Historia filmu WR/PO/HistFilm2
Zakres poszczególnych tematów:
1. Wprowadzenie / Narodziny kina
2. Sztuka ruchu, sztuka czasu
3. Gwiazdy filmowe
4. Kino stylu zerowego
5. Autor w kinie klasycznym
6. Modernizm filmowy
7. Szkoła polska
8. Nowa Fala i nowe fale
9. Film zakulisowy / Narodziny kina niezależnego
10. Filmowe środki wyrazu
11. Film dokumentalny
12. Dyskurs feministyczny
13. Film eksperymentalny
14. Mindfuck movies
15. Percepcja i recepcja dzieła filmowego
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA
Student po zakończeniu kursu:
K_W08 orientuje się w głównych nurtach, tendencjach, stylach i teoriach filmowych w ich historycznym porządku i dostrzega ich ścisłe powiązanie z teatrem
K_W09 wykazuje się uporządkowaną wiedzą ogólną z zakresu historii filmu – co pozwala rozpoznawać i rozumieć fenomeny kultury symbolicznej, artystycznej oraz posługiwać się podstawowymi kategoriami i metodami w analizie zjawisk teatralnych
K_W11 wykazuje się znajomością podstawowych metod analizy i interpretacji różnych wytworów kultury właściwych dla wybranych tradycji, teorii lub szkół badawczych w zakresie teatru i dramatu
UMIEJĘTNOŚCI
student po zakończeniu kursu umie:
K_U01 analizować, oceniać, selekcjonować i wykorzystywać informacje oraz wiedzę pochodzące z różnych źródeł, aby doskonalić i rozwijać osobowość artystyczną do tworzenia własnych koncepcji artystycznych
K_U02 analizować film pod względem struktury formalnej, znaczenia, przesłania w kontekście wiedzy o kulturze, historii, psychologii społecznej i psychologii osobowości oraz odnajduje treści aktualne dla współczesnego widza; w nowatorski sposób interpretować tekst, wyrażając własny stosunek do rzeczywistości
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
Student po zakończeniu kursu gotów jest do:
K_U07 krytycznej oceny odbieranych treści, samooceny oraz konstruktywnej krytyki w stosunku do działań innych osób.
Kryteria oceniania
Dopuszczalne są 2 nieusprawiedliwione nieobecności na zajęciach.
Zaliczenie na podstawie rozmowy egzaminacyjnej.
Przy ocenie uwzględniana jest także indywidualna aktywność Studenta, którego procentowy wkład pracy w zajęcia nie powinien być mniejszy niż 30%.
Literatura
FILMY
1. Wybrany film klasycznego Hollywood
2. Obywatel Kane (Orson Welles, 1941)
3. Przygoda (Michelangelo Antonioni, 1960)
4. La jetée (Chris Marker, 1962)
5. Jak być kochaną (Wojciech Jerzy Has, 1962)
6. Cleo od piątej do siódmej (Agnes Varda, 1962)
7. Stokrotki (Věra Chytilová, 1966)
8. Premiera (John Cassavetes, 1977)
9. Sobowtór (Akira Kurosawa, 1980)
10. Mulholland Drive (David Lynch, 2001)
11. Spotkania na krańcach świata (Werner Herzog, 2007)
PODRĘCZNIKI
- Historia kina, red. Tadeusz Lubelski, Iwona Sowińska, Rafał Syska: t. 1 Kino nieme, t. 2 Kino klasyczne, t. 3 Kino epoki nowofalowej;
- Adam Garbicz, Jacek Klinowski, Kino, wehikuł magiczny. Przewodnik osiągnięć filmu fabularnego: t. 1-5.
LEKTURY
- Pier Paolo Pasolini, Uwagi na temat ujęcia sekwencyjnego, przeł. M. Salwa, [w:] tegoż, Po ludobójstwie. Eseje o języku, polityce i kinie, wybór i wstęp M. Werner, posł. S. Murri, Kronos, Warszawa 2012;
- Mirosław Przylipiak, Kino stylu zerowego. Dwadzieścia lat później, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Sopot 2016 (fragment);
- Grzegorz Królikiewicz, Różyczka. Próba analizy filmu „Obywatel Kane”, Studio Filmowe N, Łódź 1993 (fragment);
- Rafał Syska, Filmowy modernizm, „Kwartalnik Filmowy”, nr 67-68;
- Grzegorz Królikiewicz, Góra stoi! Próba analizy filmu „Sobowtór”, Studio Filmowe N, Łódź 1995 (fragment);
- Mirosław Przylipiak, Film dokumentalny jako gatunek retoryczny, „Kwartalnik Filmowy”, 1998 nr 23;
- Laura Mulvey, Przyjemność wzrokowa a kino narracyjne [w:] A. Helman (red.) Panorama współczesnej myśli filmowej, Universitas, Kraków 1992;
- Barbara Szczekała, Mind-game films. Gry z narracją i widzem, Narodowe Centrum Kultury Filmowej, Łódź 2018 (fragment);
- Marshall McLuhan, Przekazem jest przekaźnik (różne wydania).