Historia dramatu i teatru polskiego na tle powszechnego WSL/TTL/HDITPNTP2
Semestr III
• Dramat i teatr romantyczny w Polsce i Europie oraz jego współczesne adaptacje.
• „Epoka gwiazd”
• Przełom realistyczny w dramat i teatrze.
• Wielka Reforma Teatru.
• Teatr żydowski w Polsce w XX wieku oraz jego współczesne echa.
• Przemiany teatru i dramatu w okresie XX-lecia międzywojennego.
• Teatr i dramat polski w okresie PRL.
• Najnowsze trendy w polskim teatrze na przykładzie wybranych twórców (Jerzy Grzegorzewski, Krystian Lupa, Mariusz Treliński, Jan Klata, Bogusław Schaeffer)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA (W) - absolwent zna i rozumie
T_W01 Podstawowe zagadnienia obejmujące nauki humanistyczne; zna
elementy dzieła scenicznego;
T_W02 repertuar związany ze specjalnością studiów;
T_W03 fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji oraz dysponuje
podstawową wiedzą, która pozwoli mu na zbudowanie kontekstu
historycznego i kulturowego w dziele teatralnym
T_W05 podstawowe linie rozwojowe w historii teatru oraz ma orientację
w piśmiennictwie związanym z tymi zagadnieniami
T_W09 wzajemne relacje między teoretycznymi i praktycznymi
aspektami studiów, a także wykorzystuje tę wiedzę do dalszego
rozwoju artystycznego;
T_W11 zasady tworzenia dzieła teatralnego wykorzystując podstawową
znajomość stylów w sztuce i związanych z nimi tradycji
twórczych;
T_W12 istotę procesów kulturowych posiada umiejętność rozpoznawania
wybranych elementów kultury materialnej poszczególnych epok,
obszarów i warstw społecznych;
UMIEJĘTNOŚCI (U) - absolwent potrafi
T_U02 zrozumieć istotę konstrukcji tekstu scenariusza i możliwości jego
wykorzystania w procesie budowania dzieła teatralnego z użyciem
środków teatru lalek
T_U12 tworzyć ustne i pisemne wypowiedzi z zakresu sztuk teatralnych w
oparciu o zdobytą wiedzę teoretyczną
KOMPETENCJE SPOŁECZNE (K) - absolwent jest gotów do
T_K01 wykorzystania nabytej wiedzy w celu formułowania sądów i
rozwiązywania problemów poznawczych praktycznych; jest gotów
do krytycznej oceny odbieranych treści
T_K07 budowania swojego dorobku artystycznego na zasadach etyki
przynależnej artyście teatru, podtrzymywania etosu artysty teatru;
działania na rzecz podtrzymania zasad etyki zawodowej
T_K08 do podjęcia refleksji na temat społecznych, naukowych i etycznych
aspektów związanych z własną pracą;
Kryteria oceniania
Semestr III egzamin
Literatura
Wykaz literatury podstawowej
Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć (zdania egzaminu):
A.1. wykorzystywana podczas zajęć
o Ajschylos, Sofokles, Eurypides różne tłumaczenia (wybrany dramat uzgodniony ze studentami)
o Arystofanes różne tłumaczenia (wybrany dramat uzgodniony ze studentami)
o William Shakespeare "Hamlet" lub "Burza" oraz wybrany dramat uzgodniony ze studentami
o Molier "Don Juan" oraz wybrany dramat uzgodniony ze studentami
o Adam Mickiewicz „Dziady”
o Stanisław Wyspiański „Noc Listopadowa”
o Szymon An-ski „Dybuk”
o Vasek Kana „Brygada szlifierza Karhana”
Studiowana samodzielnie przez studenta:
Józef Kelera „Krótka historia teatru w Europie”
Tadeusz Kudlinski „Vademecum teatromana”
Hanna Baltyn-Karpińska "Iskier leksykon dramatu"
Wykaz literatury uzupełniającej:
1. Mirosław Kocur Teatr antycznej Grecji
2. Mirosław Kocur We władzy teatru. Aktorzy i widzowie w antycznym Rzymie
3. Mirosław Kocur "Źródła teatru"
4. Margot Berthold "Historia teatru"
5. John Russell Brown (red.) "Historia teatru"
6. Stanisław Wyspiański “Studium o Hamlecie”
7. Wojciech Bogusławski "Mimika"
8. Kazimierz Braun “Wielka reforma teatru w Europie. Ludzie-idee-zdarzenia”
9. Allardyce Nicoll "Dzieje dramatu"