Podstawy interpretacji wiersza WSL/RTL/PIW
Zajęcia obejmują pracę nad wybranymi utworami z polskiej i światowej poezji XX i XXI wieku. Studenci opracowują fragmenty tekstów pisanych wierszem wybranych w porozumieniu z wykładowcą lub przez wykładowcę.
Praca składa się z dwóch etapów. Pierwszy to analiza dotycząca budowy i rodzaju wiersza oraz analiza mająca uzmysłowić złożoność problematyki zawartej w wybranym utworze. Pierwszy etap pracy będzie również służył znalezieniu motywacji do wypowiedzenia danego tekstu oraz określeniu celu, jaki ma zostać osiągnięty.
Drugi etap zakłada przełożenie pracy analitycznej na praktykę. Studenci zaprezentują własne propozycje interpretacji tekstu. Wykładowca w trakcie obu faz pracy będzie omawiał propozycje studentów.
Zajęcia zakładają również przeprowadzenie wykładów systematyzujących wiedzę dotyczącą podstawowych pojęć z zakresu nauki o wierszu oraz ćwiczenia interpretacyjne na różnych typach wierszy. Studenci spróbują swych sił jako autorzy własnego wiersza inspirowanego obrazem, wydarzeniem lub muzyką.
Zajęcia z przedmiotu „wstęp do interpretacji wiersza” obejmują:
- wykład z zakresu podstaw poetyki
- warsztat z pisania własnych utworów
- wybór tekstów z pośród polskiej i światowej poezji XX i XXI wieku
- analiza interpretacyjna wybranych utworów
- budowanie własnych założeń interpretacyjnych utworu
- zwrócenie szczególnej uwagi na rolę podtekstu
- rodzaje i znaczenie kontaktu – wykład i ćwiczenia
- okoliczności założone – wykład i ćwiczenia
- ćwiczebne zmiany założeń interpretacyjnych rozwijające wyobraźnię i elastyczność aktorską
- aktorska prezentacja interpretacji wiersza
- improwizacja aktorska
- drobne zadania reżyserskie np. podczas etiud zbiorowych
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Reżyseria :
W zakresie wiedzy (W) student:
Poprzez indywidualną pracę – czytanie lektur, zgłębianie zagadnień związanych z wersyfikacją i stylistyką osiąga gruntowną znajomość repertuaru związanego ze specjalnością studiów R_W01
Rozpoznaje różne style aktorskie, wykazuje się znajomością ich przedstawicieli R_W07
W zakresie umiejętności (U) student:
Jest przygotowany do współdziałania i współpracy z innymi osobami w ramach prac zespołowych, argumentuje swoje poglądy dotyczące interpretacji danego dzieła, dyskutuje, poddaje krytyce R_U07
Potrafi wybierać odpowiednie narzędzia ćwiczeniowe - zmiany założeń interpretacyjnych, intencji, rytmu i w ten sposób samodzielnie się rozwijać R_U06
W pracy stosuje metodę improwizacji, potrafi odejść od zapisanego tekstu R_U05
W zakresie kompetencji społecznych (K) student:
Zarówno na etapie pracy jak i podczas występów przed publicznością student potrafi efektywnie korzystać ze swojej wyobraźni, intuicji, emocjonalności. W trakcie rozwiązywania problemów wykazuje się zdolnością twórczego myślenia, adaptowania się do nowych i zmieniających się założeń interpretacyjnych. R_K01, R_K04
Student wykazuje się umiejętnościami komunikacyjnymi, podczas pracy zespołowej jest rozważny w wyrażaniu swoich opinii, wykazuje otwartość na poglądy innych. R_K07, R_K10
Kryteria oceniania
Zaliczenie w formie publicznego pokazu, podczas którego student prezentuje aktorską interpretację jednego wiersza i/lub prezentuje pracę z aktorem nad tekstem pisanym wierszem.
Oceniany będzie cały proces pracy nad tekstem w trakcie semestru, zaangażowanie studenta w pracę indywidualną i grupową, stosunek do przedmiotu, postępy w kształceniu.
Student ma prawo do 2 nieusprawiedliwionych nieobecności.
Reżyseria :
I sem - zaliczenie
II sem - zaliczenie
Literatura
1. S. Book, "Podręcznik dla aktorów", Warszawa 2007
2.A. Kulawik „Poetyka. Wstęp do teorii dzieła literackiego”, Kraków 1997
3. A. Kulawik "Wersyfikacja i stylistyka w technice aktorskiej", Kraków 2005
4. L. Pszczołowska " Dlaczego wierszem", Warszawa 2003
Wybór literatury w zależności od doboru repertuaru.