Seminarium reżyserskie 12 WR/PR/SemRez12(k)
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
W cyklu 2018/19-L:
Krótki opis modułu: Podczas zajęć studenci winni uzyskać kompetencje w zakresie wiedzy, umiejętności oraz personalne i społeczne. Temu służą wskazane wyżej efekty modułowe realizowane poprzez poruszanie podanych niżej tematów. Pamiętać też trzeba, że seminarium reżyserskie należy do kierunkowych przedmiotów na WR. Zakres poszczególnych tematów: 1. Problematyka adaptacji. |
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2021/22-L: | W cyklu 2023/24-L: | W cyklu 2018/19-L: | W cyklu 2022/23-L: | W cyklu 2019/20-L: | W cyklu 2020/21-L: | W cyklu 2021/22-Z: | W cyklu 2024/25-L: | W cyklu 2017/18-L: |
Efekty kształcenia
K_W07 orientuje się w kanonie dramatu polskiego i światowego, począwszy od antyku po współczesne polimorficzne formy scenariuszy oraz w kanonie polskiej i światowej literatury pięknej
K_W10 określa główne kierunki i koncepcje filozoficzne w ich historycznym porządku, szczególnie w zagadnieniach korespondujących z problematyką teatru i dramatu, stanowiących ich myślowe i aksjologiczne zaplecze oraz dostarczających narzędzi do ich rozumienia i analizy
K_W11 wykazuje się znajomością podstawowych metod analizy i interpretacji różnych wytworów kultury właściwych dla wybranych tradycji, teorii lub szkół badawczych w zakresie teatru i dramatu
K_U02 analizować dramat pod względem struktury formalnej, znaczenia, przesłania w kontekście wiedzy o kulturze, historii, psychologii społecznej i psychologii osobowości oraz odnajduje treści aktualne dla współczesnego widza; w nowatorski sposób interpretować tekst, wyrażając własny stosunek do rzeczywistości
K_U03 stosować techniki myślenia twórczego (heurystyczne) w określonych sytuacjach decyzyjnych, jak również wykorzystywać je do rozwoju własnej osobowości artystycznej
K_U04 skonstruować scenariusz, dokonać adaptacji dzieła literackiego, napisać utwór dramatyczny – zgodnie z regułami dramaturgicznymi, przekształcając je na język teatru, filmu, telewizji, radia
K_U06 posługiwać się konwencjami teatralnymi, stylistycznymi i metaforą teatralną w tworzeniu własnych koncepcji, opartych na niezależnej wyobraźni, intuicji i emocjonalności
K_U07 konstruować i realizować oryginalną, indywidualną, czytelną wypowiedź twórczą (przedstawienie teatralne, słuchowisko radiowe, mała forma filmowa i telewizyjna, video-art), zgodną z własną hierarchią wartości i subiektywnym postrzeganiem świata, używając niebanalnej formy; stworzyć własny język teatralny
K_U09 formułować w czytelny sposób i stawiać zadania artystyczne współtwórcom i ekipie technicznej; ocenić poszczególne etapy pracy, aby nadać im zaplanowany kierunek artystyczny
K_U10 zbudować zdarzenie teatralne, pozawerbalną strukturę konfliktu, określić działanie postaci, stosować wiedzę z zakresu konstruowania roli do prawidłowego budowania relacji interpersonalnych i napięć dramatycznych, opowiedzieć historię, używać czytelnych znaków scenicznych
K_U15 precyzyjnie formułować i stawiać zadania aktorskie, posługując się wiedzą na temat prowadzenia aktora i wykorzystywać metody K. Stanisławskiego, M. Czechowa, L. Strasberga, D. Donnellana, J. Grotowskiego i inni w różnych gatunkach i typach teatru
K_K04 przeciwdziałania negatywnym napięciom, jakie wiążą się z tworzeniem teatru, stwarzając współtwórcom poczucie bezpieczeństwa w ich pracy
K_K05 rozstrzygania problemów i prowadzenia negocjacji w sytuacji sprzeczności racji artystycznych, technicznych i finansowych
K_K07 krytycznej oceny odbieranych treści, samooceny oraz konstruktywnej krytyki w stosunku do działań innych osób
K_K08 efektywnego komunikowania się i inicjowania działań w społeczeństwie
K_K09 wypełniania roli społecznej absolwenta uczelni artystycznej
Kryteria oceniania
Seminarium – zajęcia indywidualne w relacji mistrz-uczeń, służące wspomaganiu indywidualnych predyspozycji studentów w dziedzinie reżyserii; korekta indywidualna w trakcie samodzielnych prac studenckich nad wybranymi scenami - sprawdzanie, czy student rozumie i rozwija postanowione na wstępie zadanie; nadzór nad przygotowywanymi na egzamin etiudami reżyserskimi.
Literatura
Literatura współczesna polska i międzynarodowa
W cyklu 2018/19-L:
1. Podstawowa: „Baśnie” Hansa Christiana Andersena – wszystkie tłumaczone na polski w przekładach Stefanii Beylin, Jarosława Iwaszkiewicza i innych, a także nowszych (np. Bogusłąwy Sochańskiej – z oryginału). 2. Uzupełniająca: Krystyna Zabawa: „Rozpoczęta opowieść. Polska literatura dziecięca po 1989 roku wobec kultury współczesnej.” Kraków 2013 |
W cyklu 2019/20-L:
1000 sztuk awangardowych- Kenneth Koch |
Uwagi
W cyklu 2018/19-L:
student po zakończeniu kursu powinien: Umiejętności student po zakończeniu kursu powinien: EM 5 Analizować dramat w kontekście wiedzy o kulturze, historii psychologii społ. i osobowości (dziecięcej), interpretować tekst nowocześnie, wyrażając własny stosunek do rzeczywistości K_U05 Kompetencje personalne i społeczne EM 8 Samodzielnie kierować zespołem teatralnym, organizować i prowadzić próby, inicjować współpracę z innymi osobami K_K04 Podczas zajęć studenci winni uzyskać kompetencje w zakresie wiedzy, umiejętności oraz personalne i społeczne. Temu służą wskazane wyżej efekty modułowe realizowane poprzez poruszanie podanych niżej tematów. Pamiętać też trzeba, że seminarium reżyserskie należy do kierunkowych przedmiotów na WR. |