakultet o pisaniu i polskiej dramaturgii WR/R/SzFoPPD
Przedstawienie najciekawszych i najwyrazistszych głosów współczesnej dramaturgii polskiej po roku 2000. Interesują mnie teksty pisane właśnie po tej dacie, nawet jeśli (jak Tadeusz Słobodzianek) niektórzy z nich byli uznanymi dramatopisarzami już wcześniej. Będziemy rozmawiać o Pawle Demirskim, Arturze Pałydze, Mateuszu Pakule, Magdalenie Drab, Jolancie Janiczak, Małgorzacie Sikorskiej-Miszczuk, Tadeuszu Słobodzianku, Macieju Wojtyszce, Beniaminie Bukowskim, Malinie Prześludze, Magdzie Fertacz i innych. Powgryzamy się w tajemnice ich warsztatu: jak otwierają dramat, jak przedstawiają postaci, jak je przeprowadzają przez całą historię, jak budują napięcie, na jakie pytania odpowiadają, na jakie nie itd.; jednym słowem – jak „szyfrują” swoje narracje.
Zastanowimy się nad tematami, które ich fascynowały (jeśli fascynowały). Obejrzymy niektóre – udane i nieudane (?!?) – to do dyskusji – spektakle/fragmenty spektakli zrealizowanych na podstawie ich tekstów.
Krok po kroku spróbujemy sformułować Kodeks odczytywania dramatu, czyli zestaw zasad, które pozwalają odczytać dramat i ocenić jego wewnętrzną strukturę, sposób budowania postaci oraz przebieg dramaturgiczny.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
- poszerzenie praktycznej orientacji we współczesnej dramaturgii polskiej;
- znajomość najciekawszych postaci polskiej dramaturgii oraz ich tekstów;
Umiejętności:
- rozwijanie narzędzi do analizowania i odczytywania dramatu,
- rozwijanie umiejętności widzenia struktury dramatu, indywidualnego „charakteru pisma” każdego dramatopisarza,
- dostrzegania porozstawianych znaków i sposobów kodowania postaci, linii dramaturgicznej, ukazywania tego, co niewidzialne.
Kompetencje:
-nauczenie się pracy ze współczesnym dramatem nie tylko poprzez odczytanie tekstu, ale również poznanie najlepszych praktyk wspólnej pracy nad dramatem (z dramatopisarzem/ dramaturgiem w rozumieniu niemieckim) przed przystąpieniem do prób i podczas prób.
Kryteria oceniania
Przedmiot na zaliczenie.
Kryteria szczegółowe:
Obecność na zajęciach (dwie nieobecności nieusprawiedliwione).
Aktywność na zajęciach – ocenie podlega całokształt pracy.
Prezentacja („odczytanie” - analiza struktury, postaci, dramaturgii, intencji - wskazanego przez wykładowczynię współczesnego dramatu.
Literatura
Tadeusz Słobodzianek, Nasza klasa: historia w XIV lekcjach, Gdańsk 2009.
Paweł Demirski „W imię Jakuba S.”, może też „Firma”
Artur Pałyga, Żyd, [w:] Marzec ’68 (4 dramaty), red. K. Mieszkowski, Wrocław 2009.
Mateusz Pakuła, Jak nie zabiłem swojego ojca i jak bardzo tego żałuję, Warszawa 2021.
Magdalena Drab, Słabi, „Dialog”, 2017, nr 5
Jolanta Janiczak, Joanna Szalona, „Dialog”, 2013, nr 4.
Małgorzata Sikorska-Miszczuk, Śmierć człowieka-wiewiórki, „Dialog”, 2007, nr 5.
Beniamin Bukowski, Niesamowici bracia Limbourg, „Dialog”, 2015, nr 12.
Malina Prześluga, Debil, „Dialog”, 2020, nr 11.
Magda Fertacz, Trash Story, „Dialog”, 2008, nr 4.