Organizacja pracy teatru WR/PO/OrgPrTr
Zajęcia odbywają się na terenie Teatru Narodowego. Znaczna część problematyki zajęć poruszana jest w oparciu o działalność Teatru Narodowego. Studenci mają możliwość zapoznania się z kompetencjami pracowni teatralnych, wizytowania prób i „podglądania” teatru w jego codziennej pracy. Niektórzy ze studentów odbywają praktyki asystenckie w TN.
Zakres poszczególnych tematów:
1. Teatr jako instytucja kultury – ustawowe umocowania prawne.
2. Wewnętrzne regulacje prawne określające zasady funkcjonowania teatru (statut, regulaminy, itp.)
3. Struktura właścicielska teatrów – organy założycielskie.
4. Struktura organizacyjna teatru i jego organy.
5. Zadania teatru – działalność programowa.
6. Gospodarka finansowa teatru.
7. Budżet teatru – dotacja a plan działalności i wpływy własne.
8. Teatr a ustawa o zamówieniach publicznych.
9. Teatr a ustawa o finansach publicznych.
10. Organy kontrolne teatru.
11. Działalność artystyczna teatru – uzgodnienia programowe w relacji dyrektor teatru-organizator.
12. Realizacja premiery teatralnej – proces twórczy a wymogi formalno-prawne.
13. Formy prawne stosunku pracy w aspekcie działalności artystycznej teatru.
14. Próby – kontekst artystyczny i organizacyjno-prawny.
15. Tryb uzgodnień i zatwierdzeń zadań artystycznych – rola dyrektora artystycznego.
16. Procedury obowiązujące przy produkcji środków inscenizacji.
17. Relacje formalno-prawne w układzie dyrektor artystyczny-dyrektor (kierownik) techniczny-reżyser-scenograf.
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2018/19-L: | W cyklu 2017/18-Z: | W cyklu 2017/18-L: | W cyklu 2018/19-Z: |
Efekty kształcenia
Student powinien:
EM 1 wymienić najważniejsze zasady organizacji i zarządzania K_W16+
EM 2 definiować podstawową terminologię dyscypliny p.n. „teoria organizacji i zarządzania” ze szczególnym uwzględnieniem specyficznej terminologii wiedzy o teatrze. K_W16++
EM3 charakteryzować instytucje kultury, ich strukturę i funkcje zarządzania ze szczególnym uwzględnieniem instytucji teatralnych . K_W18++
EM 4 potrafi w praktyce posługiwać się podstawowymi pojęciami, teoriami i metodami z zakresu organizacji i zarządzania. K_U15++
EM 5 potrafić pokazać problem, przeanalizować go za pomocą odpowiednio dobranych metod i narzędzi oraz opracować i zaprezentować wnioski. K_U16 +
EM 6 Wykorzystać, poszerzać i zdobywać wiedzę oraz rozwijać zawodowe umiejętności, korzystając z różnorodnych źródeł, w języku polskim i obcym. K_U03++
EM 7 Ocenia poziom swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę dalszej edukacji i ustawicznego samokształcenia. K_K01++
EM 8 jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w grupach i instytucjach, realizujących lub organizujących projekty teatralne lub kulturalne w zakresie projektowania organizacji i systemu zarządzania. K_K04++
Kryteria oceniania
EM 1 Ocena poziomu wiedzy i logicznego rozumowania – 40%; Aktywność w dyskusji – 60%
EM 2 Rozmowa ze studentami – 100%
EM 3 Ocena kreatywności myślenia podczas analizy przypadków – 100%
EM 4 Ocena poziomu wiedzy i logicznego rozumowania – 40%; Aktywność w dyskusji – 60%
EM 5 Ocena poziomu wiedzy i logicznego rozumowania – 40%; Aktywność w dyskusji – 60%
EM 6 Ocena poziomu wiedzy i logicznego rozumowania – 40%; Aktywność w dyskusji – 60%
EM 7 Rozmowa ze studentami – 100%
EM 8 Rozmowa ze studentami – 100%
Literatura
1. R.W. Griffin, Podstawy zarządzania organizacjami, PWN, Warszawa 2006
2. A. Koźmiński, W. Piotrowski, Zarządzanie. Teoria i praktyka, PWN, Warszawa 2001
3. K. Łobos, Teoria struktur organizacyjnych, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, Wrocław 2003