Opera - analiza strukturalna WR/R/OpAnStr
1. Wprowadzenie do opery
• Struktura teatru operowego
• Podstawowe pojęcia
2. Piony twórcze i wykonawcze
• Reżyser, scenograf, kostiumograf, choreograf
• Soliści, chór, orkiestra – współpraca artystyczna
• Role i odpowiedzialności w procesie twórczym. Dobre praktyki.
Goście: producent/ka
3. Pion techniczny i realizatorski
• Zespół techniczny: scena, światło, dźwięk, multimedia
• Zespół produkcyjny: kierownictwo techniczne, stage manager, asystenci
• Zasady współpracy i komunikacji między pionami
Goście: inspicjent/ka
• Spotkanie z praktykami sceny
• Zarządzanie przebiegiem spektaklu, cue sheet, komunikacja z zespołami
4. Jak czytać materiał muzyczny?
• Praca z partyturą, wyciągiem
• Współpraca między muzyką a reżyserią
• Próby muzyczne vs. próby sceniczne
• Analiza fragmentów partytury – ćwiczenia
Goście: dyrygent/ka i pianist/ka
5. Relacja reżyser–wokalista
• Przygotowanie wokalne, próby ansamblowe
• Psychofizyczność śpiewaka operowego
• Prowadzenie prób wokalno-scenicznych
Goście: solist/ka i/lub chórzysta/ka
6. Breakdown scen
• Praktyczne rozpisanie dzieła scena po scenie
• Kto i kiedy: przypisanie ról, czasówek, przestrzeni
7. Planowanie prób
• Precyzyjne rozpisanie pracy
• Realne czasy działań: próby na sali, fortepianowe, orkiestrowe
• Stworzenie drabinki prób
Efekty kształcenia
Zdobycie wiedzy na temat specyfiki pracy z operą i dziełami muzycznymi, a także zarządzania dużymi zespołami.
Umiejętność samodzielnego zaplanowania pracy własnej i realizatorów, pokierowania zespołem i przygotowania materiałów.
Kryteria oceniania
Warunkiem zaliczenia jest aktywne uczestnictwo w seminarium w postaci wspólnej pracy nad rozwiązywaniem zadań. Możliwe są dwie nieobecności.
Literatura
Zakres materiału jest podawany na początku każdego semestru przez prowadzącą.