Przestrzeń sceniczna II WR/PS1-L
Treść zajęć:
1. Wykład z zakresu budowy scen współczesnych teatrów dramatycznych i operowych. Nauka czytania rzutów i przekrojów sceny.
Zadanie: Wrysowanie w plany sceny Teatru Dramatycznego w Warszawie stołu i krzeseł z sali wykładowej w skali 1:100.
2. Prezentacja właściwie przygotowanych, przykładowych projektów scenografii i kostiumów.
Zadanie: Przygotowanie prezentacji twórczości wybranego scenografa teatralnego.
3. Zadanie projektowe, którego celem jest znalezienie znaku plastycznego - scenografii do kontrastujących ze sobą pojęć np: hałas-cisza, chwila-wieczność, konflikt-harmonia. Zadanie składa się z kolejnych etapów, do których należą:
- szukanie inspiracji
- analiza i interpretacja pojęć oraz zgromadzonych materiałów
- szkice, tworzenie projektu
- makieta i praca nad światłem
- fotografie z makiety stanowiące projekt właściwy
4. Analiza wyglądu postaci - rozmowa o kostiumie teatralnym jako znaku, nośniku informacji.
Zadanie: Projekt kostiumu postaci do aktualnie przygotowywanego egzaminu.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Absolwent zna i rozumie:
K_W05
operuje terminologią techniczną związaną z praktycznymi działaniami inscenizacyjnymi, dotyczącą realizacji dźwięku, światła, budowy dekoracji, architektury przestrzeni teatralnej oraz orientuje się w funkcjonowaniu urządzeń teatralnych
Umiejętności
Absolwent potrafi:
K_U02
analizować dramat pod względem struktury formalnej, znaczenia, przesłania w kontekście wiedzy o kulturze, historii, psychologii społecznej i psychologii osobowości oraz odnajduje treści aktualne dla współczesnego widza; w nowatorski sposób interpretować tekst, wyrażając własny stosunek do rzeczywistości
K_U05
projektować przestrzeń sceniczną posługując się plastyką, oprawą świetlną, oprawą muzyczną, techniką teatralną
K_U06
posługiwać się konwencjami teatralnymi, stylistycznymi i metaforą teatralną w tworzeniu własnych koncepcji, opartych na niezależnej wyobraźni, intuicji i emocjonalności
K_U09
formułować w czytelny sposób i stawiać zadania artystyczne współtwórcom i ekipie technicznej; ocenić poszczególne etapy pracy, aby nadać im zaplanowany kierunek artystyczny
K_U11
rozwiązywać problemy inscenizacyjne związane ze zjawiskami nadprzyrodzonymi, magicznymi, cudownymi poprzez zastosowanie chwytów scenograficznych i technicznych, tricków iluzjonistycznych oraz posługiwać się metaforycznym skrótem w budowaniu znaczeń i wyrazu artystycznego
K_U17
wypowiadać się w formie pisemnej (referat, esej, dysertacja naukowa, praca magisterska) na tematy teatralne, filmowe i literackie, jak i ustnej (eksplikacja koncepcji artystycznej przed zespołem teatralnym, dyrektorem teatru, wystąpienia publiczne na tematy teatralne)
Kryteria oceniania
Ocena pracy studenta nad dziełem podczas całego procesu twórczego -
artykułowania i obrony swoich koncepcji i wizji artystycznych oraz ocena ogólnej aktywności studenta na zajęciach - 60%
Ocena dzieła pod kątem wartości intelektualnej i plastycznej oraz zgodności z założeniami studenta - 40%