Lektorat z języka obcego II WR/PO/LAng-L
Zajęcia będą tematyczne – przy każdym ogólnym temacie poruszane będą kwestie słownictwa, rozwijane będą umiejętności czytania, słuchania, wysnuwania wniosków i formułowania myśli; w przypadku kilkunastu tematów poruszane będą również kwestie gramatyczne w ramach przypomnienia materiału ze studiów licencjackich lub wprowadzenia nowych, zaawansowanych struktur. Część zajęć będzie mieć charakter zajęć CLIL (Content and Language Integrated Learning), podczas których wprowadza się słownictwo i gramatykę oraz doskonali umiejętności słuchania i czytania przy okazji omawiania innych tematów (w tym przypadku o tematyce teatralno-filmowej).
Zakres poszczególnych tematów:
1.Motywacja a sukces w świecie artystycznym
- gramatyka, słownictwo, konwersacje
2.Wielcy brytyjscy i amerykańscy aktorzy – część I.
- słownictwo, słuchanie, konwersacje
3. Ćwiczenia wymowy I
4. Słowo a tekst
- czytanie, gramatyka, słownictwo, słuchanie, konwersacje
5. Osobowości
- słuchanie, słownictwo, konwersacje
6. Recenzje filmowe i teatralne
- czytanie, pisanie, słownictwo
7. Klasyki filmowe – część I
- czytanie, słownictwo, konwersacje
8. Prezentacje studentów.
9. Ćwiczenia wymowy
10. Wielcy brytyjscy i amerykańscy aktorzy – część II.
- czytanie, słuchanie, słownictwo, konwersacje
11. Prezentacje studentów
12. Teatr elżbietański – część I.
- czytanie, słuchanie, konwersacje
13. Teatr elżbietański – część II.
- słuchanie, konwersacje, słownictwo, gramatyka
14. Szekspir kiedyś i dziś.
- słuchanie, słownictwo, konwersacje
15. Klasyki filmowe – część II.
- słuchanie, konwersacje, słownictwo, czytanie
16. Opery i musicale w Polsce i za granicą
- słuchanie, czytanie, słownictwo
17. Wielcy brytyjscy i amerykańscy aktorzy – część III
- czytanie, słuchanie, słownictwo, konwersacje
18. Ćwiczenia wymowy
19. Sprawozdania, krótkie noty informacyjne
- pisanie, słownictwo
20. Społeczności
- słuchanie, czytanie, konwersacje, słownictwo, gramatyka
21. Teatr i opera w Wielkiej Brytanii
- słuchanie, czytanie, konwersacje, słownictwo
22. Teatr i opera w Stanach Zjednoczonych
- słuchanie, czytanie, konwersacje, słownictwo
23. Klasyki filmowe – część III
- słuchanie, czytanie, konwersacje, słownictwo, gramatyka
24. Ćwiczenia wymowy
25. Prezentacje studentów
26. Prezentacje studentów
27. Uwspółcześnione produkcje teatralne – odkrycie czy pomyłka? Część I
- słuchanie, czytanie, konwersacje, słownictwo
28. Uwspółcześnione produkcje teatralne – odkrycie czy pomyłka? Część II
- słuchanie, czytanie, konwersacje, gramatyka
29. Ćwiczenia wymowy
30. Powtórzenie przed zaliczeniem.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
EM 1 Rozpoznać i wyjaśnić podstawowe i zaawansowane zagadnienia gramatyki języka angielskiego
EM 2 Definiować i rozpoznać podstawowe i zawansowane słownictwo, ze szczególnym uwzględnieniem słownictwa związanego branżą teatralną/filmową
EM 3 Rozpoznać podstawowe i zaawansowane formy pisemne w języku angielskim (oficjalne wiadomości, raporty, recenzje)
EM 4 Poprawnie stosować podstawowe i zaawansowane struktury gramatyczne zarówno w formie pisemnej, jak i ustnej; w przypadku formy ustnej istotna jest także poprawność wymowy K_U15
EM 5 Poprawnie używać słownictwa podstawowego i zaawansowanego, zarówno w formie pisemnej, jak i ustnej, ze szczególnym uwzględnieniem słownictwa związanego branżą teatralną/filmową; w przypadku formy ustnej istotna jest także poprawność wymowy K_U15
EM 6 Poprawnie sporządzać krótsze i dłuższe formy pisemne (maile, recenzje, raporty) K_U15
EM 7 Wypowiadać się na tematy społeczno-artystyczne w języku angielskim
EM 8 Relacjonować sytuacje/wydarzenia w języku angielskim
EM 9 Krytycznie oceniać (pisemnie/ustnie) filmy/ spektakle teatralne w języku angielskim.
