W cyklu 2019/20-Z:
Teksty dramatyczne: Thornton Wilder, Długi obiad świąteczny (Dialog, 8/1956) Tracy Letts, Sierpień w Osage (Dialog, 4/2010) Sarah Kane, Zbombardowani Mark Ravenhill, Polaroidy („Dialog” 5-6/2001) Mark Ravenhill, Rózga („Dialog” 5/2009) Biljana Srbljanović, Sytuacje rodzinne („Dialog” 5/1999) Michał Walczak, Piaskownica („Dialog” 1-2/2002) Magda Fertacz, Trash Story („Dialog”, 4/2008) Heiner Müller, Kwartet („Dialog”, 6/1990) Yukio Mishima, Pani Aoi („Dialog”, 9/1974) Bernard-Marie Koltès, Samotność pół bawełnianych („Dialog”, 5/1995) Michel Vinaver, Zajęcie poszukiwane [w] Językowe światy, Antologia sztuk francuskich, Kraków 2004 Weronika Murek, Feinweinblein, „Dialog” 7-8/2015 Thomas Bernhard, Plac Bohaterów, Kraków 2004 Elfriede Jelinek, Podopieczni, „Dialog” 4/2015 Tadeusz Słobodzianek, Nasza klasa, Gdańsk 2009 Werner Schwab, Zagłada ludu albo moja wątroba jest bez sensu („Dialog” 6/1994) Yasmina Reza, Sztuka, „Dialog” 10/1996 Yasmina Reza, Bóg mordu, „Dialog” 2/2010 Jerzy Pilch, Narty Ojca Świętego, Warszawa 2004 David van Reybrouck, Misja („Dialog” 11/2013) Jolanta Janiczak, Żony stanu, dziwki rewolucji, a może i uczone białogłowy („Dialog” 3/2017) Zyta Rudzka, Pęknięta, obwiązana nitką, „Dialog”, 3/2011 Juan Mayorga, Himmelweg („Dialog” 1/2010) Małgorzata Sikorska-Miszczuk, Burmistrz (http://www.gnd.art.pl) oraz Burmistrz II („Dialog” Paweł Demirski, K, „Dialog” 1/2018 Dorota Masłowska, Między nami dobrze jest, [w] Trans/formacja. Dramat polski po 1989 roku, op. cit.
Eseje historyczne i teoretyczne: Peter Szondi, Teoria nowoczesnego dramatu, Warszawa 1976 (Wstęp: Estetyka historyczna i poetyka gatunków; Rozdział I: Dramat, Rozdział II: Kryzys dramatu; s. 5-68) Jean-Pierre Sarrazac, Słownik dramatu nowoczesnego i najnowszego, Kraków 2007 (Wstęp: Kryzys dramatu; hasło: mimesis, s. 11-23, 96-100) Frédéric Martel, Theater. O zmierzchu teatru w Ameryce, Warszawa, 2012 (Rozdział, s. 19-43) Alex Sierz, Nie nazywajcie ich brutalistami, „Dialog” 11/2002, s. 112-121) Michał Lachman, Brzytwą po oczach, Kraków 2007, s. 13-35 Dobrochna Ratajczakowa, W krysztale i w płomieniu, Wrocław, 2006, (Rozdział: Jacek Kopciński, Rodzina na swoim. Dramaturgia początku XXI wieku [w] Jacek Kopciński (red.) Trans/formacja. Dramat polski po 1989 roku, t. II, Warszawa 2013, s. 5-46. Tadeusz Słobodzianek, Oferta dla Teatru Dramatycznego M. St. Warszawy (dostępne na https://www.um.warszawa.pl) Monika Wąsik, Burgtheater – zwierciadło Austrii, „Dialog”, nr 3/2010 Denis Guénoun, Czy czytali państwo Rezę?, „Dialog” nr 2/2010 Patrice Pavis, Yasmina Reza: Sztuka, czyli sztuka fugi [w] Etos życia, etos sztuki, Wokół legendy o św. Genezjuszu – aktorze, Łódź, 2005 Katarzyna Wielechowska, „Słowa są tylko nawiasami ciszy”. Sztuka hiszpańska Yasminy Rezy [w] Przestrzenie we współczesnym dramacie i teatrze, Katowice 2009 Piotr Dobrowolski, Teatr i polityka. Dyskursy polityczne w polskiej dramaturgii współczesnej, Poznań 2019. (Rozdział IV: Dramat wiary. Obraz Kościoła katolickiego, s. 175-204) Jacek Kopciński, Biedne krokodyle, „Dialog”, 3/2011 Tomasz Majewski, Zobaczyć Gorgonę („Dialog” 1/2010) Georges Didi-Huberman, Uśmiech Gorgony („Dialog” 1/2010) Joanna Krakowska, Demi(d)ramy [w] Paweł Demirski, Parafrazy, Warszawa 2011
|
