Przestrzeń sceniczna I WR/PS1-Z
Treść zajęć:
1. Wykład z zakresu budowy scen współczesnych teatrów dramatycznych i operowych. Nauka czytania rzutów i przekrojów sceny.
Zadanie: Wrysowanie w plany sceny wybranego teatru stołu oraz krzeseł z sali wykładowej w skali 1:100.
2. Analiza zarejestrowanych obrazów - scenografii teatralnych.
3. Prezentacja przykładowych, profesjonalnych projektów scenografii i kostiumów.
Zadanie: Przygotowanie w formie referatu połączonego z prezentacją twórczości wybranego scenografa teatralnego.
4. Zadania projektowe w formie warsztatów prowadzonych wspólnie ze studentami II roku Wydziału Scenografii warszawskiej ASP. Na zadania składają się następujące elementy:
- analiza i interpretacja treści wybranych tekstów
- poszukiwanie inspiracji
- szkice, tworzenie projektu
- makieta i praca nad światłem
5. Analiza wyglądu postaci - rozmowa o kostiumie teatralnym jako znaku, nośniku informacji.
Zadanie: Projekt kostiumu postaci do aktualnie przygotowywanego egzaminu.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Absolwent zna i rozumie:
K_W05
operuje terminologią techniczną związaną z praktycznymi działaniami inscenizacyjnymi, dotyczącą realizacji dźwięku, światła, budowy dekoracji, architektury przestrzeni teatralnej oraz orientuje się w funkcjonowaniu urządzeń teatralnych
Umiejętności
Absolwent potrafi:
K_U02
analizować dramat pod względem struktury formalnej, znaczenia, przesłania w kontekście wiedzy o kulturze, historii, psychologii społecznej i psychologii osobowości oraz odnajduje treści aktualne dla współczesnego widza; w nowatorski sposób interpretować tekst, wyrażając własny stosunek do rzeczywistości
K_U05
projektować przestrzeń sceniczną posługując się plastyką, oprawą świetlną, oprawą muzyczną, techniką teatralną
K_U06
posługiwać się konwencjami teatralnymi, stylistycznymi i metaforą teatralną w tworzeniu własnych koncepcji, opartych na niezależnej wyobraźni, intuicji i emocjonalności
K_U09
formułować w czytelny sposób i stawiać zadania artystyczne współtwórcom i ekipie technicznej; ocenić poszczególne etapy pracy, aby nadać im zaplanowany kierunek artystyczny
K_U11
rozwiązywać problemy inscenizacyjne związane ze zjawiskami nadprzyrodzonymi, magicznymi, cudownymi poprzez zastosowanie chwytów scenograficznych i technicznych, tricków iluzjonistycznych oraz posługiwać się metaforycznym skrótem w budowaniu znaczeń i wyrazu artystycznego
K_U17
wypowiadać się w formie pisemnej (referat, esej, dysertacja naukowa, praca magisterska) na tematy teatralne, filmowe i literackie, jak i ustnej (eksplikacja koncepcji artystycznej przed zespołem teatralnym, dyrektorem teatru, wystąpienia publiczne na tematy teatralne)
Kryteria oceniania
Ocena pracy studenta nad projektami - artykułowania i obrony swoich koncepcji i wizji artystycznych, umiejętności współpracy i pracy w grupie oraz ocena ogólnej aktywności studenta na zajęciach - 60%
Ocena projektów pod kątem wartości intelektualnej i plastycznej oraz zgodności z założeniami studenta - 40%
Dopuszczalne 2 nieusprawiedliwione nieobecności w semestrze (4 godziny lekcyjne).
Literatura
"Calineczka" H.Ch. Andersen
"Damy i Huzary", "Dożywocie", "Mąż i żona", "Śluby panieńskie", "Pan Jowialski" - A.Fredro