Historia sztuki II WR/PO/HistSzt2-Z
Wykład nie będzie miał charakteru chronologicznego kursu historii sztuki. Proponuję autorskie zajęcia, w których przy okazji omawiania rozmaitych zjawisk w sztuce poruszone zostaną zagadnienia dotyczące historii kultury i obyczaju, dziejów literatury, teatru i filmu. Znajdą się tu przede wszystkim odniesienia do współczesności, która coraz bardziej zagrożona jest utratą poczucia stylu i formy. Wszystkie wykłady będą bogato ilustrowane projekcjami, a także filmami video.
1.STYL
Historia pojęcia "styl" w odniesieniu do sztuki i architektury. Pojęcia pokrewne. Różnorodność stylistyczna w sztuce dawnej. Styl w sztuce XIX wieku. Stylizacje.
2.SZTUKA NOWOCZESNA cz.I
Przełom w tradycji. Narodziny nowoczesności. Nowoczesność i ponowoczesność.
Lektura uzupełniająca: Artyści o sztuce, red.E.Grabska i H.Morawska Warszawa 1977
3.SZTUKA NOWOCZESNA cz.II
Szok i skandal w dziejach sztuki. Kierunki i tendencje w sztuce najnowszej.
Lektura uzupełniająca: Art now, red.Uta Grosenick, Kolonia 2008
4. Performans i zwrot performatywny w sztuce XX wieku
Lektury uzupełniające:Marvin Carlson, Performans, Warszawa 2007
R.L.Goldberg, Performance- live art since the 60s, London 1998
5.Światło obrazu - SZTUKA FOTOGRAFII od Daguerre`a po Nan Golding Historia fotografii artystycznej. Najwięksi FOTOGRAFOWIE XX wieku
Lektura uzupełniająca: R.Barthes, Światło obrazu, Warszaw 2001;
Fotografia XX wieku, Kolonia 2001
6.DROGI MASEK cz.I
Maska - forma, funkcja, symbol - znaczenie masek w kulturze (antropologia, etnologia,historia sztuki)
DROGI MASEK cz.II
Karnawał - Maskarada -Maska w teatrze
7. POLSKA SZTUKA WSPÓŁCZESNA I - sztuka polska po 1945
POLSKA SZTUKA WSPÓŁCZESNA II
Lektura uzupełniająca: Współczesna sztuka polska, praca zbiorowa, Warszaw 1981;W. Włodarczyk, Sztuka polska 1918 - 2000 , Warszawa 2000;
A.Rottenberg, Sztuka w Polsce 1945-2005, Warszawa 2006.
8. MALARSTWO POLSKIE okresu II RZECZPOSPOLITEJ
Lektura uzupełniająca: J.Pollakówna, Malarstwo polskie między wojnami 1918-39, Warszawa 1982
9.DESIGN czyli sztuka projektowania w XX i XXI wieku
Lektura uzupełniająca: Ch. I P. Fiell, Design XX wieku, Kolonia 2001
10.MODA - Fashion today o modzie XX i XXI wieku. New look. Dyktatorzy, styliści, modelki. Fetysze. Style i postawy wobec mody. Teatr a moda.
Lektura uzupełniająca: Moda 18-20 wiek, Kolonia 2002
11.BAROK - STYL, EPOKA, POSTAWA malarstwo, rzeźba i architektura europejskiego baroku -Styl epoki przedstawiony na przykładzie sztuki doby baroku.
Lektura uzupełniająca: artykuł J. Białostockiego < „Barok”: styl, epoka, postawa>, Biuletyn Historii Sztuki, XX, 1958, s.12-36.
