Taniec XX i XXI wieku WR/PO/TanXXiXXIw
Treść zajęć
Treścią zajęć jest ukazanie najważniejszych zjawisk tańca współczesnego, z uwzględnieniem jego gatunków, technik i stylów. Będą one przydatne studentom w rozumieniu, analizowaniu i interpretowaniu różnorodności tańca XX i XXI wieku. Prezentacjom multimedialnym podczas zajęć towarzyszy dyskusja.
Tematy zajęć- semestr I:
1.Emile-Jacques Dalcroze – Adolphe Appia
2.Balety Rosyjskie Diagilewa
3.Picasso i taniec
4.Isadora Duncan /Körperkultur
5.Rudolf von Laban – Mary Wigman - Kurt Jooss – Siegurt Leeder – niemiecki taniec ekspresjonistyczny, Folkwangschule Essen-Werden.
6. Teatr i taniec Bauhausu
7.G. Bohner i pierwsze pokolenie teatru tańca: R.Hoffmann, S. Linke, P. Bausch
8.Martha Graham- technika Modern Dance
9.Merce Cunningham
10.Post Modern Dance/Minimal Art
11.Teatr Tańca Piny Bausch
12. Teatr choreograficzny Johanna Kresnika
13. Drugie pokolenie teatru tańca: J.Schlömer, U.Dietrich, S.Waltz, H.Horn
14.Dziedzictwo tańca ekspresjonistycznego, inni uczniowie K. Joossa: Birgit Cullberg
15. Dziedzictwo tańca ekspresjonistycznego cd. -Mats Ek
Semestr II
1. Neoklasyka –George Balanchine
2. William Forsyth – dekonstrukcja klasyki
3. Jiři Kylián – teatr baletowy
4. DV8 Phisical Theatre – improwizacja kontaktowa
5. Pokolenie Bagnolet
6. Dominique Bagouet – neobarok francuski
7. Angelin Preljocaj
8, Mague Marin- francuski teatr tańca
9. Spadkobierca neoklasyki: Maurice Béjart
10. Sylvie Guillem – Akram Khan – „współczesny” tancerz
12. Conrad Drzewiecki – Polski Teatr Tańca-Balet Poznański
13. PTT – dialog z tradycją - co dalej?
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2018/19-L: | W cyklu 2017/18-Z: | W cyklu 2017/18-L: | W cyklu 2018/19-Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Student po zakończeniu kursu powinien:
EM 1 orientować się w podstawowych zjawiskach tańca współczesnego
K_W02+++
EM 2 rozpoznawać techniki, gatunki, style tańca XX i XXI wieku
K_W02+++
K_W05+++
EM 3 definiować pojęcia z zakresu tańca i wyjaśniać ich zastosowanie do konkretnych zjawisk
K_W01+++
Umiejętności
Student po zakończeniu kursu powinien:
EM 4 posługiwać się poznanymi pojęciami przy opisie choreografii tańca współczesnego
K_U02+
EM 5 określać i analizować język choreografii
K_U02+
EM 6 identyfikować twórcę i dzieło choreograficzne.
K_W05+
Kompetencje personalne i społeczne
Student po zakończeniu kursu powinien:
EM 7 poddawać krytyce i oceniać kompozycję choreograficzną.
K_U14+
EM 8 uczestniczyć, prowadzić dyskusję dotyczącą tańca współczesnego K_U14+
EM 9 wykorzystywać zdobytą wiedzę i świadomie stosować ją w pracy twórczej, we współpracy z choreografem K_U14+
Kryteria oceniania
Zajęcia mają charakter autorskiego wykładu ilustrowanego materiałem multimedialnym. Niektóre wykłady uzupełnione są o elementy metody konwersatoryjnej, z uwzględnieniem dyskusji grupowej, wspólnej analizy spektaklu.
Kryteria oceniania:
Znajomość literatury przedmiotu – 20%, udział w dyskusji 30%, prezentacja na koniec każdego semestru 50%.
Dozwolone są 2 nieobecności nieusprawiedliwione w semestrze. W przypadku większej liczby nieobecności student nie zostanie dopuszczony do zaliczenia. Warunkiem otrzymania oceny końcowej jest spełnienie wszystkich wymogów zaliczenia, tj. wykonanie wszystkich zadań cząstkowych (znajomość literatury, obecność i udział w dyskusji, prezentacja).
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Wykaz lektur - podstawowy:
1. Irena Turska, "Krótka historia tańca i baletu", Kraków 2009.
Wykaz lektur - uzupełniający:
Debra Craine, Judith Macrell, "The Oxford Dictionary of Dance", Oxford 2004.
"Dictionnnaire de la Danse", sous la dir. Ph. Le Moal, Paris 2008.
Wojciech Klimczyk, "Wirus mobilizacji. Taniec a kształtowanie się nowoczesności". Kraków 2015.
Wojciech Klimczyk, "Wizjonerzy ciała", Kraków 2010
Małgorzata Leyko, "Teatr w krainie utopii", Gdańsk 2012.
Barbara Sier-Janik, "Post Modern Dance", Warszawa 1995
"Świadomość ruchu. Teksty o tańcu współczesnym", red. J. Majewska, Kraków 2013.