Organizacja pracy w filmie i telewizji WR/PO/OPwFiTV
Treść zajęć
Ramowy program zajęć:
1. Pojęcie produkcji filmowej w świetle Ustawy o kinematografii
2. Podstawy prawa autorskiego w odniesieniu do filmu
3. Etapy produkcji filmowej
4. Ekipa filmowa – piony i zależności
5. Przygotowania do powstania filmu. O czym należy pamiętać?
6. Finansowanie filmów w Polsce
7. Praca nad scenariuszem
8. Dokumenty produkcyjne: kosztorys, kalendarzówka, plan pracy
9. Plan zdjęciowy – urzeczywistnienie wizji artystycznej, czy szukanie kompromisów?
10. Kamera, oświetlenie, grip. Techniczne aspekty powstawania filmów
11. Dźwięk w filmie
12. O postprodukcji słów kilka. Zdjęcia z planu vs. gotowy film
13. Analiza wybranych fragmentów filmowych pod kątem produkcyjnym
14. Organizacja pracy własnej – przewodnik praktyczny (w miarę czasu)
Dokładny program zajęć zostanie ustalony po rozpoznaniu wiedzy i indywidualnych potrzeb studentów.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty kształcenia
Kategoria Symbol modułu Efekt osiągany przez moduł Odniesienie do efektu kierunkowego
Wiedza
student po zakończeniu kursu powinien:
EM 1 znać podstawową terminologię dotyczącą produkcji filmowej, orientować się w podstawowych przepisach prawnych dot. filmu
K_W13
EM 2 wiedzieć jakie są zależności w ekipie filmowej K_W12
EM 3 potrafić definiować poszczególne etapy produkcji filmowej K_W05
Umiejętności student po zakończeniu kursu powinien: EM 4 potrafić przygotować się do pracy na planie, wiedzieć jakie działania musi podjąć, aby przystąpić do zdjęć
K_U04
EM 5 potrafić odnaleźć się w strukturach ekipy filmowej na każdym z etapów powstawania filmu K_U09
EM 6 być gotowym do pojęcia pracy na planie jako reżyser krótkometrażowego filmu K_U14
Kompetencje personalne i społeczne
student po zakończeniu kursu powinien: EM 7 znać swoje obowiązki podczas pracy nad filmem i w ramach nich potrafić zlecać zadania pozostałym współpracownikom, być gotowym do przyjęcia funkcji lidera i sprawnego współdziałania z kierownikiem produkcji oraz operatorem obrazu
K_K03
EM 8 potrafić zorganizować pracę swoją i innych na każdym z etapów produkcji filmowej K_K05
Kryteria oceniania
Obecność na zajęciach (dopuszczalna 1 nieusprawiedliwiona nieobecność), pozytywne rozwiązanie krótkiego testu i rozmowa końcowa dot. zagadnień omawianych na zajęciach
Literatura
1. Podstawowa:
-Ustawa z dnia 30 czerwca 2005 r. o kinematografii
-Ustawa z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych
-Wykazu praw i obowiązków członków grupy produkcyjnej podczas realizacji filmu: http://kipa.pl/branza/ekipa-filmowa/
2. Uzupełniająca:
-Michał Zabłocki, Organizacja produkcji filmu fabularnego w Polsce, Wydawnictwo Wojciech Marzec (dowolne wydanie)