Analiza dzieła teatralnego WR/R/ADT
Analiza rejestracji spektakli, pozwalająca na obserwację (repetycje, stop-klatki, ścieżka dźwiękowa) wątków uważanych za kluczowe dla biografii artystycznej inscenizatora oraz innych, nie konieczne dostrzeżonych w odbiorze.
Jak reżyser gospodaruje czasem? Jak posługuje się formą, by uzyskać moc oddziaływania : decyzje o przestrzeni, bryłach scenografii, operowanie światłem, kolorem, sposoby posługiwanie się aktorem, zamówienie muzyczne dla kompozytora.
Jakie sceny do dziś robią wrażenie na widzu i dlaczego?
Analiza rozpoczyna się według wyboru wykładowcy, z czasem ważne są sugestie i pytania studentów (co ich interesuje? co uderza? jak widzą własny odbiór wobec zastanych opinii, interpretacji? Co dzieło porusza w nich, a co mogło poruszać w widzu sprzed 40-tu lub 25-ciu lat? Jak możemy rekonstruować konteksty historyczne dzieła, czyli fakty i lęki czasu powstania spektaklu? Analiza powinna stawać się w rezultacie fachową dyskusją o narzędziach reżysera w jego relacji z widzem własnych czasów oraz widzem dzisiejszym.
W cyklu 2019/20-L:
Skierowanie uwagi studentów na racje wyboru formy przez reżysera - jakie treści wybrał w dziele autorskim i jak je przetworzył? Na potrzebę skupienia na materialnych faktach scenicznych, potem na dziele jako odpowiedzi na rzeczywistość. Na historyczny kontekst spektaklu teatralnego (wyzwania życia zbiorowego oraz wyzwania stylistyczne, jakie niósł czas powstania spektaklu). |
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2020/21-Z: | W cyklu 2019/20-L: | W cyklu 2021/22-Z: |
Efekty kształcenia
K_W01 orientuje się w głównych kierunkach rozwoju i najważniejszych nowych osiągnięciach teatru oraz publikacjach na ten temat
K_W03 rozpoznaje elementy dzieła teatralnego i jego strukturę
K_W08 orientuje się w głównych nurtach, tendencjach, stylach i teoriach poszczególnych dyscyplin sztuki w ich historycznym porządku i dostrzega ich ścisłe powiązanie z teatrem
K_W09 wykazuje się uporządkowaną wiedzą ogólną z zakresu historii i teorii literatury, historii teatru, historii powszechnej, antropologii kultury, historii obyczaju, psychologii – co pozwala rozpoznawać i rozumieć fenomeny kultury symbolicznej, artystycznej, literackiej oraz posługiwać się podstawowymi kategoriami i metodami w analizie zjawisk teatralnych
K_W10 określa główne kierunki i koncepcje filozoficzne w ich historycznym porządku, szczególnie w zagadnieniach korespondujących z problematyką teatru i dramatu, stanowiących ich myślowe i aksjologiczne zaplecze oraz dostarczających narzędzi do ich rozumienia i analizy
K_W11 wykazuje się znajomością podstawowych metod analizy i interpretacji różnych wytworów kultury właściwych dla wybranych tradycji, teorii lub szkół badawczych w zakresie teatru i dramatu
K_U01 analizować, oceniać, selekcjonować i wykorzystywać informacje oraz wiedzę pochodzące z różnych źródeł, aby doskonalić i rozwijać osobowość artystyczną do tworzenia własnych koncepcji artystycznych
K_U03 stosować techniki myślenia twórczego (heurystyczne) w określonych sytuacjach decyzyjnych, jak również wykorzystywać je do rozwoju własnej osobowości artystycznej
K_K06 uczestniczenia w życiu teatralnym, w aktualnych wydarzeniach artystycznych, zainteresowania nowatorskimi formami wyrazu artystycznego, nowymi zjawiskami w sztuce i wartościowania ich
Kryteria oceniania
Przedmiot na zaliczenie na podstawie czynnego udziału w procedurach analizy.
Literatura
Wybór najwybitniejszych spektakli w historii teatru europejskiego- wspólne oglądanie i analiza teatralnego
W cyklu 2019/20-L:
Eimuntas Nekrošius - Hamlet. |