Seminarium reżyserskie 8 WR/PR/SemRez8(k)
Nieznana opera Stanisława Moniuszki „Beata” podzielona na 4 części staje się materiałem wyjściowym dla studentów,
Zajęcia przewidują analizę libretta i materiału muzycznego aby stworzyć koncepcję reżyserską., projekt inscenizacji i egzemplarz reżyserski.
Drugim etapem jest rozplanowanie prób z solistami, pianistą i dyrygentem.
Próby odbywają się w salach Akademii Teatralnej a końcowy egzamin na deskach Collegium Nobilium .
Każdy fragment rozpoczyna preludium muzyczne tak aby studenci mieli możliwość wykorzystania uwertury instrumentalnej a nie tylko arri, duetow, tercetów z solistami.
Projekt przewiduje udział chóru co pozwala na dodatkową konfrontację z elementami teatru operowego.
W cyklu 2023/24-L:
Nieznana opera Stanisława Moniuszki „Beata” podzielona na 4 części staje się materiałem wyjściowym dla studentów, |
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
K_U02 analizować dramat pod względem struktury formalnej, znaczenia, przesłania w kontekście wiedzy o kulturze, historii, psychologii społecznej i psychologii osobowości oraz odnajduje treści aktualne dla współczesnego widza; w nowatorski sposób interpretować tekst, wyrażając własny stosunek do rzeczywistości
K_U03 stosować techniki myślenia twórczego (heurystyczne) w określonych sytuacjach decyzyjnych, jak również wykorzystywać je do rozwoju własnej osobowości artystycznej
K_U04 skonstruować scenariusz, dokonać adaptacji dzieła literackiego, napisać utwór dramatyczny – zgodnie z regułami dramaturgicznymi, przekształcając je na język teatru, filmu, telewizji, radia
K_U06 posługiwać się konwencjami teatralnymi, stylistycznymi i metaforą teatralną w tworzeniu własnych koncepcji, opartych na niezależnej wyobraźni, intuicji i emocjonalności
K_U07 konstruować i realizować oryginalną, indywidualną, czytelną wypowiedź twórczą (przedstawienie teatralne, słuchowisko radiowe, mała forma filmowa i telewizyjna, video-art), zgodną z własną hierarchią wartości i subiektywnym postrzeganiem świata, używając niebanalnej formy; stworzyć własny język teatralny
K_U09 formułować w czytelny sposób i stawiać zadania artystyczne współtwórcom i ekipie technicznej; ocenić poszczególne etapy pracy, aby nadać im zaplanowany kierunek artystyczny
K_U10 zbudować zdarzenie teatralne, pozawerbalną strukturę konfliktu, określić działanie postaci, stosować wiedzę z zakresu konstruowania roli do prawidłowego budowania relacji interpersonalnych i napięć dramatycznych, opowiedzieć historię, używać czytelnych znaków scenicznych
K_U15 precyzyjnie formułować i stawiać zadania aktorskie, posługując się wiedzą na temat prowadzenia aktora i wykorzystywać metody K. Stanisławskiego, M. Czechowa, L. Strasberga, D. Donnellana, J. Grotowskiego i inni w różnych gatunkach i typach teatru
K_K04 przeciwdziałania negatywnym napięciom, jakie wiążą się z tworzeniem teatru, stwarzając współtwórcom poczucie bezpieczeństwa w ich pracy
K_K05 rozstrzygania problemów i prowadzenia negocjacji w sytuacji sprzeczności racji artystycznych, technicznych i finansowych
K_K07 krytycznej oceny odbieranych treści, samooceny oraz konstruktywnej krytyki w stosunku do działań innych osób
K_K08 efektywnego komunikowania się i inicjowania działań w społeczeństwie
K_K09 wypełniania roli społecznej absolwenta uczelni artystycznej
K_U12 rozwiązywać problemy inscenizacyjne związane z teatrem muzycznym, wykorzystując znajomość jego specyfiki, umiejętność czytania partytury muzycznej, organizowania zdarzeń zharmonizowanych z muzyką, znajomość tematu czasu w przedstawieniu muzycznym
Kryteria oceniania
Seminarium – zajęcia indywidualne w relacji mistrz-uczeń, służące wspomaganiu indywidualnych predyspozycji studentów w dziedzinie reżyserii; korekta indywidualna w trakcie samodzielnych prac studenckich nad wybranymi scenami - sprawdzanie, czy student rozumie i rozwija postanowione na wstępie zadanie; nadzór nad przygotowywanymi na egzamin etiudami reżyserskimi.
Literatura
Almanach moniuszkowski 1872–1952, oprac. Jan Prosnak i Witold Rudziński, Warszawa 1952.
Jachimecki Zdzisław, Moniuszko, oprac. Witold Rudziński, Kraków 21983.
Moniuszko Stanisław, Listy zebrane, oprac. Witold Rudziński i Magdalena Stokowska, Kraków 1969.
Opieński Henryk, Stanisław Moniuszko. Życie i dzieła, Poznań 1924.
Rudziński Witold, Moniuszko, Kraków 21957.
Rudziński Witold, Stanisław Moniuszko. Studia i materiały, cz. I, Kraków 1955, cz. II, Kraków 1960.
W cyklu 2023/24-L:
Złota klatka : Michał Znaniecki ,Mateusz Borkowski Almanach moniuszkowski 1872–1952, oprac. Jan Prosnak i Witold Rudziński, Warszawa 1952. |