Praca reżysera z aktorem WR/R/PracRezAkt-Z
Zajęcia mają na celu:
- zbudowanie odpowiedzialności za własne wybory twórcze;
- nabycie umiejętności zbudowania struktury dramaturgicznej, która osadza wybranego bohatera w opowieści scenicznej;
- nabycie umiejętności wyboru środków teatralnych, które są niezbędne do opowiedzenia założonej historii;
- rozumienie specyfiki wybranego przez siebie języka teatralnego;
- zrozumieniu nierozerwalnego połączenia pomiędzy strukturą sceniczną, a prowadzeniem postaci;
- pogłębianiu umiejętności pracy z aktorem.
Student ma za zadanie:
-	wybrać opowieść i bohatera, którym się będzie zajmował przez cały rok akademicki;
-	uzasadnić swój wybór i opowiedzieć o nim grupie;
-	napisać treatment adaptacji utworu, wyodrębniając postaci dramatu i wskazując głównego bohatera;
-	zbudować opis bohatera w oparciu o modele z podręcznika Lindy Aronson;
-	wybrać strategie sceniczne, które pomogą w budowaniu postaci;
-	wybrać obsadę;
-	rozpisać szczegółowo jedną scenę ze szkicu adaptacji, która potem będzie przedmiotem sprawdzania wybranej strategii dramaturgicznej;
-	przeprowadzić czytanie performatywne z aktorami;
-	postawić wybraną i rozpisaną wcześniej wybraną scenę z zaplanowanej adaptacji.
Praca odbywa się pod superwizją prowadzącego.
Poza zajęciami odbywają się indywidualne konsultacje z pedagogiem.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
K_W11 wykazuje się znajomością podstawowych metod analizy i interpretacji różnych wytworów kultury właściwych dla wybranych tradycji, teorii lub szkół badawczych w zakresie teatru i dramatu
K_U02 analizować dramat pod względem struktury formalnej, znaczenia, przesłania w kontekście wiedzy o kulturze, historii, psychologii społecznej i psychologii osobowości oraz odnajduje treści aktualne dla współczesnego widza; w nowatorski sposób interpretować tekst, wyrażając własny stosunek do rzeczywistości
K_U03 stosować techniki myślenia twórczego (heurystyczne) w określonych sytuacjach decyzyjnych, jak również wykorzystywać je do rozwoju własnej osobowości artystycznej
K_U04 skonstruować scenariusz, dokonać adaptacji dzieła literackiego, napisać utwór dramatyczny – zgodnie z regułami dramaturgicznymi, przekształcając je na język teatru, filmu, telewizji, radia
K_U06 posługiwać się konwencjami teatralnymi, stylistycznymi i metaforą teatralną w tworzeniu własnych koncepcji, opartych na niezależnej wyobraźni, intuicji i emocjonalności
K_U07 konstruować i realizować oryginalną, indywidualną, czytelną wypowiedź twórczą (przedstawienie teatralne, słuchowisko radiowe, mała forma filmowa i telewizyjna, video-art), zgodną z własną hierarchią wartości i subiektywnym postrzeganiem świata, używając niebanalnej formy; stworzyć własny język teatralny
K_U09 formułować w czytelny sposób i stawiać zadania artystyczne współtwórcom i ekipie technicznej; ocenić poszczególne etapy pracy, aby nadać im zaplanowany kierunek artystyczny
K_U10 zbudować zdarzenie teatralne, pozawerbalną strukturę konfliktu, określić działanie postaci, stosować wiedzę z zakresu konstruowania roli do prawidłowego budowania relacji interpersonalnych i napięć dramatycznych, opowiedzieć historię, używać czytelnych znaków scenicznych
K_U15 precyzyjnie formułować i stawiać zadania aktorskie, posługując się wiedzą na temat prowadzenia aktora i wykorzystywać metody K. Stanisławskiego, M. Czechowa, L. Strasberga, D. Donnellana, J. Grotowskiego i inni w różnych gatunkach i typach teatru
K_K04 przeciwdziałania negatywnym napięciom, jakie wiążą się z tworzeniem teatru, stwarzając współtwórcom poczucie bezpieczeństwa w ich pracy
K_K05 rozstrzygania problemów i prowadzenia negocjacji w sytuacji sprzeczności racji artystycznych, technicznych i finansowych
K_K07 krytycznej oceny odbieranych treści, samooceny oraz konstruktywnej krytyki w stosunku do działań innych osób
K_K08 efektywnego komunikowania się i inicjowania działań w społeczeństwie
K_K09 wypełniania roli społecznej absolwenta uczelni artystycznej
Kryteria oceniania
Osoba studiująca będzie oceniana za konsekwentne i kreatywne wypełnienie własnego pomysłu.
Ocena całości będzie się składową trzech ocen:
1.	Oceny konstrukcji dramaturgicznej treatmentu adaptacji.
2.	Oceny fragmentu scenariusza pokazanego w ramach czytania performatywnego.
3.	Oceny sceny zbudowanej we wspólnej pracy z aktorem.
W zimowym semestrze zaliczenie będzie na podstawie treatmentu adaptacji i wybranej do rozpisania sceny. 
Semestr letni kończy się pokazem sceny teatralnej, która jest efektem całorocznej pracy osoby studiującej.
Literatura
Linda Aronson, „Scenariusz na miarę XXI wieku. Obszerny przewodnik po technikach pisania nowoczesnych scenariuszy filmowych”, Wydawnictwo Akademickie Dialog, 2019.
Christopher Vogler, „Podróż autora. Struktury mityczne dla scenarzystów i pisarzy”, Wydawnictwa Wojciech Marzec, 2019.
Maureen Murdock, „Podróż bohaterki”, Instytut Studiów Kulturowych Raven, 2020.