Zadania aktorskie z przedmiotem WSL/TTL/ZAZP-L
Semestr I
Upodmiotowienie przedmiotu
Forma i treść przedmiotu.
Próba zrozumienia specyfiki animacji – scenicznego ożywiania przedmiotów.
Różne sposoby ożywiania przedmiotu - szukanie autonomicznych predyspozycji danego przedmiotu.
Język przedmiotów - nauka wysyłania czytelnych komunikatów do widza.
Atmosfera, zabarwienia, uczucia i emocje, rytm, kompozycja, konflikt – znajomość podstawowych narzędzi aktorskich.
Próby artystycznego wykorzystania przedmiotów (np. storyboard, instalacja, performans, lalka przedmiotowa).
W szczególnych warunkach możliwe przeprowadzenie części programu w trybie online.
Semestr II
Poszukiwanie różnych artystycznych sposobów na upodmiotowienie przedmiotu.
Określenie tematu jako podstawy konstrukcji wypowiedzi scenicznej.
Analiza relacji aktora i przedmiotu na scenie.
Grupowe dyskusje nad możliwościami teatru przedmiotu.
Próba odnalezienia własnego, indywidualnego pojmowania teatru przedmiotu.
Badanie autonomicznej specyfiki wybranej materii.
Plastyczne i techniczne wsparcie etiud przygotowywanych w trakcie zajęć.
W szczególnych warunkach możliwe przeprowadzenie części programu w trybie online.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy (W) student:
Zna metody i sposoby wykorzystania różnych konwencji teatru przedmiotu (T_W04);
Rozumie specyfikę tworzenia indywidualnych, współczesnych wypowiedzi scenicznych w konwencji teatru przedmiotu (T_W06);
Rozumie zasady użycia i funkcjonowania przedmiotu jako środka wyrazu scenicznego (T_W07);
W zakresie umiejętności (U) student:
Umie współdziałać z innymi osobami w ramach tworzenia wspólnych wypowiedzi scenicznych, wspomaga technicznymi i technologicznymi rozwiązaniami swoich współpracowników (T_U07, T_U08);
Potrafi stworzyć własną, elementarną wypowiedź sceniczną w oparciu o zdobytą wiedzę i własną, rozwiniętą osobowość twórczą (T_U01);
Umie świadomie posługiwać się techniką i technologią w trakcie realizacji wypowiedzi scenicznych w teatrze przedmiotu (T_U03);
Potrafi tworzyć ustne i pisemne wypowiedzi dotyczące omawianych zagadnień i projektów powstających w ramach zajęć w oparciu o zdobytą wiedzę teoretyczną (T_U12);
W zakresie kompetencji społecznych (K) student:
Jest gotów do wykorzystania nabytej wiedzy w celu formułowania sądów i rozwiązywania problemów poznawczych praktycznych; jest gotów do krytycznej oceny odbieranych treści (T_K01);
Jet gotów do współpracy z partnerami, współtworząc, inicjując, organizując działania na najwyższym poziomie artystycznym (T_K06);
Umie efektywnie pracować w grupie, sprawnie komunikuje się z zespołem (T_K10);
Zna zasady etyki przynależnej artyście teatru (T_K08);
Posiada bazę wiedzy i inspiracji do dalszego samorozwoju przez całe życie artystyczne (T_K05).
Kryteria oceniania
Metody i kryteria oceniania:
I sem. - zaliczenie
II sem. - zaliczenie
I sem.
- Aktywny udział w zajęciach i dyskusjach podczas zajęć.
- Rzetelna praca nad przygotowywaniem zadanej pracy poza godzinami zajęć.
II sem.
- Sprawność w nazywaniu i analizowaniu różnorodnych konwencji teatru przedmiotu.
- Wartość artystyczna przygotowanych prac.
- Aktywna, etyczna i konstruktywna współpraca w grupie.
- Suma aktywności i postępów w obydwu semestrach.
Literatura
Michaił Antoni Czechow „O technice aktora”
Piotr Damulewicz „Ewolucje programu w nauczaniu gry aktora przedmiotem na Wydziale Lalkarskim w Białymstoku – geneza, przemiany, stan obecny”
J. Ch. Andersen „Baśnie”
Włodzimierz Pawluczuk „Żywioł i forma”
Henryk Jurkowski „Szkice z teorii teatru lalek”
Bernarda Bielenia "Upodmiotowienie przedmiotu i uprzedmiotowienie aktora – proces przemiany na podstawie inscenizacji „Miriam” Olega Juriewa