Proseminarium reżyserskie II WSL/RTL/PR2-L
Oprócz omawianych w semestrze I. tematów i zagadnień, w semestrze II
Wyjaśnione i omówione ze studentami będą następujące pojęcia:
estetyka w jakiej osadzony jest dany spektakl teatralny (wraz z całą gamą możliwości jak i konsekwencji jakie niesie ze sobą decyzja o zastosowaniu danej estetyki w planowanym spektaklu).
Style gry aktorskiej (w kontekście historycznym)
rodzaje dramatów (dramat klasyczny, dramat współczesny, tragedia, komedia, farsa klasyczna, farsa współczesna, komedia bulwarowa)
analiza dramatu pod kątem jego struktury dramaturgicznej
podział dramatu na sceny i określenie funkcji poszczególnych jego scen w dramacie
zagadnienia związane z przyjętą „poetyką spektaklu” (możliwości i konsekwencje zastosowania różnych poetyk)
funkcja muzyki w teatrze
Osobny rozdział edukacji studentów stanowić będą zagadnienia związane ze scenografią w teatrze.:
omówienie i wyjaśnienie studentom szeregu aspektów związanych z zagadnieniami związanymi ze scenografią zarówno w aspekcie historycznym, jak i w teatrze współczesnym
wypracowanie plastycznych założeń wstępnych
rozmowa ze scenografem
dobór estetyki
Próba analizy wybranych spektakli poprzez:
a. analizę historyczną
b. analizę psychologiczną
c. analizę filozoficzną
d. analizę antropologiczną
2. Konstruowanie zdarzeń teatralnych w oparciu o inspiracje literackie, plastyczne, muzyczne i inne
3. Omówienie funkcji reżysera, obowiązków i możliwości w dzisiejszym teatrze formy.
4. Próba stworzenia egzemplarza reżyserskiego w oparciu o wspólny zadany tekst- zaliczenie z oceną
Student pod kierunkiem pedagoga dokona analizy wybranego dramatu pod kątem budowania własnej koncepcji spektaklu.
Szczegółowa analiza dramatów:
"Śluby panieńskie" A. Fredro
"Wiśniowy sad" A. Czechow
omówienie przesłania oraz tematów występujących w tych dramatach
omówienie kilku przykładowych i możliwych ich interpretacji
przytoczenie przykładowych estetyk, w których bywają one osadzone w teatrach.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy (W) student:
jest wyposażony w podstawy wiedzy na temat kodów i znaków kulturowych służących do interpretacji materiału literackiego i niezbędnych do pracy nad egzemplarzem reżyserskim R_W02 R_W11
zna podstawowe pojęcia stosowane w procesie analizy reżyserskiej utworu literackiego dysponuje podstawowymi narzędziami umożliwiającymi mu posługiwanie się nabytą wiedzą w przestrzeni kontekstu literackiego, historycznego i filozoficznego w kontekście tworzenia własnych interpretacji i przetworzenia ich na język teatralny. R_W11
rozpoznaje wybrane elementy kultury materialnej poszczególnych epok w kontekście założonej interpretacji materiału literackiego opracowywanego pod kątem skonstruowania własnego egzemplarza reżyserskiego R_W04
W zakresie umiejętności (U) student:
rozumie istotę konstrukcji egzemplarza reżyserskiego R_U02
potrafi samodzielnie ocenić przydatność materiału literackiego wybranego do pracy nad koncepcją teatralną R_U02
potrafi samodzielnie podejmować decyzje odnośnie kompozycji przedstawienia zawartej w egzemplarzu reżyserskim R_U09
wykazuje orientację w różnorodności technik teatralnych w przekroju historycznym rozumie możliwości czerpania inspiracji teatralnych z filozofii, oraz różnych dziedzin sztuki R_U03
W zakresie kompetencji społecznych:
- wykazuje umiejętność samooceny R_K02
- jest gotów do wykorzystania nabytej wiedzy w celu formułowania
sądów R_K01
- jest gotów do krytycznej oceny odbieranych treści R_K01
Kryteria oceniania
II sem. –Zaliczenie z oceną
Ocena aktywności w trakcie zajęć na podstawie ilości opracowanych etiud, komentarzy na temat omawianych scenariuszy, na podstawie referatów wygłaszanych przez studentów oraz ocena wykonywanych na zajęciach i w domu ćwiczeń, zaliczenie z oceną prac semestralnych.
Literatura
Nadal obowiązują wszystkie lektury podane w semestrze I., oraz następujące nowe pozycje:
„Konwencje scenograficzne” Z. Strzelecki
"Dramaturgia polskiego teatru lalek" H. Waszkiel
„Dramaturgia teatru lalek” H. Jurkowski
oraz uzupełniające:
"W pogoni za wielką rybą. Medytacja, świadomość i tworzenie" d. Lynch
"Architektura pola kreacji teatralnej" J. Rybarkiewicz
Dramaty (do przeczytania, analizy, omówienia i dyskusji):
"Śluby panieńskie" A. Fredro
"Wiśniowy sad" A. Czechow
"Serdeczny stary człowiek" K. Miłobędzka