Kryteria oceniania
Dopuszczalne są 3 nieusprawiedliwione nieobecności na zajęciach.
Należy oddać pisemne prace domowe oraz przygotować dwie prezentacje, a także zaliczyć pisemne sprawdziany cząstkowe oraz zaliczenie końcowe.
Obowiązkowe jest także branie udziału w dyskusjach podczas zajęć.
1. Konwersatorium (dyskusja dydaktyczna, dialog dydaktyczny) – zajęcia grupowe z udziałem prowadzącego w roli moderatora, służące wspomaganiu biegłości językowej – łatwości wypowiadania się, formułowania opinii, doskonalenia poprawności i korygowania wymowy; przygotowywanie prezentacji multimedialnej. Szczególny nacisk położony jest na dyskusje dotyczące współczesnego życia teatralnego/branży filmowej w Polsce i na świecie;
2. Ćwiczenia – zajęcia grupowe oparte na doskonaleniu gramatyki, słownictwa, dłuższych i krótszych form pisemnych (głównie w kontekście teatralno-filmowym);
3. Projekt indywidualny – przygotowanie prezentacji na wybrany temat (z prezentacją multimedialną), której planowany efekt uzależniony jest od wiedzy i umiejętności studenta nabytej w trakcie studiów.
Formy sprawdzenia osiągnięcia efektu
Kryteria oceny i ich procentowy udział w ocenie końcowej
EM 1 Metoda osiągnięcia efektu modułowego: omawianie problemów gramatycznych podczas zajęć
Zaliczenie końcowe pisemne: 60%
Ocena prezentacji: 20%
Pisemne prace domowe: 10%
Aktywność w dyskusji: 10%
EM 2 Metoda osiągnięcia efektu modułowego: wyjaśnianie słownictwa pojawiającego się w czytanych artykułach/oglądanych plikach wideo
Zaliczenie końcowe pisemne: 60%
Ocena prezentacji: 20%
Pisemne prace domowe: 10%
Aktywność w dyskusji: 20%
EM 3 Metoda osiągnięcia efektu modułowego: omawianie form pisemnych podczas zajęć
Pisemne prace domowe: 10%
EM 4 Metoda osiągnięcia efektu modułowego: ćwiczenia gramatyczne, stosowanie poznanych form gramatycznych w dyskusjach i pisemnych pracach domowych; poprawność wymowy ćwiczona będzie podczas ćwiczeń wymowy oraz podczas dyskusji/ wypowiedzi ustnych
Zaliczenie końcowe pisemne: 60%
Ocena prezentacji: 20%
Pisemne prace domowe: 10%
Aktywność w dyskusji: 20%
EM 5 Metoda osiągnięcia efektu modułowego: ćwiczenia ze słownictwem, stosowanie poznanego słownictwa w dyskusjach i pisemnych pracach domowych; poprawność wymowy ćwiczona będzie podczas ćwiczeń wymowy oraz podczas dyskusji/ wypowiedzi ustnych
Zaliczenie końcowe pisemne: 60%
Ocena prezentacji: 20%
Pisemne prace domowe: 10%
Aktywność w dyskusji: 20%
EM 6 Metoda osiągnięcia efektu modułowego: prace domowe
Pisemne prace domowe: 10%
EM 7 Metoda osiągnięcia efektu modułowego: rozmowy i dyskusje podczas zajęć
Aktywność w dyskusji: 20%
EM 8 Metoda osiągnięcia efektu modułowego: rozmowy i dyskusje podczas zajęć
Aktywność w dyskusji: 20%
EM 9 Metoda osiągnięcia efektu modułowego: rozmowy i dyskusje podczas zajęć
Aktywność w dyskusji: 20%
Pisemne prace domowe: 10%
Literatura
1. Podstawowa:
- Speak Out, Advanced/ Upper Intermediate, Student’s Book, Work Book, Pearson, autorzy: Antonia Clare, J.J. Wilson/ Frances Eales, Steve Oakes
2. Uzupełniająca:
- Speak Out Extra, Pearson
- English Grammar in Use, Cambridge University Press, autor: Murphy Raymond
- English Grammar in Use Supplementary Exercises, Cambridge Univeristy Press, autor: Louise Hashemi, Raymond Murphy
- Lexical Compendium. English for Special Purposes, Poltext, autorzy: Krystyna A. Luto, Maciej Ganczar
- “How Much Wood Would a Woodchuck Chuck?” English Pronounciation Practice Book, Konsorcjum Akademickie, autorzy: Anna Mańkowska, Marta Nowacka, Magdalena Kłoczkowska
- “How Now, Brown Cow?” A Course in the Pronunciation of English with Exercises and Dialogues, Prentice Hall, autor: Mimi Ponsonby
- Materiały autorskie