12. GOYA - sen rozumu. Przełom w tradycji sztuki europejskiej.
Lektura uzupełniająca: Goya, praca zbiorowa, Warszaw 1987;
Goya, Los Caprichos, Lublin-Płock 2003
13. KIERUNKI I TENDENCJE WSPÓŁCZESNEJ ARCHITEKTURY
Lektura uzupełniająca: D.Ghirardo, Architektura po modernizmie, Toruń 1999; P.Gossel i G.Leuthauser, Architecture in XX century, London 2001
14.STYL ARTYSTY
Grzesznik jako bohater sztuki REMBRANDTA - styl artysty na przykładzie twórczości jednego z największych malarzy w dziejach sztuki europejskiej
Lektura uzupełniająca: część IV - Rembrandt, w: J.Białostocki, Symbole i obrazy, Warszawa 1982
15.STYL ARTYSTY
Styl artysty przedstawiony na przykładzie twórczości Van Gogha
Lektura uzupełniająca: Van Gogh, w: W.Juszczak, Postimpresjoniści, Warszawa 1985
16. WENECJA - miasto jako dzieło sztuki
Lektura uzupełniająca: E.Bieńkowska, Co mówią kamienie Wenecji, Gdańsk 2002
17.MANIERYZM – rozwój pojęcia i terminu. Manieryzm włoski i północny. Lektura uzupełniająca: John Sherman, Manieryzm, Warszawa 1977
18.Referaty studentów
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2017/18-Z: | W cyklu 2016/17-L: | W cyklu 2018/19-L: | W cyklu 2015/16-L: | W cyklu 2016/17-Z: | W cyklu 2017/18-L: | W cyklu 2018/19-Z: | W cyklu 2020/21-Z: | W cyklu 2021/22-Z: | W cyklu 2015/16-Z: |
Efekty kształcenia
K_W01 orientuje się w głównych kierunkach rozwoju i najważniejszych nowych osiągnięciach teatru oraz publikacjach na ten temat
K_W08 orientuje się w głównych nurtach, tendencjach, stylach i teoriach poszczególnych dyscyplin sztuki w ich historycznym porządku i dostrzega ich ścisłe powiązanie z teatrem
K_W11 wykazuje się znajomością podstawowych metod analizy i interpretacji różnych wytworów kultury właściwych dla wybranych tradycji, teorii lub szkół badawczych w zakresie teatru i dramatu
K_U01 analizować, oceniać, selekcjonować i wykorzystywać informacje oraz wiedzę pochodzące z różnych źródeł, aby doskonalić i rozwijać osobowość artystyczną do tworzenia własnych koncepcji artystycznych
K_W09 wykazuje się uporządkowaną wiedzą ogólną z zakresu historii i teorii literatury, historii teatru, historii powszechnej, antropologii kultury, historii obyczaju, psychologii – co pozwala rozpoznawać i rozumieć fenomeny kultury symbolicznej, artystycznej, literackiej oraz posługiwać się podstawowymi kategoriami i metodami w analizie zjawisk teatralnych
K_U17 wypowiadać się w formie pisemnej (referat, esej, dysertacja naukowa, praca magisterska) na tematy teatralne, filmowe i literackie, jak i ustnej (eksplikacja koncepcji artystycznej przed zespołem teatralnym, dyrektorem teatru, wystąpienia publiczne na tematy teatralne)
K_K01 uczenia się przez całe życie, inspirowania i organizowania procesu uczenia się innych osób
K_K02 rozwijania dorobku zawodowego w oparciu o etos twórcy
Kryteria oceniania
Zajęcia mają charakter wykładu autorskiego bogato ilustrowanego projekcjami i filmami. Przy niektórych tematach wprowadzane są elementy metody konwersatoryjnej, obejmującej dyskusje grupowe, analizę wybranych przykładów i indywidualnie przygotowywane przez studentów referaty.
EM 1 znajomość literatury przedmiotu – 20% , udział w dyskusji – 40%, referat – 20%, egzamin ustny – 20%
EM 2 znajomość literatury przedmiotu – 20% , udział w dyskusji – 40%, referat – 20%, egzamin ustny – 20%
EM3 znajomość literatury przedmiotu – 20%, udział w dyskusji – 40%,referat – 20%, egzamin ustny – 20%
EM4 aktywność w zajęciach– 25%, referat – 25%, egzamin ustny – 50 %
EM5 aktywność w zajęciach– 25%, referat – 25%, egzamin ustny – 50 %
EM6 aktywność w zajęciach– 25%, referat – 25%, egzamin ustny – 50 %
EM7 aktywność w zajęciach– 20%, udział w dyskusji – 80%
EM8 aktywność w zajęciach– 25%, referat – 25%, egzamin ustny – 50 %
EM9 aktywność w zajęciach– 25%, referat – 25%, egzamin ustny – 50 %
Dopuszczalne są 2 nieusprawiedliwione nieobecności na zajęciach.
Literatura
1. Podstawowa:
- Jan Białostocki, Sztuka cenniejsza niż złoto, Warszawa 1963.
- E. H. Gombrich, O sztuce, Warszawa 1997
-Wendy Beckett, Historia malarstwa. Wędrówki po historii sztuki Zachodu, Warszawa 1997.
- Nikolaus Pevsner, Historia architektury europejskiej, Warszawa 1978.
2. Uzupełniająca:
Podana przy tematach wykładów