Historia sztuki II WSL/TTL/HS2-L
Recepcja dzieł sztuki oraz ich analiza mają pokazać możliwości wykorzystania i nawiązania w teatrze do przykładów zaczerpniętych ze sztuk wizualnych. Analizie dzieł będzie towarzyszyć ogólnokuturowa i historyczna refleksja. Pretekstem do rozważań będą także wybrane eseje o sztuce Zbigniewa Herberta z książek "Barbarzyńca w ogrodzie", "Martwa natura z wędzidłem", Labirynt nad morzem", teksty innych autorów oraz teksty bieżącej krytyki artystycznej.
Zostaną wypracowane narzędzia pojmowania dzieł i narzędzia analizowania dzieł na użytek teatru. Zostanie ukształtowany aparatu wrażeniowy i pojęciowy w zakresie: przeżycia estetycznego, rozumienia formalnego (kształty, kolory, kompozycja etc.), rozumienia treści i znaczeń (m.in. potoczne, filozoficzne, mityczne, metaforyczne).
Przyswojone zostaną adekwatne nazwy i pojęcia z dziedziny historii sztuki.
Zostanie zaprezentowany bogaty materiał ilustracyjny, aby uczestnicy mogli wykorzystać wzory obrazowe w pracy na rzecz teatru.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza (w):
Absolwent zna i rozumie podstawowe idee obecne w sztukach wizualnych. (T_W01)
Zna i rozumie tzw. wielkie tematy sztuk wizualnych. (T_W03)
Zna i rozumie zasady tworzenia lalki, kostiumu i scenografii na podstawie dzieł wizualnych. Zna poziom symboliczny dzieł i podstawowy zasób pisanej refleksji na ich temat. (T_W11)
Umiejętności (U):
Dysponuje umiejętnościami z zakresu rozpoznawania tematów dzieł. Wie, gdzie sięgnąć po wzory i jak je wykorzystać w teatrze. (T_U01)
Ma wypracowaną, uwewnętrznioną metodę analizowania dzieł na potrzeby tworzenia lalek i scenografii. (T_U06)
Kompetencje społeczne (K):
Jest przysposobiony do samodzielnego tworzenia projektów i ich wykonawstwa we współpracy z reżyserami i autorami sztuk. Podejmuje z nimi dialog na poziomie praktycznym oraz refleksji kulturowej, ideowej. (T_K01)
Kryteria oceniania
Egzamin
Zaliczenie na podstawie krótkiej pracy pisemnej będącej refleksją poświęconą samym zajęciom, tematyce w ich trakcie podejmowanej, wynikającym z nich wnioskom.
Literatura
1. M. Porębski, Dzieje sztuki w zarysie. t. 1-3. Wyd. Arkady, Warszawa, 1987-88.
2. Susi Hodge, 50 idei, które powinieneś znać - sztuka. PWN, 2020.
3. J. Białostocki, Sztuka cenniejsza niż złoto. PWN. 2020.
4. Zb. Herbert, Barbarzyńca w ogrodzie. Książka, audiobook. 2019,
5. Zb. Herbert. Martwa natura z wędzidłem. 1993
6. Zb. Herbert, Labirynt nad morzem. Fund. Zeszytów Literackich. 2000.
7. Pozycje inne, wynikające z bieżących potrzeb dydaktycznych.