Tradycja biblijna I WR/PO/TB1
Przedstawienie form teatralnych pochodzących z liturgii chrześcijańskiej oraz ich znaczenia dla ukształtowania współczesnego teatru. Prezentacja podstawowego kanonu utworów dramatycznych o tematyce biblijnej, tradycji inscenizacji tych tekstów i związanych z nimi głównych problemów estetycznych (np. tragizm chrześcijański). Temat biblijny w utworach dramatycznych jako przedmiot reżyserskiej kreacji artystycznej.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
K_W02 interpretuje filozoficzne przesłanki dla historycznie i paradygmatycznie odrębnych koncepcji starożytnego, nowożytnego i współczesnego dramatu europejskiego oraz europejskich zjawisk teatralnych, odczytuje i identyfikuje toposy oraz transformacje tradycyjnych form lub motywów we współczesnych inscenizacjach
K_W03 rozpoznaje elementy dzieła teatralnego i jego strukturę
K_W07 orientuje się w kanonie dramatu polskiego i światowego, począwszy od antyku po współczesne polimorficzne formy scenariuszy oraz w kanonie polskiej i światowej literatury pięknej
K_W10 określa główne kierunki i koncepcje filozoficzne w ich historycznym porządku, szczególnie w zagadnieniach korespondujących z problematyką teatru i dramatu, stanowiących ich myślowe i aksjologiczne zaplecze oraz dostarczających narzędzi do ich rozumienia i analizy
K_W11 wykazuje się znajomością podstawowych metod analizy i interpretacji różnych wytworów kultury właściwych dla wybranych tradycji, teorii lub szkół badawczych w zakresie teatru i dramatu
K_U01 analizować, oceniać, selekcjonować i wykorzystywać informacje oraz wiedzę pochodzące z różnych źródeł, aby doskonalić i rozwijać osobowość artystyczną do tworzenia własnych koncepcji artystycznych
K_U02 analizować dramat pod względem struktury formalnej, znaczenia, przesłania w kontekście wiedzy o kulturze, historii, psychologii społecznej i psychologii osobowości oraz odnajduje treści aktualne dla współczesnego widza; w nowatorski sposób interpretować tekst, wyrażając własny stosunek do rzeczywistości
K_U06 posługiwać się konwencjami teatralnymi, stylistycznymi i metaforą teatralną w tworzeniu własnych koncepcji, opartych na niezależnej wyobraźni, intuicji i emocjonalności
K_U17 wypowiadać się w formie pisemnej (referat, esej, dysertacja naukowa, praca magisterska) na tematy teatralne, filmowe i literackie, jak i ustnej (eksplikacja koncepcji artystycznej przed zespołem teatralnym, dyrektorem teatru, wystąpienia publiczne na tematy teatralne)
Kryteria oceniania
Po pierwszym semestrze zaliczenie.
Po drugim semestrze egzamin
Literatura
A. Tschrirschnitz, Dzieje ludów biblijnych.
R. Przybylski, Dostojewski i przeklęte problemy.
R. Przybylski, Sprawa Stawrogina.
H. Paprocki, Lew i mysz, czyli tajemnica człowieka.
A. Drawicz, Mistrz i diabeł. Rzecz o Bułhakowie.
M. Kruszelnicki, Mistrz w księżycowym stroju.
Trudno dostępne lektury dostarcza wykładowca.