Historia nowoczesności WR/PO/HistNow
Wykład dotyczy trzech zagadnień:
1. Epoka demokracji
Konstelacja przybliżeń: genealogie, chronologie, geografia, style i dekady Epoki Nowoczesności (od modernité Baudelaire’a do nowojorskiej Factory Andy Warhola). Mapa Nowoczesności.Czym był proces twórczy u wielkich postaci Nowoczesności (dla Prousta, dla Rilkego, dla Musila, dla Joyce’a, dla Strawińskiego, dla Audena, dla Miłosza, dla Strehlera, dla Kantora, dla Orsona Wellesa, dla Petera Brooka, dla Nabokova…).
2. Archiwa pamięci (formuła Baudelaire’a)
Nowożytne tradycje europejskie odkryte przez Nowoczesność: alchemia, gnoza, doświadczenie melancholii, manieryzm, cywilizacja europejskiego baroku…
3. Zdradzone testamenty (formuła Milana Kundery)
Testamenty, jakimi są dla nas wielkie dzieła Nowoczesności.
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2017/18-Z: | W cyklu 2015/16-L: | W cyklu 2018/19-L: | W cyklu 2017/18-L: | W cyklu 2015/16-Z: | W cyklu 2018/19-Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza
student po zakończeniu kursu powinien:
- rozpoznać: postaci, dzieła, miejsca i dekady epoki Nowoczesności,
- odróżnić: postaci, dzieła, miejsca i dekady epoki Nowoczesności,
- zapamiętać: postaci, dzieła, miejsca i dekady epoki Nowoczesności.
Umiejętności
student po zakończeniu kursu powinien:
- interpretować: wybrane klasyczne dzieła Nowoczesności,
- posługiwać: się trafnym kontekstem historycznym i socjologicznym,
- sporządzić: kwerendę i dossier dla projektu reżyserskiego dotyczącego wybranego dzieła.
Kompetencje personalne i społeczne
student po zakończeniu kursu powinien:
- prezentować, identyfikować, wyrazić swój osąd dotyczący prezentowanego autora, dzieła wobec aktorów, dyrektorów, managerów,
- identyfikować problem dzieła i jego związek ze współczesnością wobec aktorów, dyrektorów, managerów,
- współdziałać i postępować zgodnie z wieloma racjami uczestników przestrzeni społecznej teatru.
Kryteria oceniania
W skład oceny wchodzą: obecność 25%, zaliczeniowy esej / referat 25%, zaliczenie ustne 50%.
Dopuszczalne są 2 nieusprawiedliwione nieobecności na zajęciach.
Zaliczenie ustne po I i III semestrze
Zaliczenie po III semestrze, zaliczenie ze stopniem na podstawie eseju / referatu / projektu / pracy rocznej po IV semestrze.
Literatura
I. Podstawowa:
1. Małgorzata Dziewulska „Artyści i pielgrzymi”, „Inna obecność”
2. Bohdan Paczowski „Zobaczyć”
3. K.A.Jeleński „Chwile oderwane”
4. Jan Kott „Aloes”
5. Jan Kott „Kadysz.Strony o Tadeuszu Kantorze”
6. Claudio Magris „Dunaj”
7. Milan Kundera „Zdradzone testamenty”
8. Tony Judt „Powojnie. Historia Europy od 1945 roku”
9. George Steiner „Rzeczywiste obecności”
10. Czesław Miłosz „Wykłady harwardzkie”
11. Roland Barthes „Światło obrazu”
12. Daniel Bell „Kulturowe sprzeczności kapitalizmu” PWN 1994
13. Czesław Miłosz „Ziemia Ulro”Roberto Salvadori ,Poszukiwanie nowoczesności, słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2001.W tej książce m.in. Edward Hopper i „scena amerykańska”
14. Roberto Salvadori, . Mitologia nowoczesności, Fundacja Zeszytów Literackich, Warszawa 2004.W tej książce m.in. Baudelaire i nowy
Paryż. Budowanie nowoczesności
15. Roberto Salvadori Pejzaże miasta, Fundacja Zeszytów Literackich,
Warszawa 2006.
16. Roberto Salvadori , Sylwetki i portrety, Fundacja Zeszytow Literackich , 2010
17. Jan Błoński „O Gombrowiczu”
II. Uzupełniająca:
1.K.A. Jeleński, z tomu Chwile oderwane:
autobiograficzny esej „O Ziemi Ulro po dwóch latach” i „Pod pretekstem Maneta”
2. Jan Błoński „Biedny Polak patrzy na getto” – tekst ostatnio (2009) wydany przez WL w książce zbierającej inne teksty Błońskiego i polemikę wokół.
Obowiązkowa jest lektura fragmentu eseju w Zeszytach Literackich, nr 75 (dodatek), s. 61-65.
3. Tony Judt: Powojnie. Historia Europy od 1945 tłum. polskie Rebis
Z tego tomu: Wstęp i Epilog
4. Karl Schlőgel W przestrzeni czas czytamy. O historii cywizlizacji i geopolityce. Tłum. polskie Wydawnictwo Poznańskie 2009
Z tego tomu studium: „Europejski ślad Diagilewa”
5. Leszek Kołakowski – do wyboru
„Cywilizacja [Nowoczesność] na ławie oskarżonych” – Modernity on Endless Trial
- głośny tekst Kołakowskiego z 1986 r.
W tomie Moje słuszne poglądy na wszystko, Znak 1999
„Odwet sacrum w kulturze świeckiej” - wykład na genewskich Rencontres w 1973 r.
W tomie Czy diabeł może być zbawiony i 27 innych kazań, Znak 2006
6. Claudio Magris
Z tomu Itaka i dalej, tłum. polskie Pogranicze 2009-12-28
Z tego tomu: „Gramatyka i życie”
„Cesarstwo bez fundamentów”
„Uniwersalny słownik Musila”
Z tomu Dunaj:
Kierling, Hauptstrasse 187 – o Kafce
Na krawędzi ciszy – o Celanie.
7. J. M. Coetzee
Dziwniejsze brzegi. Eseje literackie 1986-1999, Znak 2008.
Z tego tomu: Co to jest dzieło klasyczne? – prelekcja. S. 7-32.