Sceny dialogowe prozą II WSL/RTL/SDP2
Celem przedmiotu jest zdobycie przez studenta praktycznych umiejętności prowadzenia dialogu scenicznego, a także pojęcie zasad i prawideł rządzących obecnością aktora na scenie w relacji z samym sobą, partnerem i przestrzenią. Poprzez indywidualnie dopasowywane ćwiczenia aktorskie dotykające poszczególnych zagadnień w oparciu o konkretne sceny dialogowe wybrane ze światowej literatury dramatycznej, praca odbywa się nad następującymi aspektami:
1. Istota emocji scenicznych
2. Reakcje zmysłowe, emocjonalne i motoryczne
3. Tożsamość, pamięć emocjonalna, substytucja (podstawienie), zmysły i myślenie postaci
4. Budowanie postaci przez działanie
5. Prowadzenie logicznego dialogu z partnerem scenicznym
6. Tworzenie miejsca
7. Budowanie sytuacji scenicznej na podstawie sceny dialogowej prozą
8. Zasady prowadzenia konfliktu emocjonalnego, personalnego i przestrzennego
9. Świadomy dobór środków wyrazu adekwatnych do materiału dramatycznego i założeń sceny
10. Świadomość rytmu sceny
11. Umiejętność umiejscowienia sceny w kontekście większej całości dramaturgicznej (całej sztuki bądź jej fragmentu)
Jeżeli sytuacja epidemiczna uniemożliwi bezpieczne prowadzenie zajęć w trybie stacjonarnym, będą one - na mocy zarządzenia Rektora - realizowane zdalnie. Dobór materiału umożliwia jego realizację w warunkach izolacji, za pośrednictwem powszechnie stosowanych urządzeń technicznych i komunikatorów internetowych (online).
W cyklu 2024/25-L:
Celem przedmiotu jest zdobycie przez studenta praktycznych umiejętności prowadzenia dialogu scenicznego, a także pojęcie zasad i prawideł rządzących obecnością aktora na scenie w relacji z samym sobą, partnerem i przestrzenią. Poprzez indywidualnie dopasowywane ćwiczenia aktorskie dotykające poszczególnych zagadnień w oparciu o konkretne sceny dialogowe wybrane ze światowej literatury dramatycznej, praca odbywa się nad następującymi aspektami: 1. Istota emocji scenicznych 2. Reakcje zmysłowe, emocjonalne i motoryczne 3. Tożsamość, pamięć emocjonalna, substytucja (podstawienie), zmysły i myślenie postaci 4. Budowanie postaci przez działanie 5. Prowadzenie logicznego dialogu z partnerem scenicznym 6. Tworzenie miejsca 7. Budowanie sytuacji scenicznej na podstawie sceny dialogowej prozą 8. Zasady prowadzenia konfliktu emocjonalnego, personalnego i przestrzennego 9. Świadomy dobór środków wyrazu adekwatnych do materiału dramatycznego i założeń sceny 10. Świadomość rytmu sceny 11. Umiejętność umiejscowienia sceny w kontekście większej całości dramaturgicznej (całej sztuki bądź jej fragmentu) Jeżeli sytuacja epidemiczna uniemożliwi bezpieczne prowadzenie zajęć w trybie stacjonarnym, będą one - na mocy zarządzenia Rektora - realizowane zdalnie. Dobór materiału umożliwia jego realizację w warunkach izolacji, za pośrednictwem powszechnie stosowanych urządzeń technicznych i komunikatorów internetowych (online). |
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy (W):
Student samodzielnie bada zależności pomiędzy teorią a praktyką sceniczną, kreatywnie korzysta z inspiracji literackich w procesie
scenicznego tworzenia (R_W11)
W zakresie umiejętności (U):
Student potrafi wykorzystać technikę improwizacji w tworzeniu wypowiedzi scenicznej zgodnej z założoną koncepcją, posługując się
poznanymi środkami wyrazu (R_U05)
Student potrafi stworzyć koncepcję reżyserską sceny w obrębie określonego materiału dramatycznego (R_U01)
Student potrafi konstruować i komunikować proste uwagi reżyserskie (R_U09)
Student działa na rzecz zespołu dążąc do porozumienia w sprawie wypracowania wspólnych, wartościowych pod względem artystycznym,
rozwiązań (R_U07)
W zakresie kompetencji (K):
Student dokonuje samooceny i konstruktywnej oceny partnera scenicznego (R_ K02)
Student świadomie wyraża swe opinie i bierze czynny udział w dyskusjach dotyczących pracy scenicznej z partnerem (R_K03)
Student bezpiecznie, świadomie wykorzystuje w pracy scenicznej wrażliwość i emocjonalność (R_K07)
Kryteria oceniania
1. Obecność na zajęciach, aktywny udział w ćwiczeniach
2. Samodzielna, aktywna i twórcza praca nad sobą
3. Twórcza współpraca z partnerem i zespołem
4. Prezentacja scen dramaturgicznych na zajęciach
5. Zdobyte umiejętności praktyczne / progres
6. Pokaz semestralny ze scen dialogowych
Dozwolone 2 nieobecności nieusprawiedliwione
Forma zaliczenia:
IV sem - zaliczenie
Literatura
K. Stanisławski "Praca aktora nad sobą. Część I. Praca aktora nad sobą w twórczym procesie przeżywania"
M. Czechow "O technice aktora"
U. Hagen "Szacunek dla aktorstwa"
W cyklu 2024/25-L:
K. Stanisławski "Praca aktora nad sobą. Część I. Praca aktora nad sobą w twórczym procesie przeżywania" M. Czechow "O technice aktora" U. Hagen "Szacunek dla aktorstwa" |
Uwagi
W cyklu 2024/25-L:
1. Obecność na zajęciach, aktywny udział w ćwiczeniach 2. Samodzielna, aktywna i twórcza praca nad sobą 3. Twórcza współpraca z partnerem i zespołem 4. Prezentacja scen dramaturgicznych na zajęciach 5. Zdobyte umiejętności praktyczne / progres 6. Pokaz semestralny ze scen dialogowych Dozwolone 2 nieobecności nieusprawiedliwione Forma zaliczenia: IV sem - zaliczenie Osoba studiująca ma obowiązek przedłożenia wykładowcy prowadzącemu i opiekunowi roku usprawiedliwienia nieobecności. Zwolnienie lekarskie powinno zostać przedstawione nie później niż 7 dni od momentu nieobecności. |