Proseminarium reżyserskie II WSL/RTL/PR2-Z
1.
Zapoznanie studenta z podstawowymi pojęciami teatralnymi:
a) Kontrast
b) Konflikt
c) Kompozycja
d) Konwencja
e) Napięcie
f) Metafora
2.
Wytłumaczenie pojęcia i funkcji „inspiracji” w sztuce i omówienie głównych źródeł inspiracji takich jak:
a)inspiracje literackie
b)plastyczne
c)muzyczne
d)filmowe
e)inne
Wstępne wprowadzenie w sposoby wykorzystania różnych inspiracji do tworzenia interpretacji dzieła scenicznego.
3. Terminologia teatralna i techniki lalkowe,
4. Rola, obowiązki, możliwości reżysera we współczesnym teatrze formy
5.Elementy życia teatralnego: teatr jako instytucja, teatr na wolnym rynku, geografia życia teatralnego/ lalkowego,
Wprowadzenie w zasady budowania krótkich etiud zawierających skonstruowane „zdarzenie sceniczne” na podstawie wybranej przez studenta inspiracji (źródła inspiracji: poezja, malarstwo, inne).
Zajęciom towarzyszyć będą inicjowane i modelowane przez pedagoga rozbudowane dyskusje na tematy aktualnie omawianych zagadnień.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy (W) student:
jest wyposażony w podstawy wiedzy na temat kodów i znaków kulturowych służących do interpretacji materiału literackiego i niezbędnych do pracy nad egzemplarzem reżyserskim R_W02 R_W11
zna podstawowe pojęcia stosowane w procesie analizy reżyserskiej utworu literackiego dysponuje podstawowymi narzędziami umożliwiającymi mu posługiwanie się nabytą wiedzą w przestrzeni kontekstu literackiego, historycznego i filozoficznego w kontekście tworzenia własnych interpretacji i przetworzenia ich na język teatralny. R_W11
rozpoznaje wybrane elementy kultury materialnej poszczególnych epok w kontekście założonej interpretacji materiału literackiego opracowywanego pod kątem skonstruowania własnego egzemplarza reżyserskiego R_W04
W zakresie umiejętności (U) student:
rozumie istotę konstrukcji egzemplarza reżyserskiego R_U02
potrafi samodzielnie ocenić przydatność materiału literackiego wybranego do pracy nad koncepcją teatralną R_U02
potrafi samodzielnie podejmować decyzje odnośnie kompozycji przedstawienia zawartej w egzemplarzu reżyserskim R_U09
wykazuje orientację w różnorodności technik teatralnych w przekroju historycznym rozumie możliwości czerpania inspiracji teatralnych z filozofii, oraz różnych dziedzin sztuki R_U03
W zakresie kompetencji społecznych:
- wykazuje umiejętność samooceny R_K02
- jest gotów do wykorzystania nabytej wiedzy w celu formułowania
sądów R_K01
- jest gotów do krytycznej oceny odbieranych treści R_K01
Kryteria oceniania
I sem. - Zaliczenie
- aktywny udział w dyskusjach
- wykazanie się inicjatywą w proponowaniu interpretacji omawianego dzieła
literackiego oraz przy analizie wybranych inspiracji
Literatura
1. Z. Hubner, Sztuka reżyserii.
2. W. Propp, Morfologia bajki.
3. H. Jurkowski, Dramaturgia teatru lalek.
4. H. Jurkowski, Antologia tekstów.
6. Z. Raszewski, Teatr w świecie widowisk
7. Problemy teorii dramatu i teatru - red. J. Degler
8. Arystoteles, Poetyka.
9. Słownik wiedzy o teatrze, od tragedii antycznej do happeningu - red. D. Kosiński
10. Świadomość teatru. Polska myśl teatralna II poł.XX w.- red. naukowy W. Dudzik
11. Ch. Balme, Wprowadzenie do nauki o teatrze
12.Tomasz Kubikowski, Siedem bytów teatralnych. O fenomenologii sztuki scenicznej (fragmenty)