W cyklu 2020/21-Z:
Teksty dramatyczne: Thornton Wilder, Długi obiad świąteczny (Dialog, 8/1956) Tracy Letts, Sierpień w Osage (Dialog, 4/2010) Sarah Kane, Zbombardowani Mark Ravenhill, Polaroidy („Dialog” 5-6/2001) Mark Ravenhill, Rózga („Dialog” 5/2009) Biljana Srbljanović, Sytuacje rodzinne („Dialog” 5/1999) Michał Walczak, Piaskownica („Dialog” 1-2/2002) Magda Fertacz, Trash Story („Dialog”, 4/2008) Heiner Müller, Kwartet („Dialog”, 6/1990) Yukio Mishima, Pani Aoi („Dialog”, 9/1974) Bernard-Marie Koltès, Samotność pół bawełnianych („Dialog”, 5/1995) Michel Vinaver, Zajęcie poszukiwane [w] Językowe światy, Antologia sztuk francuskich, Kraków 2004 Weronika Murek, Feinweinblein, „Dialog” 7-8/2015 Thomas Bernhard, Plac Bohaterów, Kraków 2004 Elfriede Jelinek, Podopieczni, „Dialog” 4/2015 Tadeusz Słobodzianek, Nasza klasa, Gdańsk 2009 Werner Schwab, Zagłada ludu albo moja wątroba jest bez sensu („Dialog” 6/1994) Yasmina Reza, Sztuka, „Dialog” 10/1996 Yasmina Reza, Bóg mordu, „Dialog” 2/2010 Jerzy Pilch, Narty Ojca Świętego, Warszawa 2004 David van Reybrouck, Misja („Dialog” 11/2013) Jolanta Janiczak, Żony stanu, dziwki rewolucji, a może i uczone białogłowy („Dialog” 3/2017) Zyta Rudzka, Pęknięta, obwiązana nitką, „Dialog”, 3/2011 Juan Mayorga, Himmelweg („Dialog” 1/2010) Małgorzata Sikorska-Miszczuk, Burmistrz (http://www.gnd.art.pl) oraz Burmistrz II („Dialog” Paweł Demirski, K, „Dialog” 1/2018 Dorota Masłowska, Między nami dobrze jest, [w] Trans/formacja. Dramat polski po 1989 roku, op. cit.
Eseje historyczne i teoretyczne: Peter Szondi, Teoria nowoczesnego dramatu, Warszawa 1976 (Wstęp: Estetyka historyczna i poetyka gatunków; Rozdział I: Dramat, Rozdział II: Kryzys dramatu; s. 5-68) Jean-Pierre Sarrazac, Słownik dramatu nowoczesnego i najnowszego, Kraków 2007 (Wstęp: Kryzys dramatu; hasło: mimesis, s. 11-23, 96-100) Frédéric Martel, Theater. O zmierzchu teatru w Ameryce, Warszawa, 2012 (Rozdział, s. 19-43) Alex Sierz, Nie nazywajcie ich brutalistami, „Dialog” 11/2002, s. 112-121) Michał Lachman, Brzytwą po oczach, Kraków 2007, s. 13-35 Dobrochna Ratajczakowa, W krysztale i w płomieniu, Wrocław, 2006, (Rozdział: Jacek Kopciński, Rodzina na swoim. Dramaturgia początku XXI wieku [w] Jacek Kopciński (red.) Trans/formacja. Dramat polski po 1989 roku, t. II, Warszawa 2013, s. 5-46. Tadeusz Słobodzianek, Oferta dla Teatru Dramatycznego M. St. Warszawy (dostępne na https://www.um.warszawa.pl) Monika Wąsik, Burgtheater – zwierciadło Austrii, „Dialog”, nr 3/2010 Denis Guénoun, Czy czytali państwo Rezę?, „Dialog” nr 2/2010 Patrice Pavis, Yasmina Reza: Sztuka, czyli sztuka fugi [w] Etos życia, etos sztuki, Wokół legendy o św. Genezjuszu – aktorze, Łódź, 2005 Katarzyna Wielechowska, „Słowa są tylko nawiasami ciszy”. Sztuka hiszpańska Yasminy Rezy [w] Przestrzenie we współczesnym dramacie i teatrze, Katowice 2009 Piotr Dobrowolski, Teatr i polityka. Dyskursy polityczne w polskiej dramaturgii współczesnej, Poznań 2019. (Rozdział IV: Dramat wiary. Obraz Kościoła katolickiego, s. 175-204) Jacek Kopciński, Biedne krokodyle, „Dialog”, 3/2011 Tomasz Majewski, Zobaczyć Gorgonę („Dialog” 1/2010) Georges Didi-Huberman, Uśmiech Gorgony („Dialog” 1/2010) Joanna Krakowska, Demi(d)ramy [w] Paweł Demirski, Parafrazy, Warszawa 2011
|