Warsztat dramaturga II WR/R/WarDram-L
Zakres poszczególnych tematów:
1. Czym zajmuje się dramaturg.
2. Sposoby konstruowania tekstu dla teatru: adaptacja, found footage, devising, przepisywanie, verbatim, dokument
3. Sposoby konstruowania tekstu dla teatru: adaptacja, found footage, devising, przepisywanie, verbatim, dokument c.d.
4. Nowe podejście do dramaturgii na przykładzie Instytut Teatrologii Stosowanej w Giessen
5. Możliwość uaktualnienia tekstu i poszukiwanie motywu dla inscenizacji na podstawie wybranych dramatów Szekspira.
6. Możliwość uaktualnienia tekstu i poszukiwanie motywu dla inscenizacji na podstawie wybranych dramatów Szekspira – c.d.
7. Analiza zabiegów dramaturgicznych na przykładzie „Opowieści afrykańskich według Szekspira” Krzysztofa Warlikowskiego.
8. Analiza zabiegów dramaturgicznych na przykładzie „Opowieści afrykańskich według Szekspira” Krzysztofa Warlikowskiego – c.d..
9. Dopisywanie – kiedy i jak, na przykładzie monologów Kordelii, Desdemony i Porcji Wajdiego Mouawada
10. Próba własna uzupełnienia tekstu Eurypidesa „Alkestis”
11. Wędrujący motyw szekspirowski – możliwe wersje zdarzeń na podstawie Howard Jacobson „Szekspir się nazywam”
12. Wędrujący motyw antyczny na przykładzie „Króla Edypa” Passoliniego
13. Wędrujący motyw antyczny na przykładzie „Króla Edypa” Passoliniego – c.d.
14. Wędrówki i wariacje tematów na przykładzie historii Fedry: Eurypides, Seneka, Racine, Sarah Kane
15. Wędrówki i wariacje tematów na przykładzie historii Fedry: Eurypides, Seneka, Racine, Sarah Kane c.d.
16. Wędrówki i wariacje tematów na przykładzie historii Fedry: Eurypides, Seneka, Racine, Sarah Kane c.d.
17. Wędrówki i wariacje tematów na przykładzie historii Fedry: Eurypides, Seneka, Racine, Sarah Kane c.d.
18. Analiza dramaturgicnza strategii Rene Pollescha
19. Dramaturgiczny sposób działania z tekstem Ivo van Hove
20. Ćwiczenia z teatru dokumentalnego
21. Bez skrótów czy ze skrótami? Ćwiczenia z tekstem klasycznym i współczesnym
22. Bez skrótów czy ze skrótami? Ćwiczenia z tekstem klasycznym i współczesnym c.d.
23. Elementy dramaturgii widowiska operowego
24. Elementy dramaturgii widowiska operowego c.d.
25. Elementy dramaturgii widowiska operowego c.d.
26. Elementy dramaturgii widowiska operowego c.d
27. Powieść jako materiał dla teatru – strategie adaptacyjne
28. Houllebecq – pisarz teatralny?
29. Możliwość adaptacji w obszarze proponowanym przez Houellebecqa
30. Ćwiczenia z adaptacji powieści.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza – student po zakończeniu kursu powinien:
1. Określić obszary i możliwości działania dramaturga. KW_01
2. Poruszać się sprawnie w technologiach dramatycznych i postdramatycznych KW_02
3. Rozpoznać potrzeby dramaturgiczne reżysera (WOT) KW_12, KW_16
Umiejętności – student po zakończeniu kursu powinien:
1. Analiza i interpretacja tekstu teatralnego K_U01
2. Przygotowanie tekstu jako materiału wyjściowego dla reżysera KU_02
3. Przygotowanie adaptacji teatralnej i różne jej rodzaje KU_04
Kompetencje personalne i społeczne – student po zakończeniu kursu powinien:
1. Współpracować ściśle z całym teamem artystycznym KK_03
2. Rozstrzygać wątpliwości interpretacyjne na poziomie tekstu KK_01
3. Wspierać reżysera i aktorów jako obserwator zewnętrzny (WOT) KK_3
Kryteria oceniania
Dopuszczalne są 2 nieusprawiedliwione nieobecności na zajęciach.
Do zaliczenia pierwszego semestru niezbędne jest wykonanie wszystkich ćwiczeń domowych.
Zaliczenie drugiego semestru odbędzie się na podstawie oceny indywidualnie przygotowanej adaptacji.
Literatura
1. Podstawowa:
Teksty dramatyczne potrzebne do zajęć
Notatnik Teatralny nr 58-59
2. Uzupełniająca:
P.Szondi Teorie nowoczesnego dramatu
J.P. Sarrazac Słownik dramatu nowoczesnego i najnowszego