Seminarium dramaturgiczne II (kierunkowy) WR/PR/SemDram2(k)
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2018/19-L: | W cyklu 2017/18-Z: | W cyklu 2017/18-L: | W cyklu 2018/19-Z: |
Efekty kształcenia
Kategoria Symbol modułu Efekt osiągany przez moduł
Wiedza
student po zakończeniu kursu powinien:
EM 1 Zdefiniować pojęcie dramatu w kategoriach literackich i teatralnych oraz prawidłowo umieścić je w historii dramatu i teatru
EM 2 Prawidłowo analizować dowolny tekst dramatu i jego strukturę
EM 3 Umieć rozpoznać cechy protagonisty dramatu ze względu na treść dramatu
Umiejętności student po zakończeniu kursu powinien:
EM 4 W sposób twórczy analizować dramat ze względu na przekazywanie widzom treści korespondujących z ważnymi problemami współczesnego życia społecznego
EM 5 Przygotować oryginalny projekt inscenizacyjny dramatu
EM 6 Sformułować zadania aktorskie dla głównych postaci dramatu
Kompetencje personalne i społeczne
student po zakończeniu kursu powinien:
EM 7 Twórczo i krytycznie współpracować z dramatopisarzem lub „dramaturgiem” w celu ulepszenia przekazu spektaklu lub scenariusza
EM 8 Chronić prawo autora i tłumacza, poprzez niedopisywanie sztuce tekstów własnego autorstwa !
EM 9 Asertywnie ale niedogmatycznie konstruować argumenty w interakcji z grupą słuchaczy lub współpracowników,
przedstawiać własne poglądy i współdziałać w wypracowaniu wspólnego stanowiska
Kryteria oceniania
Efekt modułowy Formy sprawdzenia osiągnięcia efektu
Kryteria oceny i ich procentowy udział w ocenie końcowej
EM 1 znajomość literatury przedmiotu – 20%
udział w dyskusji – 40%
przygotowanie referatu– 40%
EM 2 znajomość literatury przedmiotu – 20%
udział w dyskusji – 40%
referat – 40%
EM 3 znajomość literatury przedmiotu – 20%
udział w dyskusji – 20%
referat – 20%
praca semestralna/roczna – 40%
EM 4 znajomość literatury przedmiotu – 20%
udział w dyskusji – 40%
referat – 40%
EM 5 znajomość literatury przedmiotu – 10%
udział w dyskusji – 10%
praca semestralna/roczna – 40%
ocena wartości artystycznej wykonanej pracy - 40%
EM 6 udział w dyskusji – 30%
praca semestralna/roczna – 30%
ocena wartości artystycznej wykonanej pracy - 40%
EM 7 znajomość literatury przedmiotu – 50%
udział w dyskusji – 50%
EM 8 znajomość literatury przedmiotu – 50%
udział w dyskusji – 50%
EM 9 znajomość literatury przedmiotu – 20%
udział w dyskusji – 40%
referat – 40%
Udział w zajęciach (dopuszczalne są dwie nieusprawiedliwione nieobecności na zajęciach w semestrze) i przygotowanie polegające na systematycznym czytaniu podawanej literatury – tekstów sztuk ( niedopuszczalne jest nieprzygotowanie do zajęć).
Zajęcia mają charakter seminarium - dyskusji, wszystkich uczestników grupy, moderowanej przez wykładowcę w oparciu o krytyczną analizę tekstów dramatów i ich „tła kulturowego”.
Zaczynem dyskusji jest referat przygotowany przez studenta na wskazany temat. Niektóre tematy są realizowane w formie wykładów przedstawiających studentom stan wiedzy lub specjalne koncepcje teoretyczne (zwykle o charakterze interdyscyplinarnym) poszczególnych autorów lub wykładowcy.
Wygłaszane referaty i udział w dyskusji oraz praca semestralna/roczna (konspekt/ własny dramat) stanowią podstawę do oceny pracy studenta.
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
1. Podstawowa:
ok. 30 wybranych sztuk teatralnych od Szekspira (1620 r.)
do Barkera ( ok. 2018 r.) + inne wybrane utwory literackie
oraz:
Niedoskonałe odbicie - Maciej Karpiński, Warszawa 1995
Jak napisać scenariusz – Raymond G. Fresham, Kraków 1998
Narracja jako sposób rozumienia świata – Jerzy Trzebiński (red.), Gdańsk 2002
Pisanie scenariusza filmowego - Syd Field, Rolf Rilla , Warszawa 1998
Geneza teatru w świetle antropologii kulturowej - Marta Steiner, Wrocław 2003
Dzieje dramatu t. 1 i t.2 - Allardyce Nicoll , Warszawa 1975
Teatr i jego sobowtór - Antonin Artaud, Warszawa 1966
Teksty z lat 1965 - 1969 - Jerzy Grotowski , Wrocław 1990
Rozmowy o Hamlecie Swinarskiego – Józef Opalski, Kraków 2005
2. Uzupełniająca:
Wahadło Foucaulta - Umberto Eco , Warszawa 1988
Antropologia widowisk - zbior. Leszek Kolankiewicz red., Warszawa2005
Dramat współczesny – J. L .Styan , Wrocław 1995
Szekspir dramaturg elżbietański – Henri Fluchere , Warszawa 1965
Szekspir – Teatr zazdrości - Rene Girard , Warszawa 1996
Nauki tajemne w dawnej Polsce – Mistrz Twardowski – Roman Bugaj Wrocław 1986
Sztuka pamięci – Frances A.Yates , Warszawa 1977
Theatre of Catastrophe – New Essays on Howard Barker – K.Gritzner ed., London 2006
Uwagi
W cyklu 2018/19-Z:
nie ma na razie. |