Historia literatury III WR/PO/HistLit3
Wykształcenie umiejętności interpretacji tekstów literackich z różnych epok za pomocą rożnych technik interpretacyjnych
Wykształcenie umiejętności dostrzegania potencjału dramatycznego w rożnych tekstach literackich
Doskonalenie umiejętności mówienia i pisania o literaturze
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
K_W09 wykazuje się uporządkowaną wiedzą ogólną z zakresu historii i teorii literatury, historii teatru, historii powszechnej, antropologii kultury, historii obyczaju, psychologii – co pozwala rozpoznawać i rozumieć fenomeny kultury symbolicznej, artystycznej, literackiej oraz posługiwać się podstawowymi kategoriami i metodami w analizie zjawisk teatralnych
K_U17 wypowiadać się w formie pisemnej (referat, esej, dysertacja naukowa, praca magisterska) na tematy teatralne, filmowe i literackie, jak i ustnej (eksplikacja koncepcji artystycznej przed zespołem teatralnym, dyrektorem teatru, wystąpienia publiczne na tematy teatralne)
K_K01 uczenia się przez całe życie, inspirowania i organizowania procesu uczenia się innych osób
K_K02 rozwijania dorobku zawodowego w oparciu o etos twórcy
K_K07 krytycznej oceny odbieranych treści, samooceny oraz konstruktywnej krytyki w stosunku do działań innych osób
K_W11 wykazuje się znajomością podstawowych metod analizy i interpretacji różnych wytworów kultury właściwych dla wybranych tradycji, teorii lub szkół badawczych w zakresie teatru i dramatu
K_W10 określa główne kierunki i koncepcje filozoficzne w ich historycznym porządku, szczególnie w zagadnieniach korespondujących z problematyką teatru i dramatu, stanowiących ich myślowe i aksjologiczne zaplecze oraz dostarczających narzędzi do ich rozumienia i analizy
Kryteria oceniania
EM 1
Referaty/prezentacje multimedialne – 20%
Aktywność w dyskusjach – 30%
Egzamin ustny - 50 %
EM 2
Referaty – 20
Aktywność w dyskusjach – 30%
Egzamin ustny – 50%
EM 3
Referaty – 20%
Aktywność w dyskusjach – 30%
Egzamin ustny – 50%
EM 4
Referaty/prezentacje multimedialne – 20
Aktywność w dyskusjach – 30%
Egzamin ustny – 50%
EM 5 20%
Aktywność w dyskusjach – 25%
Egzamin ustny – 50%
EM 6
Aktywność w dyskusjach – 40%
Egzamin ustny – 60%
EM 7 Aktywność w dyskusjach – 100%
EM 8
Aktywność w dyskusjach – 40%
Egzamin ustny – 60%
EM 9
Referaty – 25%
Aktywność w dyskusjach – 15%
Egzamin ustny – 60%
Literatura
ełny opis:
1. Powieść i czas - Proust
2. W stronę nowej powieści – eksperymenty Joyce’a
1.. Liryka i filozofia – Rilke
2. W poszukiwaniu wartości Eliot
3. Powieść i czas - Proust
4. W stronę powieści eksperymentalnej - Joyce
5. Koszmary Kafki
6. Koniec dawnego świata - Mann
7.W poszukiwaniu tożsamości – V. Woolf
8. Labirynty Borgesa
9. Chaos i Kosmos - Gombrowicz
10. Oryginał i kopia - Perec
11. Wąż i jego ogon - Cortazar
12. Fałsz sztuki - Bernhard
13. Wędrówki pamięci - Sebald
14. Wariacje Szekspirowskie - Atwood
15. W ruchu i dialogu - Tokarczuk
8. Pod wulkanem czyli we własnym piekle - Lowry
9. W stronę literackich apokryfów – Borges
10. Intelekt jako pułapka – Gombrowicz
11. Kundera – egzystencja i polityka.
12. Kłamstwo sztuki - Bernhard
13.Wąż i jego ogon - Cortazar
13. Intertekstualne gry kultury wysokiej i popularnej – Umberto Eco
14. Pogranicza powieści, pogranicza istnienia – Sebald
Literatura:
T. Mann, Czarodziejska góra, Doktor Fustus,
M. Proust, W poszukiwaniu straconego czasu
T.S.Eliot, Poezje
R.M.Rilke, Poezje
J. Joyce, Ulisses
V. Woolf, Orlando
J.L. Borges, Opowiadania, Eseje
T. Bernhard, Dawni mistrzowie
J. Cortazar, Opowiadania
W. G. Sebald, Austerlitz
Kafka, Zamek, opowiadania
Perec, Gabinet kolekcjonera
Atwood, Czarci pomiot
Tokarczuk, Empuzjon, opowiadania