Sceny dialogowe wierszem II WSL/RTL/SDW2
Przy pracy nad scenami wierszem istotne jest uwrażliwienie studentów na istotę podtekstu a zatem tego, co kryje się pod słowami; uświadomienie, że stosunek emocjonalny mówiącego jest w pracy aktora istotniejszy od brzmienia słów, czy opowiadania fabuł. Można powiedzieć, że należy mówić sobą a nie zapisanym tekstem.
Studenci zyskują świadomość konieczności poszanowania formy i treści opracowywanych tekstów (umiejętność odczytywania znaczeń, niesionych przez utwór literacki) oraz uwzględnienie formy dzieła literackiego, ze względu na jej sensotwórczość (szczególnie w przypadku utworów pisanych wierszem)
Semestr ten ma charakter komplementarny. Stąd brak sztywnej propozycji programowej. Jest to konieczne ze względu na różne predyspozycje poszczególnych roczników. Zaleca się wprowadzenie wiersza w dialogu (z przełomu XIX i XX wieku) i bardziej zaawansowaną pracę nad łączeniem formy z ruchem. Dobrze sprawdza się na tym semestrze tematyka wiejska; tu jednak ograniczeniem są braki repertuarowe. Dobrym rozwiązaniem jest także praca nad białym wierszem szekspirowskim. W kwestii wersyfikacji proponuje się co ośmio- bądź jedenastozgłoskowiec.
Przykładowi autorzy: George Byron, Henryk Ibsen, Bolesław Leśmian, Aleksander Puszkin, Lucjan Rydel, William Shakespeare, Stanisław Wyspiański
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2018/19-L: | W cyklu 2021/22-L: | W cyklu 2020/21-L: | W cyklu 2018/19-Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza (W) absolwent zna i rozumie
R_WO2 repertuar związany ze specjalnością studiów.
R_WO6 metody i sposoby wykorzystania klasycznych i współczesnych
form teatru lalek oraz wykazuje się znajomością stylów i metod gry
aktorskiej żywego planu
Umiejętności (U) absolwent potrafi
R_UO7 współdziałać i współpracować z innymi osobami w ramach prac
zespołowych; pełnić wiodącą rolę w pracy w grupie
R_UO5 tworzyć w sposób umożliwiający odejście od zapisanego
tekstu/scenariusza
R_UO10 opanować ćwiczenia umiejętności warsztatowych, które umożliwiają
ciągły rozwój zawodowy poprzez samodzielną pracę
Kompetencje społeczne (K) absolwent jest gotów do
R_KO1 wykorzystania nabytej wiedzy w celu formułowania sądów i
rozwiązywania problemów poznawczych praktycznych; jest gotów
do krytycznej oceny odbieranych treści
R_KO2 samooceny
R_KO3 konstruktywnej krytyki w stosunku do działań innych osób.
Kryteria oceniania
W semestrze dopuszcza się dwie nieusprawiedliwione nieobecności na zajęciach.
Forma zaliczenia przedmiotu - zaliczenie.
Ustalenie zaliczenia odbywa się na podstawie pokazu komisyjnego, podczas którego student prezentuje fragment tekstu literackiego, nad którym pracował na zajęciach.
Literatura
Maria Dłuska "Próba teorii wiersza polskiego"
Thomas Stearns Eliot "Poezje", "Dramaty"
Johann Wolfgang von Goethe "Faust"
William Shakespeare Dramaty