Kultura i natura / zielonym do góry WR/KINNZDG-Z
Czy podział ten oznacza rozdzielenie, a jeśli tak, to jakie są tego konsekwencje? Jak nowe pojęcia: antropocentryzm lub antropocen wpływają na rozumienie Kultury, Natury oraz podziału?
Z tych rozważań wynikają wprost pytania ściśle artystyczne. O nowe/stare perspektywy narracji, o nowy/stary punkt widzenia w sposobie opowiadania o „ja” i o „świecie”.
Spotkania odbywają się w ogrodzie botanicznym założonym przez wykładowcę nieopodal Warszawy. Rośnie tam blisko 300 gatunków/odmian drzew i krzewów. Ponieważ spotkania obywają się na przestrzeni całego roku akademickiego, pozwala to na obserwację roślin w różnych porach roku wraz z elementarnym komentarzem dendrologicznym.
Efekty kształcenia
K_W02 interpretuje filozoficzne przesłanki dla historycznie i paradygmatycznie odrębnych koncepcji starożytnego, nowożytnego i współczesnego dramatu europejskiego oraz europejskich zjawisk teatralnych, odczytuje i identyfikuje toposy oraz transformacje tradycyjnych form lub motywów we współczesnych inscenizacjach
K_W08 orientuje się w głównych nurtach, tendencjach, stylach i teoriach poszczególnych dyscyplin sztuki w ich historycznym porządku i dostrzega ich ścisłe powiązanie z teatrem
K_W10 określa główne kierunki i koncepcje filozoficzne w ich historycznym porządku, szczególnie w zagadnieniach korespondujących z problematyką teatru i dramatu, stanowiących ich myślowe i aksjologiczne zaplecze oraz dostarczających narzędzi do ich rozumienia i analizy
K_W11 wykazuje się znajomością podstawowych metod analizy i interpretacji różnych wytworów kultury właściwych dla wybranych tradycji, teorii lub szkół badawczych w zakresie teatru i dramatu
K_U01 analizować, oceniać, selekcjonować i wykorzystywać informacje oraz wiedzę pochodzące z różnych źródeł, aby doskonalić i rozwijać osobowość artystyczną do tworzenia własnych koncepcji artystycznych
K_U03 stosować techniki myślenia twórczego (heurystyczne) w określonych sytuacjach decyzyjnych, jak również wykorzystywać je do rozwoju własnej osobowości artystycznej
K_U16 stosować efektywne techniki ćwiczenia umiejętności warsztatowych, umożliwiające ciągły ich rozwój przez samodzielną pracę
K_K06 uczestniczenia w życiu teatralnym, w aktualnych wydarzeniach artystycznych, zainteresowania nowatorskimi formami wyrazu artystycznego, nowymi zjawiskami w sztuce i wartościowania ich
K_K07 krytycznej oceny odbieranych treści, samooceny oraz konstruktywnej krytyki w stosunku do działań innych osób
K_K08 efektywnego komunikowania się i inicjowania działań w społeczeństwie
Kryteria oceniania
Zaliczenie, uczestniczenie w zajęciach
Praktyki zawodowe
Wczesną wiosną planowana jest wyprawa o świcie, w pobliskie zarośla łęgowe nad Wisłą w celu obserwacji ptaków.
W maju wyjazd do rezerwatu Puszczy Białowieskiej.
Literatura
Każdemu spotkaniu towarzyszy lektura fragmentów wypowiedzi wybranych autorów. Dotąd: Michał Heller „Nauka i teologia”, oraz analiza wykładu noblowskiego Olgi Tokarczuk.