Seminarium reżyserskie 1. Dramat współczesny WSL/RTL/SR05
Po wybraniu materiału będącego przedmiotem analizy (dramat współczesny) przy użyciu odpowiednich narzędzi interpretacyjnych takich jak:
a. analiza historyczna
b. analiza psychologiczna
c. analiza filozoficzna
d. analiza antropologiczna
e. analiza kluczem psychoanalizy Freuda
f. analiza kluczem psychologii głębi Junga i jego kontynuatorów
studentka/student przedstawi stan swoich badań analitycznych, które wraz z wypracowaną koncepcją realizacji złoży się na pełny opis egzemplarza reżyserskiego. Podczas prac analitycznych korzystać będziemy również z inspiracji płynących z plastyki i muzyki (konsultacje ze scenografem i kompozytorem). Możliwie szeroki kontekst badawczy podczas pracy analitycznej znajdzie referencję w syntetycznym opisie końcowym.
Zajęcia mogą odbywać się w formule online w sytuacjach uniemożliwiających spotkanie stacjonarne.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy (W) student:
jest wyposażony w rzetelne podstawy wiedzy na temat kodów i znaków kulturowych służących do interpretacji materiału literackiego, malarskiego oraz muzycznego, służących pracy nad egzemplarzem reżyserskim - R W2
dysponuje narzędziami do posługiwania się wiedzą w przestrzeni kontekstu historycznego, filozoficznego, literackiego w zderzeniu z interpretacją i przetwarzaniem na język teatralny materiału wykorzystywanego do tworzenia koncepcji teatralnych - R W3
wykazuje się znajomością stylów gry aktorskiej i konwencji teatralnych niezbędnych do tworzenia komunikatu scena – widownia - R W5
posiada umiejętność rozpoznawania wybranych elementów kultury materialnej poszczególnych epok w kontekście interpretowania materiału przygotowywanego pod egzemplarz reżyserski - R W12
W zakresie umiejętności (U) student:
rozumie istotę konstrukcji egzemplarza reżyserskiego, samodzielnie ocenia materiał wybrany pod pracę nad koncepcją teatralną - R U2
umie podejmować samodzielnie decyzje odnośnie koncepcji przedstawienia zawartej w egzemplarzu reżyserskim - R U4
opanował efektywne techniki ćwiczenia umiejętności warsztatowych, które umożliwiają doskonalenia warsztatu pisania i opracowywania egzemplarzy reżyserskich - R U9
nabył doświadczenia w realizowaniu własnych koncepcji etiud i spektakli w wyniku swobodnego i niezależnego wykorzystywania swej wyobraźni, intuicji i emocjonalności - R U10
umie swobodnie wypowiadać się (ustnie i pisemnie) na temat własnych koncepcji teatralnych związanych z tworzonym egzemplarzem reżyserskim - R U14
W zakresie kompetencji społecznych (K) student:
umie podejmować samodzielną prace, wykazując się przy tym: zbieraniem, analizowaniem i interpretowaniem informacji, rozwijaniem idei i formułowaniem krytycznej argumentacji - R K1
jest zdolny w różnych sytuacjach do efektywnego wykorzystania wyobraźni i intuicji w zakresie interpretowania materiału analizowanego pod egzemplarz reżyserski jak również w sytuacji obrony i prezentowania koncepcji teatralnej - R K2
wykazuje zdolność podjęcia samooceny - R K3
Kryteria oceniania
Ocenie podlega zaangażowanie w pracę poprzez realizowanie zadań stawianych przez prowadzącego oraz rozszerzanie pola badawczego poprzez własne poszukiwania. Praca semestralna w postaci egzemplarza reżyserskiego stanowi podstawę egzaminu polegającego na obronie przedstawionej tam teatralnej koncepcji realizacyjnej.
Literatura
Literatura podstawowa:
C.G. Jung, Archetypy i symbole.
Z. Freud, Wstęp do psychoanalizy.
B. Bettelheim, Cudowne i pożyteczne.
M. Wais, Ścieżki baśni.
W. Propp, Morfologia bajki.
H. Jurkowski, Dramaturgia teatru lalek.
H. Jurkowski, Antologia tekstów.
E. Barba, Ziemia popiołu i diamentów.
J. Grotowski, Teatr ubogi.
Ubersfeld, Czytanie teatru.
K. Braun, Przestrzeń teatralna.
W. Tatarkiewicz, Historia filozofii.
Z. Strzelecki, Konwencje scenograficzne.
T. Kantor, Pisma.
A. Kulawik, Poetyka.
Arystoteles, Poetyka.
J. Campbell, Bohater o tysiącu twarzy, Potęga mitu
Literatura uzupełniająca zostanie wybrana indywidualnie, w zależności od tematu prac