Wprowadzenie do ćwiczeń z kamerą (kierunkowy) WR/PR/WprKam
Wszystkie tematy realizowane metodą wprowadzenie-wykonanie ćwiczenia-omówienie. W efekcie na zakończenie tegorocznych ćwiczeń studenci realizują etiudę filmową na zadany temat.
Zakres poszczególnych tematów:
1.Wyznaczanie pozycji otwierającej
2.Wizualne przejścia między scenami
3Plany filmowe.
4.Wyznaczanie pozycji aktora i kamery
5.Ujęcie wiodące (master-shoot)
6.Oś kontaktu
7Kompozycja obrazu filmowego
8.Scenopis obrazkowy
9. Światło i ruch
10.Rodzaje narracji
11Rodzaje montażu
12Montaż wewnątrz kadrowy
13 Montaż dźwięku
12 Praca z większą ilością kamer.
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2018/19-L: | W cyklu 2017/18-L: |
Efekty kształcenia
EM 1
Pamiętać techniki narracji filmowej, ciągłości montażowej, stylu i metodologii kręcenia zdjęć
EM 2 Opanować wiedzę związaną ze współczesną technologią i produkcją filmu i spektaklu telewizyjnego
EM 3 Przyswoić elementy teorii sztuki filmowej w ich rozwoju historycznym
EM 4 Samodzielnie montować niewielkie, składające się z kilkudziesięciu ujęć formy filmowe.
EM 5 Inscenizować przed kamerą zamknięte zdarzenia (w ramach sceny bądź sekwencji)
EM 6
EM 7
Stawiać zadania aktorskie w sposób uzależniony od środka przekazu.
Komponować obraz filmowy
EM 9 W podstawowym zakresie organizować plan zdjęciowy, zapoznać się ze strukturą ekipy filmowej, opanować komendy i nadzór nad procesem zdjęciowym
EM 10 W elementarnym zakresie opanować język porozumienia miedzy reżyserem a operatorem i montażystą.
EM 11 W elementarnym zakresie organizować logistykę dnia zdjęciowego.
Kryteria oceniania
Dopuszczalne są 3 nieusprawiedliwione nieobecności na zajęciach.
Egzamin zdaje student który wykonał samodzielnie ćwiczenia elementarne , zrealizował swoją część spektaklu telewizyjnego wykazał się wystarczającą wiedzą związaną z zagadnieniami narracji filmowej.
Literatura
1. Sergiusz Eisenstein „Nieobojętna przyroda”
2. Daniel Arijon „Gramatyka języka filmowego”
3. David Bordwell, Kristin Thompson „Sztuka filmowa”
4. Uzupełniająca: Andrzej Wajda „Powtórka z całości”
5. Maciej Wojtyszko „Krótki zarys męki twórczej”
6. Mark Simon „Storyboard. Ruch w sztuce filmowej”
7. Linda Aronson “Scenariusz na miarę XXI wieku”
8. Syd Field Rolf Rilla „Pisanie scenariusza filmowego”