Historia literatury I WR/PO/HistLit1
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
K_W09 wykazuje się uporządkowaną wiedzą ogólną z zakresu historii i teorii literatury, historii teatru, historii powszechnej, antropologii kultury, historii obyczaju, psychologii – co pozwala rozpoznawać i rozumieć fenomeny kultury symbolicznej, artystycznej, literackiej oraz posługiwać się podstawowymi kategoriami i metodami w analizie zjawisk teatralnych
K_U17 wypowiadać się w formie pisemnej (referat, esej, dysertacja naukowa, praca magisterska) na tematy teatralne, filmowe i literackie, jak i ustnej (eksplikacja koncepcji artystycznej przed zespołem teatralnym, dyrektorem teatru, wystąpienia publiczne na tematy teatralne)
K_K01 uczenia się przez całe życie, inspirowania i organizowania procesu uczenia się innych osób
K_K02 rozwijania dorobku zawodowego w oparciu o etos twórcy
K_K07 krytycznej oceny odbieranych treści, samooceny oraz konstruktywnej krytyki w stosunku do działań innych osób
K_W11 wykazuje się znajomością podstawowych metod analizy i interpretacji różnych wytworów kultury właściwych dla wybranych tradycji, teorii lub szkół badawczych w zakresie teatru i dramatu
K_W10 określa główne kierunki i koncepcje filozoficzne w ich historycznym porządku, szczególnie w zagadnieniach korespondujących z problematyką teatru i dramatu, stanowiących ich myślowe i aksjologiczne zaplecze oraz dostarczających narzędzi do ich rozumienia i analizy
Kryteria oceniania
Zajęcia mają formę mieszaną; występują w nich elementy:
1. Wykładu – prelekcji o charakterze autorskim wraz z prezentacją multimedialną (ikonografia, muzyka, teatr, film)
2. Ćwiczeń – zmierzających do kształtowania umiejętności świadomego posługiwania się narzędziami warsztatu historyka literatury; kształtowania umiejętności posługiwania się różnymi metodami interpretacyjnymi.
3. Konwersatorium – tzn. dyskusji dydaktycznej, zajęć grupowych i indywidualnych z udziałem prowadzącego w roli moderatora, służących wspomaganiu indywidualnych predyspozycji studentów w zakresie interpretacji dzieł literackich; forma ta obejmuje też przygotowywanie przez studentów pokazów multimedialnych.
Poza tym podstawową formą pracy jest analiza i interpretacja tekstu literackiego.
Literatura
1. Podstawowe
Arcydzieła francuskiego średniowiecza (Chretien de Troyes. Maria z Francji, Villon)
Brewiarz miłości. Antologia liryki staroprowansalskiej
Dante Alighieri, Boska komedia
Kwiatki św. Franciszka z Asyżu
J. de Voragine, Złota legenda
Francesco Petrarca, Sonety
Boccaccio, Dekameron
Pico della Mirandola, Mowa o godności człowieka
Machiavelli, Książę
F. Rabelais, Gargantua i Pantagruel
M. de Montaigne, Próby
Antologia angielskiej poezji metafizycznej XVII stulecia
Wysoki umysł w dolnych rzeczach zawikłany. Antologia polskiej poezji metafizycznej