Podstawy ochrony własności intelektualnej WR/PO/POWI
Zakres poszczególnych tematów:
1. Pojęcie i geneza ochrony własności intelektualnej- rys historyczny, pojęcie prawa autorskiego i praw pokrewnych, źródła prawa autorskiego;
2. Przedmiot prawa autorskiego (definicja utworu); utwory audiowizualne - wspóltwórczość, uprawnienia reżysera
3. Podmiot praw autorskich, powstanie i czas ochrony;
4. Autorskie prawa osobiste;
5. Autorskie prawa majątkowe;
6. Dozwolony użytek chronionych utworów, czyli co i komu wolno używać, cytować, rozpowszechniać;
7. Umowy prawa autorskiego – umowy o przeniesienie majątkowych praw autorskich i umowy o korzystanie z utworu (licencje);
8. Ochrona cywilnoprawna oraz prawno-karna praw autorskich i praw pokrewnych (informacje ogólne);
9. Przedmiot i klasyfikacja tzw. praw pokrewnych;
10. Prawo autorskie w Internecie/ kontrowersje wokół ACTA;
11. Funkcjonowanie reżysera w teatrze i filmie – formy prawne: działalność gospodarcza, fundacja, stowarzyszenie; finasowanie – wsparcie prywatne wsparcie publiczne, współpraca z organizacjami zbiorowego zarządzania prawami, rola producentów
12. Podsumowanie zajęć dydaktycznych. Wystawienie ocen.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
Student po zakończeniu kursu powinien:
EM 1 Scharakteryzować przedmioty prawa autorskiego i praw pokrewnych K_W12
EM 2 Wiedzieć jak zabezpieczyć swoje prawa, oraz jak korzystać z praw autorskich osób trzecich, w tym jakie dokumenty należy pozyskać aby móc wystawić spektakl K_W12
EM 3 Rozróżniać pojęcie przeniesienia praw (autorskich, pokrewnych, zależnych) od udzielenia licencji na korzystanie z nich, a także wymienić pola eksploatacji na których dochodzi do przeniesienia praw lub udzielenia licencji K_W12
Umiejętności
student po zakończeniu kursu powinien:
EM 4 Posługiwać się pojęciami takimi jak: prawa autorskie majątkowe, prawa autorskie osobiste, prawa zależne, prawa pokrewne, rozróżniać mechanizmy prawne niezbędne do dokonania adaptacji, wystawienia, wykonania, pozyskania praw do scenariusza, muzyki itp. K_U03
EM 5 Zabezpieczać prawa do wizerunku w celu organizacji promocji wydarzenia.K_U13
EM 6 weryfikować czy posiadane dokumenty uprawniają reżysera do skorzystania z określonych utworów na potrzeby realizacji sztuki/filmu K_U13
Kompetencje personalne i społeczne
student po zakończeniu kursu powinien:
EM 7 Identyfikować dylematy związane z prawnymi aspektami pracy reżysera,
K_K01
EM 8 Zadecydować w zakresie formy prawnej prowadzenia własnej działalności: tj. rozstrzygnąć jaka forma będzie właściwa czy: forma działalności gospodarczej, fundacji, stowarzyszenia. K_K07
EM 9 Zdecydować w zakresie formy współpracy z aktorami oraz z partnerami strategicznymi w celu pozyskiwania finansowania. K_K04
K_W13 rozumie i zna podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego
Kryteria oceniania
Dyskusja, praca pod kierunkiem, prezentacja multimedialna, elementy wykładu, praca z tekstem/dokumentami źródłowymi,
Aktywność w dyskusji – 25%
Obecność na zajęciach - 75%
Literatura
1. Podstawowa: Prawo autorskie, Janusz Barta, Ryszard Markiewicz, Warszawa 2016, ustawa z dnia 4 lutego 1994 o Prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz. U. 994 nr 24 poz. 83.).
2. Uzupełniająca: Współtwórczość i jej skutki w prawie autorskim, J. Banasiuk, Warszawa 2012, Utwór multimedialny w prawie autorskim, D. Flisak Warszawa 2008, Zarys prawa własności intelektualnej – Prawa pokrewne, M. Kępiński, Warszawa 2011, Prawo własności intelektualnej, J. Sieńczyło – Chlabicz, Warszawa 2015.