Performatywność ruchu WR/PR
Podczas zajęć osoby studiujące będą zapoznawać się ze sposobami performatywnej pracy z ciałem, traktowanym jako samoistny środek wyrazu. Inspirując się współczesnymi praktykami wywiedzionymi z domeny nowej choreografii oraz sztuki performance, analizując rejestracje wybitnych prac z zakresu tańca, przyjrzymy się relacjom ciała z czasem, przestrzenią, rytmem, słowem, obrazem gotowym, percepcją widza, kontekstem.
Ważną częścią przedmiotu jest także praca nad rozwijaniem świadomości ciała, rozumianej nie tylko jako narzędzie artystycznej ekspresji, ale podstawowa jakość pracy teatralnej, nieodłącznie przecież związanej z aspektem somatycznym. Tak pojęta świadomość ciała wspiera bezpieczeństwo procesu i budowanie twórczych relacji w grupie.
Istotny nacisk zostanie położony na kreowanie świadomego procesu artystycznego, także w oparciu o metodyczny i nieprzemocowy feedback. Zajęcia prowadzone są zgodnie z kontraktem - wspólnie stworzonym zbiorem reguł i zasad.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
Po ukończeniu kursu student_ka:
K_W01 orientuje się w głównych kierunkach rozwoju i najważniejszych nowych osiągnięciach teatru oraz publikacjach na ten temat P7S_WG
K_W03 rozpoznaje elementy dzieła teatralnego i jego strukturę P7S_WG
Umiejętności:
Po ukończeniu kursu student_ka potrafi:
K_U07 konstruować i realizować oryginalną, indywidualną, czytelną wypowiedź twórczą, zgodną z własną hierarchią wartości i subiektywnym postrzeganiem świata, używając niebanalnej formy; stworzyć własny język teatralny P7S_UW
K_U16 stosować efektywne techniki ćwiczenia umiejętności warsztatowych, umożliwiające ciągły ich rozwój przez samodzielną pracę P7S_UU
Kompetencje społeczne:
Po ukończeniu kursu student_ka jest gotowa do:
K_K01 uczenia się przez cale życie, inspirowania i organizowania procesu uczenia się innych osób P7S_UU P7S_KR
K_K04 przeciwdziałania negatywnym napięciom, jakie wiążą się z tworzeniem teatru, stwarzając współtwórcom poczucie bezpieczeństwa w ich pracy P7S_KO
K_K06 uczestniczenia w życiu teatralnym, w aktualnych wydarzeniach artystycznych, zainteresowania nowatorskimi formami wyrazu artystycznego, nowymi zjawiskami w sztuce i wartościowania ich P7S_KK
K_K07 krytycznej oceny odbieranych treści, samooceny oraz konstruktywnej krytyki w stosunku do działań innych osób P7S_KK
Kryteria oceniania
Zaliczenie na ocenę, na podstawie obecności, aktywności i przygotowania pracy końcowej.
Dopuszczalne dwie nieusprawiedliwione nieobecności.
Literatura
Wybrane teksty z książek "Choreografia: polityczność", "Choreografia: autonomie", "Choreografia: strategie" pod red. Marty Keil
Marcelina Obarska, "Dziesięć słów o tańcu współczesnym"