Historia literatury II WR/PO/HistLit2
1. Młodość i bunt
2. Buntownicy i kochankowie
3. Romantyczny Szekspir
4. Romantyczna fantastyka - Hoffmann
5. Romantyczna fantastyka - Poe
6. Groteski groza - Gogol
6. Dandyzm – kapitulacja romantycznego indywidualizmu
7. Rozszerzenie świadomości – sztuczne raje
8. Tajemnica kopisty, Melville
9. Realizm psychologiczny - Flaubert
10. Realizm konwulsyjny - Dostojewski
11. Naturalizm i jego granice - Zola
12. Naturalizm i jego granice – Maupassant
13. U progu nowej poezji - Baudelaire
14. Dekadenci – sztuka i moralność
15. Cichy świat Czechowa
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
K_W09 wykazuje się uporządkowaną wiedzą ogólną z zakresu historii i teorii literatury, historii teatru, historii powszechnej, antropologii kultury, historii obyczaju, psychologii – co pozwala rozpoznawać i rozumieć fenomeny kultury symbolicznej, artystycznej, literackiej oraz posługiwać się podstawowymi kategoriami i metodami w analizie zjawisk teatralnych
K_U17 wypowiadać się w formie pisemnej (referat, esej, dysertacja naukowa, praca magisterska) na tematy teatralne, filmowe i literackie, jak i ustnej (eksplikacja koncepcji artystycznej przed zespołem teatralnym, dyrektorem teatru, wystąpienia publiczne na tematy teatralne)
K_K01 uczenia się przez całe życie, inspirowania i organizowania procesu uczenia się innych osób
K_K02 rozwijania dorobku zawodowego w oparciu o etos twórcy
K_K07 krytycznej oceny odbieranych treści, samooceny oraz konstruktywnej krytyki w stosunku do działań innych osób
K_W11 wykazuje się znajomością podstawowych metod analizy i interpretacji różnych wytworów kultury właściwych dla wybranych tradycji, teorii lub szkół badawczych w zakresie teatru i dramatu
K_W10 określa główne kierunki i koncepcje filozoficzne w ich historycznym porządku, szczególnie w zagadnieniach korespondujących z problematyką teatru i dramatu, stanowiących ich myślowe i aksjologiczne zaplecze oraz dostarczających narzędzi do ich rozumienia i analizy
Kryteria oceniania
Zajęcia mają formę mieszaną; występują w nich elementy:
1. Wykładu – prelekcji o charakterze autorskim wraz z prezentacją multimedialną (ikonografia, muzyka, teatr, film)
2. Ćwiczeń – zmierzających do kształtowania umiejętności świadomego posługiwania się narzędziami warsztatu historyka literatury; kształtowania umiejętności posługiwania się różnymi metodami interpretacyjnymi.
3. Konwersatorium – tzn. dyskusji dydaktycznej, zajęć grupowych i indywidualnych z udziałem prowadzącego w roli moderatora, służących wspomaganiu indywidualnych predyspozycji studentów w zakresie interpretacji dzieł literackich; forma ta obejmuje też przygotowywanie przez studentów pokazów multimedialnych.
Poza tym podstawową formą pracy jest analiza i interpretacja tekstu literackiego.
Literatura
Antologia angielskiej poezji metafizycznej XVII stulecia
Wysoki umysł w dolnych rzeczach zawikłany. Antologia polskiej poezji metafizycznej
Wolter, Zadig, Mikromegas
Diderot, Kuzynek mistrza Rameau, Kubuś Fatalista
J.J. Rousseau, Wyznania
J. Swift, Podróże Guliwera
D. Defoe, Dziennik roku zarazy
L. Sterne, Życie i myśli imć Pana Tristrama Shandy, Podroż sentymentalna
D.A.F. de Sade, Justyna czyli niedole cnoty
J. Potocki, Rękopis znaleziony w Saragossie
M. G. Lewis, Mnich
S. Trembecki, Sofijówka
W. Blake, Zaślubiny nieba i piekła
J.G. Byron, Kain, Manfred
E. A. Poe, Opowiadania
E.T.A. Hoffman, Diable eliksiry, Opowiadania
J.W. Goethe, Faust, Cierpienia młodego Wertera
T. De Quincey, Wyznania angielskiego opiumisty, eseje szekspirowskie
M. Gogol, opowiadania
Ch. Baudelaire, Kwiaty zła, Sztuczne raje, pisma estetyczne
A.Mickiewicz, wybór
J. Słowacki, Lambro, Listy, Genezis z ducha
C.K. Norwid, Liryka
H. Melville, opowiadania
Manifesty romantyzmu
G.Flaubert, Szkoła uczuć, Salambo
F. Dostojewski, Biesy, Idiota, Bracia Karamazow
E. Zola, W matni, Germinal
G. de Maupassant, Opowiadania
J.K. Huysmans, Na wspak
O. Wilde, Portret Doriana Graya, opowiadania, eseje
A. Czechów, opowiadania