Seminarium reżyserskie 2. Literatura dla dzieci i młodzieży WSL/RTL/SR02
Zadaniem w ramach przedmiotu "Seminarium reżyserskie. Literatura dla dzieci młodzieży" jest reżyserskie opracowanie tekstu oraz stworzenie koncepcji przedstawienia na podstawie klasycznej powieści dla dzieci. W ramach przedmiotu student/ka dokona niezbędnych dla realizacji przedstawienia prac koncepcyjnych wedle następującej kolejności: analiza tekstu, stworzenie kontekstu historyczno-literackiego, interpretacja tekstu, wybór języka realizacji, opracowanie autorskiej koncepcji przedstawienia wątków zaczerpniętych z opowieści o Panu Kleksie Brzechwy na scenie.
Sugerowany przez pedagoga wybór tekstu dokonany zostanie z trzech części powieści "Akademia pana Kleksa", "Podróże pana Kleksa", Tryumf pana Kleksa" Jana Brzechwy. Zadaniem jest realizacja i opracowanie reżyserskie wybranych wątków z powieści środkami teatru wizualnego, przez który rozumieć należy zarówno teatr plastyczny, teatr ruchu, teatr lalek czy teatr formy.
Analiza:
W ramach pracy reżyserskiej nad prozą klasycznym student ma za zadanie:
dokonać reżyserskiej analizy tekstu przez co rozumieć należy:
-odczytanie sensów i kontekstów zawartych w powieści oraz określenie miejsca w kontekście literackim i kulturowym
-analiza postaci i ich wzajemnych relacji
-odczytanie poetyki tekstu
-analiza dramaturgi tekstu, interpretacja zdarzeń i metafor
-określenie punktów zwrotnych, punktu kulminacyjnego i pointy
-określenie kontekstu historycznego
-interpretacja idei, znaków i metaforyki
-samodzielne odszukanie tekstów literackich i opracowań tematu oraz ich lektura i analiza
-porównanie własnych wniosków z powyższymi tekstami, oraz poszerzenie kontekstu propozycji reżyserskiej/ adaptacji poprzez odniesienia i interpretacje w nich zawarte
Kontekst kulturowy:
-analiza biograficzna, sytuująca tekst i autora w określonym kontekście kultury, w tym w szczególności kontekście literatury i tradycji teatru
-analiza historyczno-literacka dramatu
-rozpoznanie odczytań dramatu i kontekstów w jakich odbyły się wybrane wcześniejsze realizacje dramatu
-samodzielny wybór i analiza tekstów literackich dotyczących wybranego utworu i jego tematyki
-analiza dzieł wybranych dziedzin sztuki poszerzająca kontekst kulturowy i estetyczny
Interpretacja reżyserska:
-odczytanie wątków, znaczeń i metafor w odniesieniu do problematyki dziecięcej
-analiza metafory pod kątem jej możliwości narracyjnych, w tym szczególności narracji wizualnej i scenicznej
-odczytanie kontekstu społecznego i psychologicznego, ze szczególnym uwzględnieniem psychologii rozwojowej dziecka
-określenie adresata
-określenie osobistego stosunku do tekstu
-określenie własnych asocjacji i skojarzeń dotyczących treści, formy, estetyki i filozofii utworu
Wizja:
-zbudowanie koncepcji przedstawienia w oparciu o powyższe etapy pracy
-określenie założeń adaptacyjnych i dramaturgicznych. Wybór scen, wątków, zdarzeń, narracji
-określenie postaci, ich charakterów znaczeń i relacji w oparciu o pozyskaną wiedzę i własną ich interpretację
-stworzenie wizji spektaklu obejmujące koncepcję sceniczną
-określenie języka spektaklu z uwzględnieniem teatru formy jako jego podstawowego komponentu narracyjnego
-zbudowanie metaforyki spektaklu w oparciu o własną interpretację treści utworu
-opis przykładowych rozwiązań scenicznych
-wybór przykładowych scen i rozwiązań opisujących realizację metafory scenicznej
-określenie założeń dotyczących treści, formy oraz estetyki
-stworzenie podstawowych zadań scenograficznych, muzycznych i choreograficznych (innych potrzebnych) w oparciu o przygotowaną wizję spektaklu
Efektem pracy nad utworem będzie stworzenie eksplikacji reżyserskiej obejmującej interpretację i analizę tekstu, wizję spektaklu, określenie języka i estetyki spektaklu oraz zaplanowanie zadań dla scenografa/ki, kompozytora/ki i aktorów. Eksplikacja powinna zawierać także koncepcję dramaturgiczną zrealizowaną w formie opisu lub szkicu adaptacji.
W przypadku uzasadnionych wątpliwości ze strony studenta/ki na etapie pracy interpretacyjnej, po dokonaniu analizy zaproponowanych tekstów Jana Brzechwy, może być dokonana zmiana tekstu wyjściowego na inny utwór, jednak założeniem pozostaje literatura dla dzieci młodzieży, ze wskazaniem na dramat poetycki, lub o zdecydowanym potencjale metaforycznym.
W cyklu 2024/25-Z:
Zadaniem w ramach przedmiotu "Seminarium reżyserskie. Literatura dla dzieci i młodzieży" jest reżyserskie opracowanie tekstu oraz stworzenie koncepcji przedstawienia na podstawie literatury dla dzieci lub młodzieży. W ramach przedmiotu student/ka dokona niezbędnych dla realizacji przedstawienia prac koncepcyjnych wedle następującej kolejności: analiza tekstu, stworzenie kontekstu kulturowego, interpretacja tekstu, wybór środków ekspresji realizacji, opracowanie autorskiej koncepcji przedstawienia. |
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA:
R_W01
R_W05
R_W08
R_W09
UMIEJĘTNOŚCI:
R_U01
R_U02
R_U03
R_U06
KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
R_K01
R_K04
Kryteria oceniania
Efektem i warunkiem zaliczenia pracy będzie stworzenie eksplikacji reżyserskiej obejmującej interpretację i analizę tekstu, wizję spektaklu, określenie języka i estetyki spektaklu oraz zaplanowanie zadań dla scenografa/ki, kompozytora/ki i aktorów. Eksplikacja powinna zawierać także koncepcję dramaturgiczną zrealizowaną w formie opisu lub szkicu adaptacji.
Oczekiwania i warunki zaliczenia:
Student ma za zadanie przedstawić autorską wizję spektaklu w oparciu o analizę, pracę nad tekstem oraz dokonać obrony koncepcji w formie rozmowy egzaminacyjnej.
Literatura
-Jan Brzechwa "Akademia Pana Kleksa", "Podróże pana Kleksa", "Tryumf pana Kleksa"
Pedagog nie określa dodatkowego zakresu tekstów, ponieważ ich wybór jest częścią zadania, ponadto sugerować może konkretne wizje lub interpretacje co także pozostaje wolnym wyborem studenta/ki.
W cyklu 2024/25-Z:
Dziewczynka w baśniowym lesie - Pierre Péju Pedagog nie określa dodatkowego zakresu tekstów, ponieważ ich wybór jest częścią zadania, ponadto sugerować może konkretne wizje lub interpretacje co także pozostaje wolnym wyborem studenta/ki. |