Heurystyka (kierunkowy) WR/PR/Heu(k)
Teoretyczne omówienie wybranych technik heurystycznych, a następnie praktyczne ćwiczenia w formie przygotowania krótkich etiud na zadany temat w celu wzmocnienia efektywności posługiwania się wybranymi technikami. Celem zajęć jest rozbudzenie gotowości twórczej studentów.
Zakres zagadnień:
1. Heurystyka a algorytm
2. Mutacja i rozszerzenie mutacji
3. Selekcja
4. Adres, Teza, Forma
5. Metoda odroczonego wartościowania
6. Macierz Eksploracji wraz z chwytami wynalazczymi i wskaźnikami
względem których są oceniane
7. Brainstorming czyli Burza mózgów
8. Motywacja zespołu zadaniowego
9. Myślenie lateralne
10. Myślenie równoległe
11. Gry ze słowami i technika słów losowych
12. Prowokacja mentalna
13. Metafora
14. Bisocjacja
15. Synektyka
16. Myśl odwrotnie („cokolwiek myślisz, pomyśl odwrotnie”) 17. Sytuacja odwróconego banału
18. Analogia
19. Asymilacja
20. Adaptacja
21. Multiplikacja
22. Dywersyfikacja
23. Integracja
24. Inwersja
25. Impulsacja
26. Dynamizacja
27. Idealizacja czyli metoda rozwiązania idealnego
28. Transformowanie przez znak graficzny
29. Listy kontrolne
30. Analiza własnej metody twórczej / metod twórczych.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA – student po zakończeniu kursu powinien:
EM1: Pamiętać i stosować około 15 technik heurystycznych – K_U16+++
EM2: Definiować i określać strategię działań heurystycznych w terminach związanych ze specjalistycznymi opracowaniami z dziedziny psychologii, programowania procedur i twórczości – K_W03+
EM3: Operować podstawową terminologią heurystyczną – K_U16+++
UMIEJĘTNOŚCI – student po zakończeniu kursu pownien:
EM4: Posługiwać się w określonych sytuacjach decyzyjnych technikami mutacji, rozszerzonej mutacji i selekcji. – K_U16+++
EM5: Rozwiązać postawione zadania artystyczne przy pomocy technik heurystycznych – K_U16+++
EM6: Wykorzystywać techniki heurystyczne w praktyce reżyserskiej w celu przezywciężania ograniczeń twórczych. – K_U16+++
KOMPETENCJE PERSONALNE I SPOŁECZNE:
EM7:Wytworzyć i wzmocnić cechy sprzyjające animacji procesów twórczych – indywidualnie i w zespole artystycznym – za pomocą technik heurystycznych. – K_U16+
K_K03++
EM8: Rozwinąć psychiczną gotowość do podejmowania działań twórczych. – K_U16+
EM9: Wytworzyć nawyk kreatywnego myślenia, twórczego współdziałania w ramach zespołu zadaniowego/artystycznego i twórczego rozwiązywania problemów artystycznych. – K_U16+++
Kryteria oceniania
EM 1-8:
Ocena zapamiętanej wiedzy 40 %
Ocena twórczego zastosowania 60%
Literatura
• ZADANIE METODA ROZWIĄZANIE. Techniki Twórczego myślenia. (tomy I- IV) pod red. Andrzeja Góralskiego (Wyd. Naukowo-Techniczne)
• Antoszkiewicz Jan METODY HEURYSTYCZNE. Twórcze rozwiązywanie problemów (Państwowe Wydawnictwo Ekonomiczne)
• Arden Paul COKOLWIEK MYŚLISZ, POMYŚL ODWROTNIE (Wyd. Insignis Media,
• de Bono Edward MYŚLENIE LATERALNE. Idee na przekór schematom (Wyd. Helion)
• de Bono Edward MYŚLENIE RÓWNOLEGŁE (Wyd. Prima)
• Gelb Michael J. MYŚLEĆ JAK LEONARDO DA VINCI (Wyd. Rebis)
– Miłoszewska Marta ADAPTACJA. SKRZYNKA Z NARZĘDZIAMI (Wyd. AT)
• Noellke Mathias TECHNIKI KREATYWNOŚCI. Jak wpadać na lepsze
pomysły (wyd. Flashbook.pl)
• Wojtyszko Maciej KRÓTKI ZARYS MĘKI TWÓRCZEJ (wyd. Akademia
Teatralna im. A. Zelwerowicza i Wydawnictwo Krąg)
Uzupełniające:
– "The Art of Creative Thinking" Rod Judkins (Sceptre, Hodder & Stoughton),
– "The Artist's Way" Julia Cameron (Tarcher Perigee),
– "The Act of Creation" Arthur Koestler (Last Century Media),
– „Alchemia słowa” J. Parandowski
– Pietrasiński Zbigniew MYŚLENIE TWÓRCZE (Państwowe Zakłady
Wydawnictw Szkolnych)
– Banksy BANGING YOUR HEAD AGAINST A BRICK WALL (Wyd. Banksy)
– Pozostałe książki E.de Bono (np. SZEŚĆ MYŚLOWYCH
KAPELUSZY (Wyd. Helion), UMYSŁ KREATYWNY (Wyd. Studio Emka), UMYSŁ NAKRĘCONY. Zagadkowa mechanika myślenia (wyd. Helion).