Queer - Teoria i praktyka WR/QTP
Analiza skomplikowanej sytuacji zjawisk queerowych staje się przyczynkiem do budowania nowego porozumienia społecznego, ekonomicznego i kulturalnego. Jednak czy to porozumienie jest możliwe w ramach świata, który został zbudowany w oparciu o politykę mocnej tożsamości? Celem kursu jest nie tylko rekonstrukcja najważniejszych zagadnień Queer Studies, ale również podjęcie refleksji nad specyfiką tych studiów, które ze względu na swój przedmiot badawczy zaangażowane są w praktykę krytyczną wobec strategii mocnej tożsamości jako takiej – w tym również form instytucjonalnej kontroli dyskursów. W ramach kursu słuchacze będą mieli szansę zapoznać się z najważniejszymi zagadnieniami dotyczącymi konstruowania podmiotu seksualnej odmienności, a także napięć wynikających z nieadekwatności tych konstruktów względem nieustannie zmieniającej się rzeczywistości społecznej.
1. Klasycy teorii: Foucault, Butler, Sedgwick. Jak opowiadać o inności?
2. Sekrety herbaciarni: wokół badań Lauda Humphreysa.
3. Chwała drag queenkom: od Stonewall po RuPaul's Drag Race.
4. Tajemnicze słowo na „L": kiedy wykluczenia się krzyżują.
5. Kultura ballroomowa: ciąg dalszy krzyżówki wykluczeń.
6. Między płciami: transpłciowość, interpłciowość, niebinarność i inne odcienie tęczy.
7. Czy kapitalizm sprzyja różnorodności? Koszta i zyski utowarowienia tożsamości.
8. Dziwne kino: dlaczego kultura masowa jest tak ważna.
9. Queer pod flagą biało-czerwoną sytuacja osób nieheteronormatywnych w Polsce.
10. Utopie: do kogo należy przyszłość?
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
- Studenci znają podstawową terminologię Queer Studies i rozumieją związek między omawianymi tematami a innymi dziedzinami nauk humanistycznych;
- Studenci znają podstawowe metody analizy i interpretacji tekstów kulturowych na temat queerowości. Ponadto potrafią wymienić najważniejsze nurty współczesnej filozofii i nauk społecznych;
- Studenci posługują się terminologią właściwą dla konkretnej subdyscypliny w obrębie nauk społecznych lub humanistycznych;
- Studenci potrafią zaaplikować zdobyte narzędzia w ramach własnej praktyki artystycznej.
Kryteria oceniania
Egzamin ustny w oparciu o zagadnienia do wcześniejszego opracowania.
Praktyki zawodowe
-
Literatura
TEMAT 1
a) Michel Foucault „Historia seksualności”: „Scientia sexualis” oraz „Urządzenie seksualności” s. 52-117;
b) Judith Butler „Uwikłani w płeć”: „Cielesne inskrypcje, performatywne subwersje. Od 'wnętrza' do performatywnej płci” oraz „Od parodii do polityki”
s. 244-263
c) Eve Kosofsky Sedgwick „Tendencies”: „Queer and now” s. 1-19
TEMAT 2
L. Humphreys, Tearoom Trade: „Chapter 6. The People Next Door” and „Chapter 7. The Breastplate of Righteousness”,
s. 123-168;
TEMAT 3
K. Horowitz, Drag, Interperformance, and the Trouble with Queerness: „Conclusion: is drag still queer?”, s. 102-115;
N. Brennan, D. Gudelunas, Drag in the Global Digital Public Sphere: „Post-RuPaul's Drag Race” and „Post-Drag Race, Post-Trans, Post-Pandemic Contestants: Affecting Political Realness in Social Media and (in Return to) Reality Television Space”, s. 3-35;
TEMAT 4
A. Rich, Compulsory Heterosexuality and Lesbian Existence;
TEMAT 5
M. M. Bailey, Butch Queens Up in Pumps: „It's Gonna Get Severe Up in Here: Ball Events, Ritualized Performance, and Black Queer Space”, s. 124-182;
TEMAT 6
L. Feinberg, Transgender Warriors, „Part 1”, s. 3-38;
T. Hillman, Intersex (for lack of a better word): „Special”, „Telling”, „Opinion”, „Out”;
M. Rajunov, S. Duane, Nonbinary – Memoirs of Gender Identity: „Introduction”, „Deconstructing My Self”, „My Genderqueer Backpack”, „Being Genderqueer Before It Was a Thing”;
TEMAT 7
P. Drucker, Warped: Gay Normality and Queer Anti-Capitalism, s.. 219-278;
TEMAT 8
B. Mennel, Queer Cinema: Schoolgirls, Vampires and Gay Cowboys: „New Queer Cineman: A New Aesthetic Language” and „Gay Cowboys, Fabulous Femmes and Globlal Queers”, s. 67-112;
TEMAT 9
Sytuacja osób LGBTA w Polsce 2019-2020, KPH;
TEMAT 10
J. Ward, The Tragedy of Heterosexuality, „Let's Call It What It Is”, s. 9-37.