Film. Sztuka obrazu filmowego WR/PR/FSO-Z
Podstawowym celem przedmiotu jest przygotowanie studenta do samodzielnej pracy reżysera w zakresie działań jakie stoją przed reżyserem teatru telewizji. Powinien umieć rozwiązywać zadania inscenizacyjne stojące przed realizatorem teatru telewizji, zapoznać się z terminologią i nomenklaturą filmową i telewizyjną ,opanować podstawy pracy w grupie zdjęciowej, wykonać szereg ćwiczeń zdjęciowych i montażowych pozwalających na praktyczne rozwiazywanie problemów .Poznać podstawy teorii sztuki filmowej i aktualny stan techniki zdjęciowej ,oświetleniowej i dźwiękowej.
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2017/18-Z: | W cyklu 2019/20-L: | W cyklu 2020/21-L: | W cyklu 2021/22-Z: | W cyklu 2020/21-Z: | W cyklu 2019/20-Z: | W cyklu 2018/19-Z: |
Efekty kształcenia
K_U14 reżyserować małe formy filmowe i telewizyjne, posługując się znajomością technik narracji filmowej, ciągłości montażowej, stylu i metod kręcenia zdjęć, organizacji planu dźwiękowego, komponowania obrazu filmowego, montażu obrazu i dźwięku przy użyciu najnowszych technologii cyfrowych
K_U16 stosować efektywne techniki ćwiczenia umiejętności warsztatowych, umożliwiające ciągły ich rozwój przez samodzielną pracę
K_U09 formułować w czytelny sposób i stawiać zadania artystyczne współtwórcom i ekipie technicznej; ocenić poszczególne etapy pracy, aby nadać im zaplanowany kierunek artystyczny
K_U07 konstruować i realizować oryginalną, indywidualną, czytelną wypowiedź twórczą (przedstawienie teatralne, słuchowisko radiowe, mała forma filmowa i telewizyjna, video-art), zgodną z własną hierarchią wartości i subiektywnym postrzeganiem świata, używając niebanalnej formy; stworzyć własny język teatralny
K_K05 rozstrzygania problemów i prowadzenia negocjacji w sytuacji sprzeczności racji artystycznych, technicznych i finansowych
K_U04 skonstruować scenariusz, dokonać adaptacji dzieła literackiego, napisać utwór dramatyczny – zgodnie z regułami dramaturgicznymi, przekształcając je na język teatru, filmu, telewizji, radia
Praktyki zawodowe
Wszystkie tematy realizowane metodą wprowadzenie-wykonanie ćwiczenia-omówienie. W efekcie na zakończenie tegorocznych ćwiczeń studenci realizują etiudę filmową na zadany temat.
Zakres poszczególnych tematów:
1.Wyznaczanie pozycji otwierającej
2.Wizualne przejścia między scenami
3Plany filmowe.
4.Wyznaczanie pozycji aktora i kamery
5.Ujęcie wiodące (master-shoot)
6.Oś kontaktu
7Kompozycja obrazu filmowego
Literatura
Wykaz literatury obowiązkowej i uzupełniającej 1. Podstawowa:
Mark Simon „Storyboard w sztuce filmowej”
2. Uzupełniająca:
Patti Belantoni „Jeśli to fiolet to ktoś umrze- teoria koloru w filmie”
1. Sergiusz Eisenstein „Nieobojętna przyroda”
2. Daniel Arijon „Gramatyka języka filmowego”
3. David Bordwell, Kristin Thompson „Sztuka filmowa”
4. Andrzej Wajda „Powtórka z całości”
5. Maciej Wojtyszko „Krótki zarys męki twórczej”
6. Mark Simon „Storyboard. Ruch w sztuce filmowej”
7. Linda Aronson “Scenariusz na miarę XXI wieku”
8. Syd Field Rolf Rilla „Pisanie scenariusza filmowego”
W cyklu 2019/20-Z:
1. Sergiusz Eisenstein „Nieobojętna przyroda” 4. Uzupełniająca: Andrzej Wajda „Powtórka z całości” |
W cyklu 2020/21-Z:
1. Sergiusz Eisenstein „Nieobojętna przyroda” 4. Uzupełniająca: Andrzej Wajda „Powtórka z całości” |
Uwagi
W cyklu 2019/20-Z:
Wszystkie tematy realizowane metodą wprowadzenie-wykonanie ćwiczenia-omówienie. W efekcie na zakończenie tegorocznych ćwiczeń studenci realizują etiudę filmową na zadany temat. |
W cyklu 2020/21-Z:
Wszystkie tematy realizowane metodą wprowadzenie-wykonanie ćwiczenia-omówienie. W efekcie na zakończenie tegorocznych ćwiczeń studenci realizują etiudę filmową na zadany temat. |