Tradycja antyczna I WR/PO/TradAnt-Z
W pierwszym semestrze zaproponowane tematy będą oscylować wokół antyku greckiego. Zakres tematów przedstawia się następująco:
1. Zajęcia wprowadzające, Grecja podstawowe pojęcia i daty
2. Prologi i inwokacje. Homer. Wergiliusz. Mickiewicz
3. Platon, Uczta
4. Sokrates, ironia sokratejska
5. wyjście do Nowego Teatru na Ucztę w reż. Krzysztofa Garbaczewskiego oraz dyskusja po spektaklu
6. test z mitologii
7. J. Kochanowski, Odprawa posłów greckich
8. S. Wyspiański, Noc listopadowa
9. wizyta w Łazienkach Królewskich
10. Komedia, komiczność, komizm. Arystofanes, Żaby
11. wyjście do Teatru Studio na Żaby w reż. Michała Borczucha oraz dyskusja po spektaklu
12. Arystoteles, Poetyka. Tragedia, tragiczność, tragizm. Nietzsche, Scheler, inni.
13. Ajschylos, Oresteja
14. Oresteja w teatrze
15. Sofokles, Król Edyp - Edyp w Kolonos - Antygona. Polska Antygona
16. Sofokles, Filoktet
17. Eurypides, Bachantki oraz Christos Paschon. Inne prefigury Chrystusa
18. Menander i komedia nowa
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
K_W02 interpretuje filozoficzne przesłanki dla historycznie i paradygmatycznie odrębnych koncepcji starożytnego, nowożytnego i współczesnego dramatu europejskiego oraz europejskich zjawisk teatralnych, odczytuje i identyfikuje toposy oraz transformacje tradycyjnych form lub motywów we współczesnych inscenizacjach
K_W03 rozpoznaje elementy dzieła teatralnego i jego strukturę
K_W07 orientuje się w kanonie dramatu polskiego i światowego, począwszy od antyku po współczesne polimorficzne formy scenariuszy oraz w kanonie polskiej i światowej literatury pięknej
K_W10 określa główne kierunki i koncepcje filozoficzne w ich historycznym porządku, szczególnie w zagadnieniach korespondujących z problematyką teatru i dramatu, stanowiących ich myślowe i aksjologiczne zaplecze oraz dostarczających narzędzi do ich rozumienia i analizy
K_W11 wykazuje się znajomością podstawowych metod analizy i interpretacji różnych wytworów kultury właściwych dla wybranych tradycji, teorii lub szkół badawczych w zakresie teatru i dramatu
K_U01 analizować, oceniać, selekcjonować i wykorzystywać informacje oraz wiedzę pochodzące z różnych źródeł, aby doskonalić i rozwijać osobowość artystyczną do tworzenia własnych koncepcji artystycznych
K_U02 analizować dramat pod względem struktury formalnej, znaczenia, przesłania w kontekście wiedzy o kulturze, historii, psychologii społecznej i psychologii osobowości oraz odnajduje treści aktualne dla współczesnego widza; w nowatorski sposób interpretować tekst, wyrażając własny stosunek do rzeczywistości
K_U06 posługiwać się konwencjami teatralnymi, stylistycznymi i metaforą teatralną w tworzeniu własnych koncepcji, opartych na niezależnej wyobraźni, intuicji i emocjonalności
K_K01 uczenia się przez całe życie, inspirowania i organizowania procesu uczenia się innych osób
K_K06 uczestniczenia w życiu teatralnym, w aktualnych wydarzeniach artystycznych, zainteresowania nowatorskimi formami wyrazu artystycznego, nowymi zjawiskami w sztuce i wartościowania ich
Kryteria oceniania
Warunkiem zaliczenia pierwszego semestru jest zaliczenie kolokwium z mitologii oraz końcowego testu z lektur i wiadomości.
Egzamin pisemny 100%
Literatura
1. Literatura Grecji starożytnej, opr. Henryk Podbielski, t. I, Lublin 2005
2. Oliver Taplin, Tragedia grecka w działaniu, przeł. Andrzej Wojtasik, Kraków 2004
3. Maria Cytowska, Hanna Szelest, Ludwika Rychlewska, Literatura rzymska. Okres archaiczny, Warszawa 1996
4. Maria Cytowska, Hanna Szelest, Literatura rzymska. Okres cesarstwa, Warszawa 1992
5. Stefan Srebrny, Teatr grecki i polski, opr. Szczepan Gąssowski, Warszawa 1984
6. H. D. F. Kitto, Tragedia grecka. Studium literackie, przeł. Janusz Margański, Kraków 2003.
7. Albin Lesky, Tragedia grecka, przeł. Magda Weiner, Kraków 2006.
8. Jacqueline de Romilly, Tragedia grecka, przeł. Irena Sławińska, Warszawa 1994.
9. Krystyna Bartol, Jerzy Danielewicz, Komedia grecka. Od Epicharma do Menandra, Warszawa 2011.