Praca z mikrofonem WSL/RTL/PzM
1.Wiersz, proza, poemat i scenki dramatyczne w teatrze radiowym. 2.Kształcenie wyobraźni artystycznej. 3.Nawyki mikrofonowe w studiu radiowym. 4.Różnice w artykulacji scenicznej i mikrofonowej. 5.Podstawy pracy nad rolą i nad dialogiem w słuchowisku.
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy (W) student:
-poznaje historię sztuki radiowej, rozróżnia gatunki teatru radiowego i analizuje proces tworzenia słuchowiska ( K-WO7),(K_WO3)
-rozumie podstawowe zasady pracy głosem przed mikrofonem w studiu radiowym (K_WO6)
-charakteryzuje postać dramatu radiowego, definiuje jej cel, identyfikuje wewnętrzne życie emocjonalne i intelektualne postaci, rozumie przyczyny i potrafi opisać motywy działania (K_WO6)
W zakresie umiejętności (U) student:
-rozwija wyobraźnię słuchową (K_UO3)
-samodzielnie pracuje nad tekstem, analizuje go i proponuje kierunek interpretacji (K_UO1)
-współpracuje z resztą zespołu przy tworzeniu słuchowiska radiowego, jego warstwy muzycznej i dźwiękowej (K_UO5)
W zakresie kompetencji społecznych (K) student:
-jest kreatywny, pracuje samodzielnie i w zespole; umie współpracować z zespołem artystycznym i technicznym w studiu radiowym ; odpowiedzialnie pracuje nad samym sobą i dziełem artystycznym (K_KO1, K_KO2, K_KO3)
Kryteria oceniania
Forma zaliczenia przedmiotu: zaliczenie
Warunkiem otrzymania zaliczenia jest :
-wybranie i adaptacja tekstu przeznaczonego do realizacji w radiu (np.: fragment prozy , scenka dramatyczna) oraz nagranie go ze studentami wydziału aktorskiego.
-przygotowanie i nagranie jednego z tekstów realizowanych w ramach zajęć (np. fragment prozy, wiersz , scenka dramatyczna)
Dozwolone są dwie nieobecności nieusprawiedliwione. W przypadku większej liczby nieobecności student nie zostanie dopuszczony do zaliczenia.
Literatura
Literatura wykorzystywana podczas zajęć : 1.Julian Tuwim „Bal w Operze”
2.Allen Ginsberg „Skowyt”
3.Tadeusz Różewicz „Białe małżeństwo” (fragmenty)
4.Stanisław Wyspiański „Sędziowie” (fragmenty)
5.Marek Hłasko "Pętla” (fragmenty)
6.William Szekspir „Romeo i Julia”, "Burza", "Hamlet"(fragmenty)
7.Eurypides „Medea” (fragmenty)
8. Sławomir Mrożek "Na pełnym morzu"
9.Teksty poetyckie różnych autorów, takich jak np.: Wisława Szymborska, Bolesław Leśmian, Stanisław Grochowiak, Halina Poświatowska, Sylvia Plath, Zbigniew Herbert,Iosif Brodski, Charles Baudelaire,Guillaume Apollinaire, Tadeusz Różewicz, Rainer Maria Rilke, Julia Hartwig, Rafał Wojaczek,Miron Białoszewski.
Słuchowiska do wysłuchania:
1. Feliksa Netz „Pokój z widokiem na wojnę polsko-jaruzelską”, reżyseria:Waldemar Modestowicz
2. Samuel Beckett "Jeszcze jeden radosny dzień, reżyseria:Waldemar Modestowicz
3.Wisława Szymborska "Nic dwa razy",reżyseria:Waldemar Modestowicz
4.(fragmenty) José Mauro de Vasconcelos "Moje drzewko pomarańczowe", reżyseria:Waldemar Modestowicz
Literatura studiowana samodzielnie przez studenta:
1.Michaił Czechow „O technice aktora”, Wyd. Arche 2000 przekł. Marek Sołek
2.J. K. Stanisławski "Praca aktora nad sobą", PWST Kraków przekł. Jerzy Czech
3. Stephen Book „Podręcznik dla aktorów”, wyd. W. Marzec, Warszawa 2007
Literatura uzupełniająca:
1.Antonin Artaud „Teatr i jego sobowtór”, Wyd. AiF, Warszawa 1978, przekł. Jan Błoński
2.Peter Brook „Pusta przestrzeń”, Wyd. AiF, Warszawa 1977, przekł Witold Kalinowski
3.Ingmar Bergman „Laterna magica” Czytelnik 1991, przekł. Z. Łanowski
4.Jerzy Grotowski „Ku teatrowi ubogiemu”, przekł. Grzegorz Ziółkowski, Wrocław 2007
5.Jan Kott “Szekspir współczesny”, Wydawnictwo Literackie, Kraków 1997