Seminarium reżyserskie 16 WR/R/PR/SemRez16
Kolejne etapy przygotowania spektaklu teatralnego, które będą poddawane teoretycznej i praktycznej analizie podczas seminarium:
1. Jaki teatr interesuje osoby studiujące?
Ulubieni reżyserzy, spektakle, muzyka, dramaty, filmy.
2. Po co osoby studiujące chcą robić teatr?
Dyskusja o tematach, motywacjach.
3. Oczekiwania wobec seminarium i przygotowywanej sceny: co osoby studiujące chcą sprawdzić/osiągnąć/uzyskać?
4. Przedstawienie kilku pomysłów na scenę/spektakl i wspólny wybór najlepszego na ten moment i warunki.
5. Jak rozmawiać z dyrektorami o swoich pomysłach?
6. Praca konceptualna: o czym ma być scena/spektakl? Wybór środków.
7. Praca konceptualna: czytanie, oglądanie, inspiracje.
8. Praca konceptualna: świadome wymyślanie przebiegu, świata spektaklu, scenografii, kostiumów, muzyki, sposobu gry.
9. Dyskusja o decyzjach reżyserskich i ich konsekwencjach.
10. Wybór ewentualnych realizatorów.
11. Wybór hipotetycznej obsady.
12. Symulacja budżetu sceny/spektaklu, gdybyśmy pracowali w teatrze (jakim?).
13. Pierwsza próba - bardzo ważny moment ustanowienia sposobu pracy. Jak dobrze zacząć?
14. Proces prób: praca z aktorem.
15. Proces prób: prowadzenie zespołu realizatorów.
16. Proces prób: jak przełamywać kryzysy?
17. Dynamika tygodnia premierowego: jak nie zwariować i mądrze przereżyserować spektakl na sam koniec?
18. Jak rozmawiać z dyrektorami na omówieniach po generalnych.
19. Jak nie wykończyć aktorów (i siebie) przed premierą?
20. Jak znieść krytykę i ocenę?
W cyklu 2024/25-L:
Kolejne etapy przygotowania spektaklu teatralnego, które będą poddawane teoretycznej i praktycznej analizie podczas seminarium: 1. Jaki teatr interesuje osoby studiujące? 2. Po co osoby studiujące chcą robić teatr? 3. Oczekiwania wobec seminarium i przygotowywanej sceny: co osoby studiujące chcą sprawdzić/osiągnąć/uzyskać? Czy scena ma być raczej mini spektaklem czy po prostu szkolną sceną? 4. Przedstawienie kilku pomysłów na scenę/spektakl i wspólny wybór najlepszego na ten moment i warunki. 5. Jak rozmawiać z dyrektorami o swoich pomysłach? 6. Praca konceptualna: o czym ma być scena/spektakl? Wybór środków. 7. Praca konceptualna: czytanie, oglądanie, inspiracje. 8. Praca konceptualna: świadome wymyślanie przebiegu, świata spektaklu, scenografii, kostiumów, muzyki, sposobu gry. 9. Dyskusja o decyzjach reżyserskich i ich konsekwencjach. 10. Wybór ewentualnych realizatorów. 11. Wybór obsady. 12. Symulacja budżetu sceny/spektaklu, gdybyśmy pracowali w teatrze (jakim?). 13. Pierwsza próba - bardzo ważny moment ustanowienia sposobu pracy. Jak dobrze zacząć? 14. Proces prób: praca z aktorem. 15. Proces prób: prowadzenie zespołu realizatorów. 16. Proces prób: jak przełamywać kryzysy? 17. Dynamika tygodnia premierowego: jak nie zwariować i mądrze przereżyserować spektakl na sam koniec? 18. Jak rozmawiać z dyrektorami na omówieniach po generalnych. 19. Jak nie wykończyć aktorów (i siebie) przed premierą? 20. Jak znieść krytykę i ocenę? |
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Umiejętności:
- wybór tematu i języka spektaklu, które mają szansę zafunkcjonować w danym teatrze,
- indywidualna konceptualna praca reżysera nad spektaklem przed rozpoczęciem prób,
- skuteczne uruchomienie pracy konceptualnej całego zespołu realizatorów (scenografia, tekst, kostiumy, światło, wideo),
- przeprowadzenie procesu prób w sposób najbardziej efektywny i konstruktywny dla wszystkich pracowników instytucji oraz artystycznego poziomu spektaklu,
- świadoma analiza swojej pracy: przede wszystkim konsekwencji decyzji reżyserskich.
Kompetencje:
- uzmysłowienie indywidualnych braków i indywidualne prowadzenie, w ramach współpracy w grupie (K_K03)
Kryteria oceniania
1. Pomysł na spektakl - sposób jego prezentacji, spójność koncepcji, dopracowanie projektu.
2. Scena - czy w praktyczny sposób pokazuje założenia spektaklu, opowiedziane podczas prezentacji projektu? Oryginalność i dopracowanie zaproponowanego języka teatralnego.
3. Ogólne zaangażowanie w rozwijanie swojego pomysłu, w tym obecność i aktywność na zajęciach.
Literatura
Materiały wskazane przez prowadzącą podczas zajęć.
Uwagi
W cyklu 2024/25-L:
Rozpoczęcie pracy konceptualnej nad sceną/spektaklem będzie możliwe dla chętnych osób studiujących przed oficjalnym początkiem 16 seminarium, tj. od początku 2025 roku, . |