Czytanie tekstu dramatycznego WR/R/CTD
Pogłębiona lektura ma na celu zrozumienie kontekstów kulturowych, politycznych i społecznych, generowanych sensów, ich związków z formą tekstu i pytań, które otwierają się przy sięganiu po dany tekst. Jakie są konsekwencje określonej lektury konwencji, charakteru głosów, figur czy postaci obecnych w analizowanym utworze; jak jego struktura odnosi się do tradycji teatralnej, gatunków czy formatów medialnych? Jak w utworze funkcjonuje czas - pamięć przeszłości, obraz współczesności. Zajęcia mają na celu skomplikowanie obiegowego rozróżnienia między "formą" a "treścią", "akcją" a "tłem" utworu. Spróbujemy znaleźć punkty, w których decyzje interpretacyjne mogą przekładać się na decyzje artystyczne, a zarazem polityczne, związane tak z pracą nad tekstem, jak i komunikowaniem tej pracy.
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024/25-Z: | W cyklu 2025/26-Z: |
Efekty kształcenia
K_W09 wiedza ogólna z zakresu historii i teorii literatury, historii teatru, historii powszechnej i antropologii kultury, pozwalająca rozpoznawać i rozumieć fenomeny kultury
K_W07 orientacja w kanonie dramatu polskiego i światowego, począwszy od antyku po współczesne polimorficzne formy scenariuszy oraz w kanonie polskiej i światowej literatury pięknej
K_W11 znajomość metod analizy i interpretacji wytworów kultury
K_U01 umiejętność analizowania, oceniania, selekcjonowania i wykorzystywania informacji oraz wiedzy pochodzącej z różnych źródeł, aby doskonalić i rozwijać osobowość artystyczną do tworzenia własnych koncepcji artystycznych
K_U02 umiejętność analizowania dramatu pod względem formalnym i znaczeniowym w kontekście wiedzy o kulturze i historii
Kryteria oceniania
Aktywny udział w zajęciach
Praca pisemna (na ocenę) lub prezentacja ustna (na ocenę) - na uzgodniony z prowadzącym temat - do wyboru