Historia dramatu i teatru polskiego na tle powszechnego WSL/TTL/HDITPNTP-L
Zakres tematów:
• Rytualne źródła teatru.
• Teatr i dramat starożytnej Grecji oraz jego współczesne adaptacje.
• Teatr średniowieczny w Polsce i zachodniej Europie.
• Renesansowe przemiany teatru i inscenizacji.
• Teatr jezuitów.
• William Shakespeare i teatr elżbietański oraz jego współczesne adaptacje.
• Commedia dell’arte oraz jej współczesne adaptacje.
• Molier i współczesne adaptacje.
• Wojciech Bogusławski i polski teatr narodowy oraz jego współczesne echa.
• Dramaturgia skandynawska (Ibsen, Strindberg)
• Europejski teatr i dramat na przełomie XIX i XX wieku (m.in. teatr symboliczny i teatr poetycki).
• Wielka Reforma Teatralna.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA (W) - absolwent zna i rozumie
T_W01 Podstawowe zagadnienia obejmujące nauki humanistyczne; zna
elementy dzieła scenicznego;
T_W02 repertuar związany ze specjalnością studiów;
T_W03 fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji oraz dysponuje
podstawową wiedzą, która pozwoli mu na zbudowanie kontekstu
historycznego i kulturowego w dziele teatralnym
T_W05 podstawowe linie rozwojowe w historii teatru oraz ma orientację
w piśmiennictwie związanym z tymi zagadnieniami
T_W09 wzajemne relacje między teoretycznymi i praktycznymi
aspektami studiów, a także wykorzystuje tę wiedzę do dalszego
rozwoju artystycznego;
T_W11 zasady tworzenia dzieła teatralnego wykorzystując podstawową
znajomość stylów w sztuce i związanych z nimi tradycji
twórczych;
T_W12 istotę procesów kulturowych posiada umiejętność rozpoznawania
wybranych elementów kultury materialnej poszczególnych epok,
obszarów i warstw społecznych;
UMIEJĘTNOŚCI (U) - absolwent potrafi
T_U02 zrozumieć istotę konstrukcji tekstu scenariusza i możliwości jego
wykorzystania w procesie budowania dzieła teatralnego z użyciem
środków teatru lalek
T_U12 tworzyć ustne i pisemne wypowiedzi z zakresu sztuk teatralnych w
oparciu o zdobytą wiedzę teoretyczną
KOMPETENCJE SPOŁECZNE (K) - absolwent jest gotów do
T_K01 wykorzystania nabytej wiedzy w celu formułowania sądów i
rozwiązywania problemów poznawczych praktycznych; jest gotów
do krytycznej oceny odbieranych treści
T_K07 budowania swojego dorobku artystycznego na zasadach etyki
przynależnej artyście teatru, podtrzymywania etosu artysty teatru;
działania na rzecz podtrzymania zasad etyki zawodowej
T_K08 do podjęcia refleksji na temat społecznych, naukowych i etycznych
aspektów związanych z własną pracą;
Kryteria oceniania
Semestr I - zaliczenie
Semestr II - zaliczenie z oceną
Forma zaliczenia zostanie uzgodniona z osobami studiującymi.
Literatura
Wykaz literatury podstawowej
Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć (zdania egzaminu), m.in.:
A.1. wykorzystywana podczas zajęć
o Ajschylos, Sofokles, Eurypides różne tłumaczenia (wybrany dramat uzgodniony ze studentami)
o Arystofanes różne tłumaczenia (wybrany dramat uzgodniony ze studentami)
o William Shakespeare "Hamlet" lub "Burza" oraz wybrany dramat uzgodniony ze studentami
o Molier "Lekarz mimo woli" oraz wybrany dramat uzgodniony ze studentami
o Adam Mickiewicz „Dziady”
o Stanisław Wyspiański „Wesele”
o Henrik Ibsen "Hedda Gabler"
o August Strindberg, "Sonata widm"
+ teksty wybrane wspólnie.
Wykaz literatury uzupełniającej, m.in.:
1. Mirosław Kocur "Źródła teatru"
2. Mirosław Kocur, "Teatr antycznej Grecji"
3. Margot Berthold, "Historia teatru"
4. John Russell Brown (red.), "Historia teatru"
5. Leszek Kolankiewicz, "Dziady. Teatr święta zmarłych"
6. Stanisław Wyspiański, “Studium o Hamlecie”
7. Kazimierz Braun, “Wielka reforma teatru w Europie. Ludzie-idee-zdarzenia”
8. Allardyce Nicoll, "Dzieje dramatu" (cz. 1 i 2).
9. Józef Kelera, „Krótka historia teatru w Europie”
10. Tadeusz Kudlinski, „Vademecum teatromana”
11. Hanna Baltyn-Karpińska, "Iskier leksykon dramatu"
Także strony www: "Encyklopedia teatru polskiego",