Seminarium reżyserskie 1. Wolny wybór WSL/RTL/SR07
Po wybraniu materiału będącego przedmiotem analizy (dramat klasyczny/dramat współczesny lub motyw wywiedziony z literatury czy innego źródła będącego podstawą pracy semestralnej) przy użyciu odpowiednich narzędzi interpretacyjnych takich jak:
a. analiza historyczna
b. analiza psychologiczna
c. analiza filozoficzna
d. analiza antropologiczna
e. analiza kluczem psychoanalizy Freuda
f. analiza kluczem psychologii głębi Junga i jego kontynuatorów
studentka/student przedstawi stan swoich badań analitycznych, które wraz z wypracowaną koncepcją realizacji złoży się na pełny opis egzemplarza reżyserskiego. Podczas prac analitycznych korzystać będziemy również z inspiracji płynących z plastyki i muzyki (konsultacje ze scenografem i kompozytorem). Możliwie szeroki kontekst badawczy podczas pracy analitycznej znajdzie referencję w syntetycznym opisie końcowym.
Zajęcia mogą odbywać się w formule online w sytuacjach uniemożliwiających spotkanie stacjonarne.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy (W) student:
jest wyposażony w rzetelne podstawy wiedzy na temat kodów i znaków kulturowych służących do interpretacji materiału literackiego, malarskiego oraz muzycznego, służących pracy nad egzemplarzem reżyserskim - R W2
dysponuje narzędziami do posługiwania się wiedzą w przestrzeni kontekstu historycznego, filozoficznego, literackiego w zderzeniu z interpretacją i przetwarzaniem na język teatralny materiału wykorzystywanego do tworzenia koncepcji teatralnych - R W3
wykazuje się znajomością stylów gry aktorskiej i konwencji teatralnych niezbędnych do tworzenia komunikatu scena – widownia - R W5
posiada umiejętność rozpoznawania wybranych elementów kultury materialnej poszczególnych epok w kontekście interpretowania materiału przygotowywanego pod egzemplarz reżyserski - R W12
W zakresie umiejętności (U) student:
rozumie istotę konstrukcji egzemplarza reżyserskiego, samodzielnie ocenia materiał wybrany pod pracę nad koncepcją teatralną - R U2
umie podejmować samodzielnie decyzje odnośnie koncepcji przedstawienia zawartej w egzemplarzu reżyserskim - R U4
opanował efektywne techniki ćwiczenia umiejętności warsztatowych, które umożliwiają doskonalenia warsztatu pisania i opracowywania egzemplarzy reżyserskich - R U9
nabył doświadczenia w realizowaniu własnych koncepcji etiud i spektakli w wyniku swobodnego i niezależnego wykorzystywania swej wyobraźni, intuicji i emocjonalności - R U10
umie swobodnie wypowiadać się (ustnie i pisemnie) na temat własnych koncepcji teatralnych związanych z tworzonym egzemplarzem reżyserskim - R U14
W zakresie kompetencji społecznych (K) student:
umie podejmować samodzielną prace, wykazując się przy tym: zbieraniem, analizowaniem i interpretowaniem informacji, rozwijaniem idei i formułowaniem krytycznej argumentacji - R K1
jest zdolny w różnych sytuacjach do efektywnego wykorzystania wyobraźni i intuicji w zakresie interpretowania materiału analizowanego pod egzemplarz reżyserski jak również w sytuacji obrony i prezentowania koncepcji teatralnej - R K2
wykazuje zdolność podjęcia samooceny - R K3
Kryteria oceniania
Ocenie podlega zaangażowanie w pracę poprzez realizowanie zadań stawianych przez prowadzącego oraz rozszerzanie pola badawczego poprzez własne poszukiwania. Prace nad adaptacją utworu literackiego lub inną formą stanowiącą podstawę opracowania scenariusza są podstawą do oceny końcowej. Praca semestralna w postaci egzemplarza reżyserskiego stanowi podstawę egzaminu polegającego na obronie przedstawionej tam teatralnej koncepcji realizacyjnej. W przypadku pracy, która nie odwołuje się do konkretnego tekstu literackiego konieczne jest przedstawienie scenariusza w formie scenopisu.
Literatura
C.G. Jung, Archetypy i symbole.
Z. Freud, Wstęp do psychoanalizy.
B. Bettelheim, Cudowne i pożyteczne.
M. Wais, Ścieżki baśni.
W. Propp, Morfologia bajki.
H. Jurkowski, Dramaturgia teatru lalek.
H. Jurkowski, Antologia tekstów.
E. Barba, Ziemia popiołu i diamentów.
J. Grotowski, Teatr ubogi.
Ubersfeld, Czytanie teatru.
K. Braun, Przestrzeń teatralna.
W. Tatarkiewicz, Historia filozofii.
Z. Strzelecki, Konwencje scenograficzne.
T. Kantor, Pisma.
A. Kulawik, Poetyka.
Arystoteles, Poetyka.
J. Campbell, Bohater o tysiącu twarzy, Potęga mitu
M. Leyko (red.) M. Bartosiak (red.), Kulturowe konteksty dramatu współczesnego
V. Sajkiewicz (red.), E. Wąchocka (red.),Przestrzenie we współczesnym teatrze i dramacie
Literatura uzupełniająca zostanie wybrana indywidualnie, w zależności od tematu analitycznego