Seminarium reżyserskie 2. Wolny wybór WSL/RTL/SR08
Pierwszy etap pracy na seminarium stanowi wybór materiału. Przedmiotem twórczego namysłu może być zarówno tekst skierowany do widza dziecięcego, jak i dorosłego, proza bądź dramat, tekst klasyczny lub współczesny, a także zbiór tekstów albo temat, który wymaga literackiego opracowania.
Na przestrzeni zajęć prowadzone są rozmowy na temat wybranego materiału, omawiane szeroko rozumiane konteksty dotyczące jego tematyki, tła obyczajowego, biografii autora, kulturowych odniesień. Podczas dyskusji, w których biorą udział wszyscy uczestnicy zajęć wyłania się ogólna koncepcja przedstawienia. Celem jest stworzenie twórczej, obfitej w znaczenia wypowiedzi, a nie jedynie zaprojektowanie scenicznego przeniesienia tekstu literackiego.
Kiedy wyklarują się kierunki interpretacji wybranego materiału u poszczególnych studentów, do współpracy zaproszone zostaną uczestniczące w zajęciach studentki kierunku Technologia Teatru Lalek. Studenci obu kierunków zobowiązani będą do odbywania spotkań w poszukiwaniu inspiracji wizualnych, a docelowo - wspólnej wizji plastycznej przedstawienia. Wyrobienie narzędzi niezbędnych do współpracy reżysera z osobami odpowiedzialnymi za warstwę wizualną spektaklu jest jednym z celów zajęć seminaryjnych na semestrze VIII.
Podlegający ocenie egzemplarz reżyserski powinien składać się z części badawczej zawierającej analizę materiału literackiego (bądź tematu) oraz towarzyszących mu kontekstów kulturowych oraz części interpretacji reżyserskiej składającej się z eksplikacji idei spektaklu, stworzenia planu zdarzeń, wyznaczenia miejsca i czasu akcji, określenia grupy docelowej odbiorców spektaklu, nazwania napędzającego fabułę konfliktu, opisu środków wyrazu scenicznego właściwych dla przekazania wyznaczonej idei (m.in. scenografia, kostiumy, animanty, muzyka, ruch sceniczny), a także przygotowanie scenariusza spektaklu.
Równolegle do pracy nad reżyserskimi koncepcjami spektakli, w procesie zajęć konwersatoryjnych omawiane będą teksty źródłowe z zakresu antropologii kulturowej, literaturoznawstwa, wiedzy o teatrze, performatyki, historii sztuki, psychologii a także reportażu. Bibliografię uzupełnią materiały audiowizualne prezentowane podczas zajęć. Refleksja teoretyczna będzie stanowiła kontynuację rozważań prowadzonych na semestrze V i VI. Interpretacja wybranych tekstów ma ułatwić studentom konieczne w zawodzie reżysera poruszanie się po świecie humanistyki, poszukiwanie kontekstów pogłębiających interpretację branego na warsztat materiału oraz budowanie złożonych znaczeniowo i estetycznie narracji.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy (W) student:
- rozumie rozszerzone zagadnienia obejmujące nauki humanistyczne; zna elementy dzieła scenicznego (R_W01),
- rozumie fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji oraz dysponuje poszerzoną wiedzą, która pozwoli mu na zbudowanie kontekstu historycznego i kulturowego w dziele teatralnym (R_W04),
- zna możliwości wykorzystania i mieszania konwencji i stylów przynależnych teatrowi lalek i żywego planu w celu uzyskania współczesnej wymowy dzieła artystycznego (R_W08),
- rozumie wzajemne relacje między teoretycznymi i praktycznymi aspektami studiów, a także wykorzystuje tę wiedzę do dalszego rozwoju artystycznego (R_W11),
- rozumie istotę procesów kulturowych, posiada umiejętność rozpoznawania wybranych elementów kultury materialnej poszczególnych epok, obszarów i warstw społecznych (R_W14);
W zakresie umiejętności (U) student:
- potrafi dysponować wiedzą i umiejętnościami potrzebnymi do kreowania koncepcji artystycznych; prezentować wysoko rozwiniętą osobowość twórczą umożliwiającą ich tworzenie i realizację (R_U01),
- potrafi zrozumieć istotę konstrukcji tekstu scenariusza, samodzielnie ocenić tekst literacki i możliwości jego wykorzystania w procesie budowania dzieła teatralnego z użyciem środków teatru lalek (R_U02),
- umie wykorzystać nabyte doświadczenia w realizowaniu własnych działań artystycznych opartych na zróżnicowanych stylistycznie koncepcjach wynikających ze swobodnego i niezależnego wykorzystywania swej wyobraźni, intuicji i emocjonalności (R_U04),
- potrafi współdziałać i współpracować z innymi osobami w ramach prac zespołowych; pełnić wiodącą rolę w pracy w grupie (R_U07),
- umie słuchać współpracowników i umie wykorzystywać ich uwagi dla realizacji wspólnego celu jakim jest spektakl teatralny (R_U08),
- potrafi tworzyć ustne i pisemne wypowiedzi z zakresu sztuk teatralnych w oparciu o zdobytą wiedzę teoretyczną (R_U12);
W zakresie kompetencji społecznych (K) student:
- jest gotowy na sformułowanie konstruktywnej krytyki w stosunku do działań innych osób (R_K03),
- jest gotowy do podjęcia refleksji na temat społecznych, naukowych i etycznych aspektów związanych z własną pracą (R_K09).
Kryteria oceniania
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest aktywne uczestnictwo w zajęciach, napisanie egzemplarza reżyserskiego oraz uzyskanie pozytywnej oceny z obrony tegoż egzemplarza podczas ustnego egzaminu.
Literatura
Dobór lektur podstawowych będzie zależny od decyzji studentów dotyczących materiału, nad którym rozpoczną pracę.
Lektury uzupełniające, stanowiące kontynuację ogólnohumanistycznych rozważań z poprzednich semestrów:
1. Zbigniew Majchrowski, „Dziady jako arcy- „dzieło w ruchu”, w: „Cela Konrada”, słowo/obraz terytoria, Gdańsk 1998,
2. Leszek Kolankiewicz, „Zmarli śpieszą, gdzie ich guślarz woła” w: „Dziady. Teatr Święta zmarłych”, słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2020,
3. Tadeusz Kantor, „Teatr Śmierci” w: „Pisma”, Ossolineum, Kraków 2005,
4. Marek Pieniążek, „Akt twórczy jako mimesis: Dziś są moje urodziny - ostatni spektakl Tadeusza Kantora” (fragmenty), Universitas, Kraków 2005,
5. Erica Fischer-Lichte, „Estetyka performatywności” (fragmenty dot. obecności i reprezentacji), Księgarnia Akademicka, Kraków 2008,
6. Jean Baudrillard, „Symulakry i symulacja” (fragmenty), Sic! Warszawa 2005,
7. Józef Opalski, „Rozmowy o Konradzie Swinarskim i Hamlecie” (fragmenty), Wydawnictwo Literackie, Kraków 2006,
8. Denis Diderot, „Paradoks o aktorze” w: „Paradoks o aktorze i inne utwory”, Czytelnik, Warszawa 1958,
9. Mariusz Szczygieł, „Nie ma”, Dowody na Istnienie, Warszawa 2018.
Materiały audiowizualne:
1. „Dziś są moje urodziny” reż. Tadeusz Kantor,
2. „Życie i śmierć Mariny Abramovic według Boba Wilsona” reż. Giada Colagrande,
3. „Wszystko na sprzedaż” reż. Andrzej Wajda,
4. „Wyjście przez sklep z pamiątkami” reż. Banksy.