Seminarium reżyserskie 1 WR/PR/SemRez1(k)
. Zanalizować tekst dramatu w okolicznościach zaproponowanych przez autora, wykryć przesłanie sztuki i odczytać konstrukcję fabularną ze szczególnym naciskiem na zmiany okoliczności determinujących zachowanie postaci. 2. Zaplanować właściwą dla podjętych założeń przestrzeń sceniczną. 3. Poinstruować i poprowadzić reżysersko aktorów tak, aby stworzyć w pełni czytelną dla widza opowieść
W cyklu 2018/19-Z:
1. Wybór losowy fragmentu „Żabusia” do realizacji. |
W cyklu 2019/20-Z:
Zadania szczegółowe: 1. Zanalizować tekst dramatu w okolicznościach zaproponowanych przez autora, wykryć przesłanie sztuki i odczytać konstrukcję fabularną ze szczególnym naciskiem na zmiany okoliczności determinujących zachowanie postaci. 2. Zaplanować właściwą dla podjętych założeń przestrzeń sceniczną. 3. Poinstruować i poprowadzić reżysersko aktorów tak, aby stworzyć w pełni czytelną dla widza opowieść |
W cyklu 2020/21-Z:
Wiedza Umiejętności student po zakończeniu kursu powinien: EM 4 budować relacje pomiędzy postaciami z uwzględnieniem zmian w tych relacjach i punktów kulminacyjnych dramatu EM 5 przygotować aktorów do grania czyli formułować zadania aktorskie na bazie metody Stanisławskiego Kompetencje personalne i społeczne EM 8 - wypowiadać się artystycznie poprzez tekst autora i tłumacza oraz w zgodzie z przesłaniem i konwencją utworu |
W cyklu 2022/23-Z:
Zadania szczegółowe: 1. Zanalizować tekst dramatu w okolicznościach zaproponowanych przez autora, wykryć przesłanie sztuki i odczytać konstrukcję fabularną ze szczególnym naciskiem na zmiany okoliczności determinujących zachowanie postaci. 2. Zaplanować właściwą dla podjętych założeń przestrzeń sceniczną. 3. Poinstruować i poprowadzić reżysersko aktorów tak, aby stworzyć w pełni czytelną dla widza opowieść |
W cyklu 2023/24-Z:
Zadanie ogólne: samodzielna realizacja (pod kontrolą prowadzącego zajęcia) dwudziesto/dwudziestopięciominutowej etiudy na podstawie fragmentu z dramatu realistycznego, uwzględniająca autorskie założenia dramaturgiczne. Materiał do ćwiczeń: |
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024/25-Z: | W cyklu 2017/18-Z: | W cyklu 2023/24-Z: | W cyklu 2016/17-Z: | W cyklu 2021/22-Z: | W cyklu 2018/19-Z: | W cyklu 2020/21-Z: | W cyklu 2022/23-Z: | W cyklu 2019/20-Z: | W cyklu 2015/16-Z: |
Efekty kształcenia
K_W07 orientuje się w kanonie dramatu polskiego i światowego, począwszy od antyku po współczesne polimorficzne formy scenariuszy oraz w kanonie polskiej i światowej literatury pięknej
K_W10 określa główne kierunki i koncepcje filozoficzne w ich historycznym porządku, szczególnie w zagadnieniach korespondujących z problematyką teatru i dramatu, stanowiących ich myślowe i aksjologiczne zaplecze oraz dostarczających narzędzi do ich rozumienia i analizy
K_W11 wykazuje się znajomością podstawowych metod analizy i interpretacji różnych wytworów kultury właściwych dla wybranych tradycji, teorii lub szkół badawczych w zakresie teatru i dramatu
K_U02 analizować dramat pod względem struktury formalnej, znaczenia, przesłania w kontekście wiedzy o kulturze, historii, psychologii społecznej i psychologii osobowości oraz odnajduje treści aktualne dla współczesnego widza; w nowatorski sposób interpretować tekst, wyrażając własny stosunek do rzeczywistości
K_U03 stosować techniki myślenia twórczego (heurystyczne) w określonych sytuacjach decyzyjnych, jak również wykorzystywać je do rozwoju własnej osobowości artystycznej
K_U04 skonstruować scenariusz, dokonać adaptacji dzieła literackiego, napisać utwór dramatyczny – zgodnie z regułami dramaturgicznymi, przekształcając je na język teatru, filmu, telewizji, radia
K_U06 posługiwać się konwencjami teatralnymi, stylistycznymi i metaforą teatralną w tworzeniu własnych koncepcji, opartych na niezależnej wyobraźni, intuicji i emocjonalności
