Technika pracy z aktorem w planie lalkowym WSL/RTL/TPZASL-L
W semestrze letnim studenci będą pracować nad etiudami na podstawie tekstów dramatycznych (ewentualnie fragmentów prozy). Zadaniem uczestników zajęć będzie przygotowanie scen monodramowych bądź dwójkowych, których osią jest relacja (oraz dialog) aktor-forma. Praktyczną pracę z aktorem poprzedzi szczegółowa analiza wybranego materiału literackiego prowadząca do wypracowania spójnej koncepcji inscenizacyjnej zakładającej wybór odpowiednich dla tematu środków wyrazu teatru ożywionej formy.
Istotna dla przebiegu zajęć jest współpraca ze studentami kierunku technologia teatru lalek, zarówno na etapie tworzenia koncepcji plastycznej, jak i budowania etiudy.
Na etapie prac analitycznych i koncepcyjnych zajęcia mogą odbywać się zdalnie
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy (W) student:
- rozpoznaje i przenosi na scenę kulturowe konteksty materiału, nad którym pracuje (R_W04),
- rozróżnia i potrafi nazwać różne historyczne koncepcje aktorskiego budowania roli i wyciąga proste wnioski w przetwarzaniu ich na język teatru lalek (R_W06, R_W10),
- świadomie używa konwencji w celu uzyskania współczesnej wymowy zdarzenia scenicznego (R_W08);
W zakresie umiejętności (U) student:
- buduje aktorskie charaktery, relacje sceniczne oraz sytuacje w oparciu o analizę dramatyczną sceny, plastyczny wyraz lalki i jej możliwości konstrukcyjne (R_U04),
- w sposób wariantowy rozwiązuje te zadania i poddając krytyce wybiera najtrafniejsze (R_U05, R_U06),
- potrafi współpracować z osobami pełniącymi funkcję scenografa i aktorów reżyserowanej przez niego etiudy (R_U07);
W zakresie kompetencji społecznych (K) student:
- potrafi dawać uwagi, również krytyczne, w kulturalny, motywujący sposób (R_K03),
- pracując w zespole dba o precyzję w konstruowaniu zadań, zachowuje otwartość na aktorskie propozycje pilnując logiki poczynionych ustaleń (R_K04,R_K05 ),
- docenia element twórczej atmosfery prób (R_K07).
Kryteria oceniania
Semestr letni kończy egzamin w formie pokazu.
Ocenie podlega:
- proces prowadzący do efektu końcowej prezentacji,
- umiejętność wykorzystania doświadczeń poprzedniego semestru,
- trafny dobór środków wyrazu,
- celność uwag dawanych aktorom,
- komunikacja we współpracy ze studentami kierunku technologia teatru lalek,
- ostateczny efekt pracy nad przygotowanymi scenami z użyciem środków typowych dla teatru formy,
- prezentacja sceniczna utworu (etiudy) przed komisją egzaminacyjną
- obecność na zajęciach (dopuszcza się dwie nieusprawiedliwione nieobecności w semestrze).
Literatura
Lektura podstawowa zależna od wyboru materiału w oparciu o który budowane będą etiudy,
Lektury uzupełniające:
- wybrane fragmenty tekstów zawartych w serii wydawniczej Teorie Współczesnego Teatru: Tairow, Wachtangow, Meyerhold, Brecht, Brook;
- Adamski J., Aktorska analiza postaci, [w:] Wprowadzenie do nauki o teatrze, t. 2: O tworzywie i twórcach dzieła teatralnego, wybór o oprac. J. Degler, Wydawnictwo UW, Wrocław 1976 s. 277-300;
- Bablet D., Rewolucje sceniczne XX wieku, przekład Z. Strzelecki, K. Mazur, Warszawa 1980, PIW;
- Gorczakow M., Lekcje reżyserskie Stanisławskiego, Warszawa 1957, PIW;
- Kowzan T., Znak w teatrze, w: Problemy teorii dramatu i teatru, t. 2: Teatr, wybór i oprac. J. Degler, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2003 s. 155-179;
- Świątkowska W., Ciało, przedmiot, lalka – materia prima sort, Teatr 5/2017;
- Waszkiel H., Materia/forma/wizualność, Teatr 4/2015.