Historia teatru WR/PO/HistTr
Treścią zajęć jest prezentacja historycznych epok teatralnych, omówienie charakterystycznych dla nich tendencji, kierunków, stylów, konwencji. A także Ukazanie zjawisk współczesnego teatru, w których dana tradycja znajduje swoją twórczą kontynuację. Prezentacji tych treści w formie wykładu kursowego, ilustrowanego materiałem multimedialnym, towarzyszą dyskusje grupowe oraz przygotowane przez studentów wystąpienia w postaci referatów na zaliczenie semestrów.
Zakres poszczególnych tematów:
1. Teatr starożytnej Grecji: rytuał – theatron- katharsis.
2. Tradycja antycznego mimu.
3. Scena średniowieczna
4. Teatr włoskiego renesansu
5. Commedia dell’arte
6. Teatr elżbietański
7. Złoty wiek w Hiszpanii
8. Francuski teatr renesansowy i neoklasyczny
9. Teatr w XVIII wieku
10. Wiek XIX – inscenizacja romantyczna we Francji
11. Realizm i naturalizm w teatrze
12. Przełom wieków – nowe zadania dla teatru
13. Teatr malarzy
14. Tradycja budy jarmarcznej – odrodzenie średniowiecznego misterium
15. Zwrot performatywny w sztukach.
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2017/18-Z: | W cyklu 2016/17-L: | W cyklu 2018/19-L: | W cyklu 2015/16-L: | W cyklu 2016/17-Z: | W cyklu 2017/18-L: | W cyklu 2018/19-Z: | W cyklu 2015/16-Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza:
Student po zakończeniu kursu powinien:
EM 1 Operować podstawową terminologią związaną z historią teatru. K_W02+
K_W03+
K_W07+
EM 2 Orientować się w głównych nurtach, tendencjach, stylach i konwencjach charakterystycznych dla poszczególnych epok. K_W05+++
EM 3 Wykazać się uporządkowaną wiedzą ogólną z zakresu historii teatru powszechnego i polskiego. K_W08+
Umiejętności:
Student po zakończeniu kursu powinien:
EM 4 Rozpoznawać i rozumieć fenomen danej epoki.
K_U02+
EM 5 Orientować się w głównych kierunkach rozwoju w ich historycznym porządku i najważniejszych osiągnięciach poszczególnych epok teatralnych.
.EM 6 Odczytywać i identyfikować toposy i transformacje tradycyjnych form we współczesnych inscenizacjach. K_U02+++
Kompetencje personalne i społeczne:
Student po zakończeniu kursu powinien:
EM 7 Wypowiadać się w formie ustnej i pisemnej na w/w temat.
K_K01+++
EM 8 Wykorzystać zdobytą wiedzę i świadomie stosować ją w pracy twórczej.
K_K04+++
EM 9 Posiadać umiejętność krytycznej oceny i przedstawiać własne poglądy. K_K06+++
Kryteria oceniania
Zajęcia mają charakter wykładu autorskiego w układzie systematycznym, w oparciu o literaturę naukową, z którą zapoznają się studenci. Wykłady ilustrowane są materiałem multimedialnym. Przy niektórych zagadnieniach wprowadzone są elementy metody konwersatoryjnej, z uwzględnieniem dyskusji grupowej.
Podstawą zaliczenia, oprócz obecności, udziału w dyskusji i znajomości literatury przedmiotu, są przygotowane przez studentów referaty/prezentacje na koniec I i II semestru. Dopuszczalne są 2 nieusprawiedliwione nieobecności na zajęciach w semestrze.
Kryteria oceniania: Znajomość literatury przedmiotu – 20%, udział w dyskusji - 30%, referat/prezentacja - 50%
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Lektury obowiązkowe:
Historia teatru, pod red. Johna R. Browna, przeł. Hanna Baltyn-Karpińska, Warszawa 1999
Allardyce Nicoll, Dzieje teatru, przeł. Antoni Dębicki, Warszawa 1977
Zbigniew Raszewski, Krótka historia teatru polskiego, Warszawa 1977
Lektury uzupełniające:
Odette Aslan, Aktor XX wieku, przeł. Maria Olga Bieńka, Warszawa 1978
Marvin Carlson, Performans, przeł. Edyta Kubikowska, Warszawa 2007
Erica Fischer-Lichte, Estetyka performatywności, przeł. Mateusz Borowski, Małgorzata Sugiera, Kraków 2008
Dariusz Kosiński, Teatra polskie. Historie, Warszawa 2010
Patrice Pavis, Słownik terminów teatralnych, przeł. Sławomir Świontek, Wrocław 1998
Zbigniew Raszewski, Teatr w świecie widowisk, Warszawa 1991