K_U07 konstruować i realizować oryginalną, indywidualną, czytelną wypowiedź twórczą (przedstawienie teatralne, słuchowisko radiowe, mała forma filmowa i telewizyjna, video-art), zgodną z własną hierarchią wartości i subiektywnym postrzeganiem świata, używając niebanalnej formy; stworzyć własny język teatralny
K_U09 formułować w czytelny sposób i stawiać zadania artystyczne współtwórcom i ekipie technicznej; ocenić poszczególne etapy pracy, aby nadać im zaplanowany kierunek artystyczny
K_U10 zbudować zdarzenie teatralne, pozawerbalną strukturę konfliktu, określić działanie postaci, stosować wiedzę z zakresu konstruowania roli do prawidłowego budowania relacji interpersonalnych i napięć dramatycznych, opowiedzieć historię, używać czytelnych znaków scenicznych
K_U15 precyzyjnie formułować i stawiać zadania aktorskie, posługując się wiedzą na temat prowadzenia aktora i wykorzystywać metody K. Stanisławskiego, M. Czechowa, L. Strasberga, D. Donnellana, J. Grotowskiego i inni w różnych gatunkach i typach teatru
K_K04 przeciwdziałania negatywnym napięciom, jakie wiążą się z tworzeniem teatru, stwarzając współtwórcom poczucie bezpieczeństwa w ich pracy
K_K05 rozstrzygania problemów i prowadzenia negocjacji w sytuacji sprzeczności racji artystycznych, technicznych i finansowych
K_K07 krytycznej oceny odbieranych treści, samooceny oraz konstruktywnej krytyki w stosunku do działań innych osób
K_K08 efektywnego komunikowania się i inicjowania działań w społeczeństwie
K_K09 wypełniania roli społecznej absolwenta uczelni artystycznej
Kryteria oceniania
Seminarium – zajęcia indywidualne w relacji mistrz-uczeń, służące wspomaganiu indywidualnych predyspozycji studentów w dziedzinie reżyserii; korekta indywidualna w trakcie samodzielnych prac studenckich nad wybranymi scenami - sprawdzanie, czy student rozumie i rozwija postanowione na wstępie zadanie; nadzór nad przygotowywanymi na egzamin etiudami reżyserskimi.
Literatura
1. Podstawowa:
Zygmunt Hübner, "Sztuka reżyserii"; Konstanty Stanisławski, "Moje życie w sztuce", "Praca aktora nad rolą", "Praca aktora nad sobą"; Michaił Czechow, "O technice aktora".
2. Uzupełniająca:
bez ograniczeń
W cyklu 2018/19-Z:
1. Podstawowa: Judith Weston 2. Uzupełniająca: Mikołaj Gorczakow Tomasz Kubikowski |
W cyklu 2020/21-Z:
1. Podstawowa: 2. Uzupełniająca: Materiał do ćwiczeń: |
W cyklu 2022/23-Z:
Arthur Miller Śmierć komiwojażera (biblioteka AT) |
W cyklu 2023/24-Z:
Podstawowa: |
Uwagi
W cyklu 2019/20-Z:
1.Reżyserska analiza dramatu, wybór fragmentu do realizacji, ustalenie tematyki etiudy, stworzenie konstrukcji dramaturgicznej etiudy na podstawie wybranego tekstu, zdefiniowanie autorskich założeń ideowych, rozpoznanie zaplanowanych przez autora komunikatów scenicznych płynących ze sceny do widowni, świadomość ewentualnych równic w percepcji polskiej widowni. |
W cyklu 2020/21-Z:
1.Reżyserska analiza dramatu, wybór fragmentu do realizacji, ustalenie tematyki etiudy, stworzenie konstrukcji dramaturgicznej etiudy na podstawie wybranego tekstu, zdefiniowanie autorskich założeń ideowych, rozpoznanie zaplanowanych przez autora komunikatów scenicznych płynących ze sceny do widowni, świadomość ewentualnych równic w percepcji polskiej widowni. |
W cyklu 2022/23-Z:
1.Reżyserska analiza dramatu, wybór fragmentu do realizacji, ustalenie tematyki etiudy, stworzenie konstrukcji dramaturgicznej etiudy na podstawie wybranego tekstu, zdefiniowanie autorskich założeń ideowych, rozpoznanie zaplanowanych przez autora komunikatów scenicznych płynących ze sceny do widowni, świadomość ewentualnych równic w percepcji polskiej widowni. |
W cyklu 2023/24-Z:
Dopuszczalne są 2 nieusprawiedliwione nieobecności na zajęciach |